Editorial Portul Constanța trebuie resuscitat cum trebuie!
Editorial: Portul Constanța trebuie resuscitat cum trebuie!
27 Oct, 2022 00:00
ZIUA de Constanta
1824
Marime text
portuAm tot vorbit zilele acestea cu diverse persoane care au tangențe cu Portul Constanța și concluzia este că avem nevoie de o amplă manevră de resuscitare pentru a nu ajunge iar în stop cardio-respirator.
În ultimii ani, au tot fost făcute investiții în Portul Constanța pentru a putea fi repus pe harta mondială a porturilor performante. Pe alocuri i-a mai ieșit, însă situația curentă, cu războiul din vecinătate, a dus la un flux mare de nave în așteptare în porturile românești. Nu doar la Constanța, ci și la Tulcea. Ideea este că atât privații, cât și Statul pompează bani în diverse zone din port, însă este cale lungă.
Ne supărăm pe olandezi că nu ne permit în spațiul Schengen, dar asta e altă poveste, dar ați văzut cum arată porturile lor? Sunt atrăgătoare, și nu doar vizual, ci și economic. Sunt rapizi, sunt eficienți, au conexiuni apă-cale ferată-șosea pentru a interconecta toată Europa. La noi autostrada de la malul mării se termină în buricul României. Apoi pleaca pe șoselele pline de gropi sau pe calea ferată cu restricție, ori ia foc vreo locomotivă. La noi se termină performanța când se termină secolul XXI, undeva pe harta noastră.
Avem nevoie de infrastructură feroviară. Recent pentru reabilitarea acesteia, în Portul Constanța mai precis, a fost atribuit un contract de 20 de milioane de euro. Însă lucrurile sunt departe de a fi rezolvate. Avem nevoie de garnituri de tren de calitate. Priveam un marfar zilele trecute din mașină, cât așteptam la Crucea Sf. Andrei, și nu vedeam decât rugină, ani mulți în spate și totul devenea deprimant. Așa este întreaga rețea feroviară – în stare critică, intubată, cu șanse mici de supraviețuire dacă nu are loc o minune.
Mă uit apoi la șosele. Aici pot spune că în județul Constanța lucrurile nu stau atât de rău, chiar dacă ar fi fost bune câteva șosele expres către punctele de interes. Totuși, autostrada care pleacă din apropierea Portului Constanța se termină prin mijlocul țării și apoi TIR-urile sunt nevoite să urmeze un curs pe șoselele naționale, prea mici, subdimensionate, pline de gropi, cu lucrări de întreținere ce duc la întârzieri.
Îmi spunea careva ieri că dacă ai șosele, cale ferată bine pusă la punct și un port eficient ajungi să ai o forță economică. Pentru că afacerile de materii prime sunt, de fapt, afaceri de transport. Și așa și este. Cu cât scazi costul de transport, cu atât urci profitul tău, profitul comerciantului etc. Și, mai mult, ai un flux continuu și ți se colorează numele pe harta mondială.
Așa că hai să resuscităm Portul Constanța. Țara asta are nevoie de el.
În ultimii ani, au tot fost făcute investiții în Portul Constanța pentru a putea fi repus pe harta mondială a porturilor performante. Pe alocuri i-a mai ieșit, însă situația curentă, cu războiul din vecinătate, a dus la un flux mare de nave în așteptare în porturile românești. Nu doar la Constanța, ci și la Tulcea. Ideea este că atât privații, cât și Statul pompează bani în diverse zone din port, însă este cale lungă.
Ne supărăm pe olandezi că nu ne permit în spațiul Schengen, dar asta e altă poveste, dar ați văzut cum arată porturile lor? Sunt atrăgătoare, și nu doar vizual, ci și economic. Sunt rapizi, sunt eficienți, au conexiuni apă-cale ferată-șosea pentru a interconecta toată Europa. La noi autostrada de la malul mării se termină în buricul României. Apoi pleaca pe șoselele pline de gropi sau pe calea ferată cu restricție, ori ia foc vreo locomotivă. La noi se termină performanța când se termină secolul XXI, undeva pe harta noastră.
Avem nevoie de infrastructură feroviară. Recent pentru reabilitarea acesteia, în Portul Constanța mai precis, a fost atribuit un contract de 20 de milioane de euro. Însă lucrurile sunt departe de a fi rezolvate. Avem nevoie de garnituri de tren de calitate. Priveam un marfar zilele trecute din mașină, cât așteptam la Crucea Sf. Andrei, și nu vedeam decât rugină, ani mulți în spate și totul devenea deprimant. Așa este întreaga rețea feroviară – în stare critică, intubată, cu șanse mici de supraviețuire dacă nu are loc o minune.
Mă uit apoi la șosele. Aici pot spune că în județul Constanța lucrurile nu stau atât de rău, chiar dacă ar fi fost bune câteva șosele expres către punctele de interes. Totuși, autostrada care pleacă din apropierea Portului Constanța se termină prin mijlocul țării și apoi TIR-urile sunt nevoite să urmeze un curs pe șoselele naționale, prea mici, subdimensionate, pline de gropi, cu lucrări de întreținere ce duc la întârzieri.
Îmi spunea careva ieri că dacă ai șosele, cale ferată bine pusă la punct și un port eficient ajungi să ai o forță economică. Pentru că afacerile de materii prime sunt, de fapt, afaceri de transport. Și așa și este. Cu cât scazi costul de transport, cu atât urci profitul tău, profitul comerciantului etc. Și, mai mult, ai un flux continuu și ți se colorează numele pe harta mondială.
Așa că hai să resuscităm Portul Constanța. Țara asta are nevoie de el.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii