Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
12:48 27 11 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Astăzi în Ședința de Guvern se discută Legea privind regimul zonelor libere din Portul Constanța

ro

22 Oct, 2020 06:51 2171 Marime text
  • Ordonanța de Urgență pentru modificarea Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere

Pe ordinea de zi a ședinței de Guvern care va avea loc astăzi una din problemele analizate va fi Ordonanța de Urgență pentru modificarea Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere

Ideea a plecat de la extinderea spre nord a portului Constanța prin alipirea portului Midia, fiind astfel îndeplinite condițiile art. 20 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport și de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE, pentru a putea fi dezvoltate proiecte de modernizare a infrastructurii de transport naval prin atragerea de fonduri europene nerambursabile, luând în considerare faptul că regimul de zonă liberă nu se poate extinde pe întreaga
suprafață a portului Constanța.
 

În acest sens s-a apreciat că Administrația Porturilor Maritime Constanța aplică, în raporturile cu operatorii portuari, condiţii inegale la prestaţii echivalente, creând astfel acestora un dezavantaj concurenţial, întrucât această stare de fapt nu promovează și stimulează concurența în beneficiul operatorilor portuari și nu contribuie la crearea și consolidarea unui mediu economic competitiv.

Totodată, mai apreciază guvernanții, această analiză are în vederea asigurarea unei reglementări legale, unitare, uniforme şi funcţionale, care să instituie norme clare referitoare la înființarea, extinderea sau restrângerea ori închiderea zonelor libere, în considerarea faptului că, vidul de reglementare conduce la scăderea competitivităţii portului Constanța faţă de celelalte porturi din bazinul Mării Negre, precum și față de porturi din Uniunea Europeană, neadoptarea acestor măsuri vizează interesul strategic al României pentru atragerea de noi investiții și crearea de noi locuri de muncă, pentru îmbunătățirea competitivității economice la nivel regional și european, pentru atragerea și securizarea fluxurilor de marfă.


Potrivit proiectului Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 182 din 30 iulie 1992 cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Alineatul (1) al articolului 2 va avea următorul cuprins:

”(1) Zona liberă este o zonă geografică a teritoriului României, în care operatorii economici desfăşoară activităţi, iar persoanele, mărfurile, mijloacele de transport şi alte bunuri se supun prevederilor legislației vamale unionale și naționale”.

2. Titlul capitolului II va avea următorul cuprins:

Înființarea, extinderea, restrângerea sau închiderea zonelor libere”

 Articolul 6 va avea următorul cuprins:

”Art. 6. – (1) Înfiinţarea şi delimitarea perimetrală a teritoriilor zonelor libere, precum și înfiinţarea birourilor vamale se fac prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale interesate, după caz.

(2) Extinderea sau restrângerea ori închiderea zonelor libere înființate conform alin. (1) se face prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale interesate, după caz.

(3) Hotărârea prevăzută la alin. (2) cuprinde norme referitoare la organizarea și funcționarea birourilor vamale.”


De ce se consideră oportună aceasta reglementare

Prin extinderea regimul de zonă liberă și în zona Midia a portului Constanța pe suprafața de 8.239.358 m2 se vor dezvolta noi facilităţi pentru operarea mărfurilor şi, implicit, va crește traficul de mărfuri în portul Constanța, fapt care conduce la obținerea unor avantaje financiare atât în beneficiul APMC, cât și în beneficiul operatorilor economici care își vor desfășura activitatea în această zonă a portului Constanța.

Există suprafețe de teren în zona Midia care nu sunt încă dezvoltate, și anume 73 ha (fără cheu de acostare) care sunt închiriabile și 48 ha nesistematizate ce necesită lucrări de viabilizare.

Odată cu extinderea regimului de zonă liberă, valoarea economică a acestor suprafețe portuare va crește semnificativ, împreună cu dorința unor operatori economici de a se instala în zona Midia a portului Constanța pentru a desfășura activități cu valoare adăugată.


Beneficierea de facilități de zonă liberă în conformitate atât cu normele europene cât și cu cele interne în vigoare va face din zona Midia a portului Constanța o zonă atractivă pentru marii investitori în domeniu, cu importante avantaje economice pentru toate părțile implicate.

Sursa foto: Arhivă ZIUA de Constanta

 

Ti-a placut articolul?

Comentarii