Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:08 05 05 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Portul Tomis, tunul „gruparii Mazare"

ro

14 Oct, 2009 00:46 9234 Marime text
deschidere_1.jpgIoan Bălan: „Ce, domnişoară, dacă eu vă închiriez un apartament, mă mai interesează ce prieteni aduceţi dumneavoastră acolo?!"

De câţiva ani încoace, auzim mai mereu că în scurt timp va fi inaugurat noul Port Turistic Tomis. Văzut ca o marină modernă, în genul celor din străinătate unde acostează yacht-urile multimiliardarilor lumii, noul obiectiv turistic ne prezintă un peisaj dezolant, nicidecum unul demn de vreo rivieră cu accente franţuze.

Anul acesta, în luna mai, Ionuţ Barbu, pion important în povestea noastră, dar şi în distracţiile estivale puse la cale de primăria lui Radu Mazăre, se bătea cu pumnul în piept că expoziţia Romanian Boat Show va avea loc în Marina Tomis, care va fi inaugurată cu ocazia evenimentului. Ambarcaţiunile au ajuns în port, însă Marina nu şi-a primit binecuvântata inaugurare. În schimb, expozanţii şi curioşii care au venit să admire yacht-urile de milioane de euro nu au putut zări decât gardul de plasă care înconjoară ceea ce are să devină, eventual, moderna marină, dar şi babalele ruginite, gata să se desprindă de chei. Scuzele nu au întârziat să apară şi au avut menirea să arunce sub covor mizeria unei afaceri care-şi are începutul în 2005. În acea vreme, sub conducerea lui Gheorghe Moldoveanu, Administraţia Porturilor Maritime a concesionat Portul Turistic Tomis, pentru 25 de ani, firmei Sisteme Internaţionale de Afaceri SA. SIA este unul dintre business-urile bucureşteanului Valentin Gheorghe Ionescu (VGI), al cărui nume nu putem să nu îl observăm şi pe lista inculpaţilor în celebrul dosar al retrocedărilor ilegale, în care apar ca star-uri primarul Radu Mazăre, dar şi preşedintele CJC, Nicuşor Constantinescu. Afacerea a fost considerată în presa vremii unul dintre tunurile conducerii CN APMC. Contează şi beneficiarii acestor tunuri. Prin firma Habitat şi Ambient SA, alături de Giorgică Giurgiucanu, Mihai Camboianu şi Cristian Borcea, Ionescu a reuşit să intre în posesia unor terenuri din zone foarte bune ale Constanţei, majoritatea făcând parte din averea familiei Movilă. Numele lui Valentin Gheorghe Ionescu apare în SC Euro Antreprenor SRL, Jacobs, Hendrix & Partners SRL, Societatea Naţională de Distribuţie SA, Dusep SA, Compania de Servicii şi Consultanţă SA, Compania de Tutun şi Ziare SA, Habitat şi Ambient SA, Rezident Com SA.

gabriel_parvulescu.jpgSIA lui VGI

În 2005, SIA era deţinută, în proporţie de 80%, de Valentin Gheorghe Ionescu. Între timp, situaţia s-a modificat, iar afaceristul a rămas cu numai 1,666%. În societate, bucureşteanul îi are ca asociaţi pe soţia sa, Alina Gabriela, dar şi pe Virgil Berariu, Gabriela Porancea şi MasterJob Limited (93,33%), societate cipriotă. Cu numai şase angajaţi, potrivit bilanţului din 2007, SIA avea o cifră de afaceri de 410.995 de lei. Sistemele Internaţionale ale lui Ionescu sunt implicate şi în Power Marine SRL, firmă administrată de deja celebrul Ionuţ Barbu, care se ocupă de organizarea cursei de ambarcaţiuni de pe lacul Siutghiol. În afacerea „Marina Tomis" s-a insinuat, în 2007, SC Sisteme Integrate de Afaceri, transformată pe 8 octombrie 2007, la numai trei luni de la înfiinţare în SC Tomis Marina Management. Rolul primit: antreprenor general al lucrărilor. Evident, acţionar în noua societate era şi este în continuare SIA lui VGI. Un alt nume pe care nu putem să-l trecem cu vederea este cel al consilierului local PSD Valentin Pîrvulescu, care, potrivit declaraţiei sale de avere a deţinut rol de director al SIA, apoi a fost transferat la Tomis Marina Management. În prezent, acţionariatul TMM ne arată că pe fir a intrat şi o gaşcă de turci, dar nu dintre aceia necunoscuţi afacerilor mioritice. Într-o Adunare Generală a Acţionarilor TMM s-a decis ca firma turcilor, SC Euromarina SA, să se implice în afacere, dar numai în urma virării unui aport la capital de 7.300.000 de lei. Adică, o sumă mai mare probabil decât redevenţa pe care SIA o plăteşte la APMC pentru toţi cei 25 de ani de concesiune. Trebuie menţionat faptul că, în anul închirierii, 2005, s-a vehiculat faptul că redevenţa pe care Sistemele lui Ionescu o plătesc pentru Portul Turistic Tomis este de numai „câteva mii de euro pe lună", sumă infimă pentru importanţa obiectivului închiriat.

Aşadar, în AGA din 15 februarie 2008, Sisteme Internaţionale de Afaceri, reprezentată de Alina Ionescu şi SC Euromarina SA, prin Hasan Malik Kececioglu şi Mustafa Nihat Demirel, se înţeleg asupra cooptării societăţii otomane în afacere, dar numai „la data vărsării efective a contribuţiei la capitalul social", care avea să aibă loc „la sfârşitul zilei de 22.02.2008".

Cum turcii şi-au ţinut promisiunea, Euromarina a ajuns să deţină 50% din afacerea „Marina".

Turcu-i frate cu... marina

Dar cine sunt cei de la Euromarina?! Potrivit Registrului Comerţului, societatea îi implică pe Mehmet Fuat Kalgy, Suat Surmen, Hasan Malik Kececioglu, Mustafa Nihat Demirel, Mehmet Kerim Kalgay şi Seref Surmen. Doi dintre „euromarini", Kalgay şi Suat Sumen au apărut şi în alte afaceri cu „ştaif", printre care Azomureş şi Chimpex, business-uri care nu au avut parte de happy end. De asemenea, şi numele lui Mustafa Nihat Demirel a apărut în ceva afaceri dubioase derulate pe plaiurile autohtone. Despre acesta din urmă se spune că ar fi nepotul fostului preşedinte al Turciei, Suleyman Demirel. Aşadar, cu afaceri „reuşite" în România, turcii au intrat şi în business-ul „Marina Tomis" alături de controversatul Valentin Gheorghe Ionescu şi de Sistemele sale. Nu putem să nu ne întrebăm dacă nu cumva, la un moment dat, otomanii vor pune mâna în totalitate pe Portul Turistic Tomis, obiectiv economic şi strategic foarte important. În poveste mai regăsim un nume cu rezonanţă, cel al societăţii Eucass. Patronată, coincidenţă sau nu, tot de turci. Eucass a primit rolul de constructor al noii marine.

Niciun business fără Eucass

Firma a devenit celebră mai ales datorită Gravity Park-ului, pentru care a încasat un milion de euro. Apoi, prin anunţul de atribuire nr. 40705 din 10 septembrie a.c., Primăria anunţa că a suplimentat suma contractuală cu 1,254,713.23 de lei, fără TVA. Societatea, înfiinţată în 1994, este patronată de Iusuf Mahir şi nu este străină de afacerile prietenilor primarului Radu Mazăre. Eucass se numără printre sponsorii HCM Constanţa, echipa de suflet a preşedintelui CJC, Nicuşor Constantinescu. Firma apare şi pe lista constructorilor de locuinţe ieftine pentru tineri din cartierul Baba Novac. Iusuf Mehir este implicat în patru firme: Eucass SRL, Alcor Comco SRL, Tebo Gaz şi Tobtech Serv SRL. În două dintre firme este asociat cu soţia sa, Leila. Tobtech-ul îl deţine împreună cu Aidun-Haygan Curt-Mola. În 2008, printr-o garanţie mobiliară, Eucass a cesionat cu titlu gratuit, pe 5 ani, „cu titlul de garanţie colaterală în favoarea băncii Italo-Romena încasările rezultate din contractele încheiate cu Tomis Marina Management". Suma: 5.501.785,96 de lei fără TVA.

politia_de_frontiera.jpg„Vom fi cu ochiul pe ei"

Portul Turistic Tomis este şi punct de trecere a frontierei, cu alte cuvinte loc prin care ar putea să intre sau să iasă diverse... obiecte în lume. Şeful Inspectoratului Poliţiei de Frontieră, comisarul-şef Adi Octavian Tobă, spune că în acest punct de trecere a frontierei se face controlul documentelor la ambarcaţiunile care vin sau pleacă din port, împreună cu Vama şi Căpitănia. „Vom fi cu ochiul pe cei care vor să intre sau să iasă din ţară prin acest punct pe yacht-uri. Avem un sistem de supraveghere foarte performant şi putem vedea la o distanţă apreciabilă. În acest moment, avem în Portul Turistic Tomis un container dotat cu calculator şi tot ce îi trebuie pentru verificarea ambarcaţiunilor", a declarat Tobă.

Indiferenţa lui Bălan

Am încercat să aflăm părerile celor implicaţi în această afacere, însă încercările au eşuat lamentabil. Pe Valentin Gheorghe Ionescu nu am reuşit să-l contactăm, iar Valentin Pîrvulescu, directorul Tomis Marina Management, şi-a păstrat „bunul" obicei de a nu răspunde la telefon. Pe de altă parte, Ioan Bălan, directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, s-a arătat cu totul neştiutor în ceea ce priveşte afacerea, spunând că portul este închiriat şi că nu mai ştie ce se întâmplă acolo. „Ce, domnişoară, dacă eu vă închiriez un apartament, mă mai interesează ce prieteni aduceţi dumneavoastră acolo?!", a răspuns, senin, PD-L-istul Bălan, dând impresia că Portul Turistic Tomis nu prezintă interes. Până una alta, obiectivul stă sub semnul întrebării şi aşteptăm să vedem ce se va întâmpla şi cum va scoate cămaşa APMC-ul atunci când lucrurile se vor... „împuţi" ca peştele pe uscat.

{mos_ri:portul tomis,mazare} 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii