Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
16:49 26 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Nava Active King sporeste gradul de siguranta a navigatiei in apele teritoriale si zona contigua

ro

09 Nov, 2005 00:00 2718 Marime text

# Interviu cu comandantul de cursa lunga Alexandru Mezei, directorul Capitaniei Portului

Reporter: Incepand din aceasta vara, Portul Constanta are la dispozitie o nava ultramoderna de interventie, remorcherul Active King. Din punctul de vedere al institutiei pe care o conduceti, prezenta navei Active King reprezinta un castig pentru Portul Constanta?Alexandru Mezei: Cu siguranta este un real castig, in ceea ce priveste cresterea nivelului de siguranta in zona. Existenta unei nave de interventie asemeni lui Active King reprezinta garantia unor actiuni incheiate cu rezultate pozitive. Exista si alte nave care sunt specializate in astfel de interventii, dar Active King aduce mai multe elemente de noutate. Grupul de Salvare, mai nou Agentia Nationala de Salvare a Vietii Umane pe Mare, are in dotare remorcherele Hercules, Viteazu si alte trei nave de interventie pentru salvarea vietii umane pe mare in sensul ca sunt vase cu viteze mari care sunt dotate si construite special pentru a salva personalul aflat in apa, de pe nave etc. Nu este mai putin adevarat ca nava Hercules este pregatita sa intervina tot timpul. Exista totusi probleme in sensul ca ea este construita pentru a iesi pe mare cu furtuna de gradul 7, 8, insa nu face fata intotdeauna, mai ales cand marea este foarte agitata.Tragedii in gura portuluiDe-a lungul timpului, in Portul Constanta s-au mai aflat remorchere straine. In noaptea de 4 spre 5 ianuarie 1995, cand s-au scufundat Yu Xiu si Paris era in port la momentul acela un remorcher olandez, SmithLloyd, care nu era specializat in salvari si care a intervenit, in sensul ca s-a apropiat locul in care s-au scufundat cele doua nave a doua zi dimineata. A mai fost un remorcher mare italian, Aqua Chiara, dar nici acesta nu a reusit sa intervina cu succes.Reporter: Care sunt beneficiile pe care le aduce aceasta nava?A.M.: Active King este un remorcher luat de Grup Servicii Petroliere, foarte puternic, cu 10.800 cai putere, doua motoare si trei Bow Trustere. El este dotat cu un sistem Dinamic Position 2, care permite unui astfel de remorcher sa isi stabileasca pozitia prin satelit si apoi printr-un calculator care actioneaza toate masinile, motoarele si Bow Trustere, astfel incat sa se poata mentine pe pozitie indiferent cat de puternica este furtuna. El a fost adus in Constanta in principal pentru a deservi platformele de foraj si extractie din Marea Neagra si a intervenit ultima data acum mai bine de o saptamana, la salvarea navei sub pavilion panamez. S-a primit atunci un semnal, colegii bulgari ne-au rugat pe noi sa intervenim, daca putem, mai ales ca ei stiau ca exista in zona acest remorcher super-dotat si foarte puternic. Cu ajutorul Active King, ambarcatiunea a fost adusa in siguranta in port si nu au fost deloc probleme.Reporter: Care sunt efectiv avantajele acestui remorcher?A.M.: Avantajul principal este ca este foarte puternic, foarte dotat si poate interveni in orice situatie. Poate interveni si la incendii la nave, avand o clasa inalta de stins incendiul, totul sistematizat, cu pompe super-dotate de ultima generatie. Este adevarat, remorcherul este nou, fiind achizitionat anul acesta, are pavilion Gibraltar, armatorii sunt norvegieni si a fost achizitionat in bare boat de GSP. Din cate cunosc eu, in programul Grup Servicii Petroliere exista si achizitionarea unui al doilea remorcher, este vorba despre Active Queen, a carui constructie va fi finalizata de asemenea anul acesta, tot in Santierul Naval de la Singapore. Acesta este putin mai mic, de 8400 CP, dar are aceleasi dotari ca si Active King. Pe viitor se intentioneaza ca Active Queen sa ramana sa deserveasca platformele, iar Active King sa se deplaseze undeva in zona Istanbul si pentru eventuale interventii, atunci cand este cazul vom putea apela la aceste doua nave care pot acoperi o zona mai mare.Una peste alta, legislatia spune ca atunci cand exista un incident pe mare, se duce cine poate sa salveze nava aflata in pericol. Categoric, primii pe care ii alertam in astfel de situatii sunt cei de la fostul de Grup de Interventii si Salvare. In situatia cand acestia nu pot sa iasa, din cauza conditiilor hidro-meteo ( n.r. Hercules are 6000 CP, fata de 10.800 CP cat are Active King), atunci solicitam interventia lui Active King, care va face salvarea. Ambarcatiunea este foarte buna pentru Portul Constanta, pentru ca prin prezenta sa in apele teritoriale a crescut si posibilitatea Romaniei de a interveni in cazuri de sinistru. Categoric, in cazul in care o nava se afla in distress pe mare, chiar daca nu este in zona noastra de responsabilitate, ca si in cazul lui East Wind se poate interveni si la solicitarea tarilor riverane. Active King poate asadar interveni in orice situatie si la solicitarea oricui. Aceasta nava multifunctionala este in momentul de fata cel mai puternic remorcher din Marea Neagra, nimeni dintre statele riverane nu mai are o astfel de nava. Este o mare realizare faptul ca GSP a putut achizitiona o astfel de ambarcatiune si pentru noi este un real castig, pentru ca il putem folosi si putem acorda o sansa celor care sunt in real pericol.Reporter: In ceea ce priveste incidentul cu East Wind, ar fi putut interveni cu succes o alta nava?A.M.: Este putin probabil. Nu exclud ca Hercules, de exemplu, sa fi putut sa faca o astfel de operatiune, dar este putin probabil sa fi si reusit. Sa nu uitam ca Active King, la forta pe care o are, de 10.800 CP, a reusit sa remorcheze nava si sa o aduca in port, pe acea vreme, la o viteza de trei noduri. Daca Hercules ar fi mers la aceasta interventie, viteza sa ar fi fost in jur de un nod. Este foarte greu ca la o nava care se afla in largul marii, in bataia valurilor si fara guvernare, sa se intervina cu un remorcher, care de asemenea nu se poate controla foarte bine. Din acest motiv, Active King, prin sistemul Dinamic Position 2, se poate apropia foarte mult de vas si poate ramane in pozitia pe care si-o fixeaza pe o durata foarte mare de timp. Pur si simplu nu mai face nimic, sta aproape de nava si poate sa rezolve toate celelalte probleme.Reporter: Deci prezenta remorcherului Active King in Marea Neagra reprezinta o garantie ca incidentele deosebite, precum Yu Xiu sau Paris ar putea fi evitate.A.M.: Este greu de spus, pentru ca eu am trait pe pielea mea acele evenimente, fiind la acea vreme sef de serviciu la Port Control. Acolo a fost categoric o greseala din partea comandantilor si orice vas, oricat de performant ar fi fost, nu ar fi putut interveni in timp util. In plus, era vorba despre doua nave aflate concomitent in stare de pericol, pe care sa o alegi sa o salvezi prima?! Efectiv, atunci nu s-a putut interveni pentru ca timpul de cand ele au inceput sa grapeze violent si momentul in care au atins digul a fost unul foarte scurt.Reporter: Atunci, probabil nici nu existau inca asemenea ambarcatiuni ca Active King.A.M.: Existau, dar nu la noi, pentru ca in Marea Nordului erau remorchere foarte puternice inca de acum doua decenii. Un remorcher ca Active King iti da siguranta ca poti sa faci ceva, sa salvezi navele si oamenii.Reporter: In momentul de fata, comandantul norvegian al navei este asistat de un capitan roman, in persoana lui Catalin Trandafir. Acesta este in momentul de fata singurul ofiter roman care a absolvit cursul Dinamic Position 2 si care poate conduce un astfel de remorcher?A.M.: Deocamdata da, este singurul, dar dupa cum am vorbit cu cei de la GSP se intentioneaza ca in scurt timp, poate chiar o luna, o luna si jumatate, sa schimbe comandantul si sa puna unul roman.Reporter: Pe viitor, se intentioneaza ca statul roman sa dispuna de mai multe astfel de nave?A.M.: Din cate cunosc, exista un plan de investitii la nivelul Ministerului Transporturilor pentru ca fostul GISN, actual ANCOM, este legat de acest minister, prin buget. Exista in program achizitionarea unui remorcher mai puternic decat Hercules, probabil unul asemeni lui Active King si care sa se afle in dotarea Portului Constanta. Exista asadar astfel de proiecte si de asemenea exista intentia achizitionarii unui elicopter pentru a interveni in situatii deosebite, in special pe vreme foarte rea, furtuni puternice de forta 8, 9 etc. Nu toate remorcherele care exista in momentul de fata in Portul Constanta pot interveni la furtuni mai mari de forta sase. Pentru aceasta trebuie folosite elicoptere speciale, cu alte dotari, si stiu ca exista la nivel national interes pentru achizitionarea unor astfel de aparate. In acest fel va creste siguranta navigatiei in zona. Cu astfel de aparate si cu un remorcher precum Active King poti interveni, poti salva vasele si oamenii.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii