Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
04:05 22 09 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Legislaţia propusă pentru conducerea autovehiculelor, actualizată! Fără ţigară, căşti audio şi telefon pe trotinetă (document)

ro

20 Feb, 2020 00:00 504 Marime text

A fost refăcută forma proiectului de ordonanţă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Este vorba de legislaţia care reglementează circulaţia trotinetelor pe drumurilor publice.
 
Au fost depuse mai multe propuneri. Una dintre ele face referire la permisiunea conducerii trotinetelor electrice şi pe trotuar. Nu a fost preluată această propunere. Proiectul de act normativ nu exclude posibilitatea amenajării pe trotuar a unor piste pe care să poată circula trotinetele electrice. Trotuarele au ca destinaţie, potrivit definiţiei, circulaţia pietonilor. Pentru a putea circula în condiţii de siguranţă pe trotuar, pietonilor trebuie să li se asigure un spaţiu de cel puţin un metru m lăţime.
 
La nivel naţional sunt amenajate trotuare şi cu lăţimea de un metru, fapt pentru care permiterea circulaţiei trotinetelor electrice pe acestea, în lipsa amenajării unei pistei pe trotuare, ar putea periclita siguranţa pietonilor.
 
Totodată, o altă propunere nepreluată a fost cea ce prevedea mărimea vitezei maxime admise prin construcţie a unei trotinete, de la 25 km/h la 30 km/h (sau măcar 27 km/h), deoarece există trotinete de calibru/putere mici care depăşesc din fabrica viteza maximă de 25 km/h. Trotinetele electrice care dezvoltă o viteză mai mare de 25 km/h comportă un pericol semnificativ pentru siguranţa circulaţiei rutiere, având în vedere că unele dintre acestea au caracteristici tehnice care nu pot asigura o siguranţă conducătorilor acestor mijloace atunci când se deplasează în condiţii de trafic intens (prin lipsa locului şezând şi a dispozitivului de direcţie montat pe acestea).
 
Propunerile avute în vedere sunt:
- Să fie obligatorie purtarea vestei reflectorizante pe timp de zi, atât de conducătorii de trotinete, cât şi de biciclete precum şi purtarea căştii de protecţie indiferent de vârstă.
- Să fie interzisă croşetarea cu trotineta printre maşini la semafor, cu excepţia cazului când trotinetistul trebuie să schimbe banda pentru a vira la stânga.
- Să se reglementeze faptul că traversarea trecerilor pentru pietoni de către conducătorii de trotinete se face pe lângă trotinetă.
- Să se stabilească aspectul privind circulaţia conducătorilor de trotinetă în grupuri -  acesta să se desfăşoare în şir indian, nu în grupuri paralele.
- Să se înlocuiască sintagma „echipat cu un motor electric” din definiţia trotinetei cu sintagma „echipat cu cel puţin un motor electric”.
- Să se interzică oprirea/staţionarea trotinetelor electrice pe carosabil atât pe timpul zilei, cât şi al nopţii.

- Să fie obligatorie purtarea căştii de protecţie şi a vestei reflectorizante pentru conducătorii de trotinete electrice pe drumurile publice.
- Să se interzică utilizarea telefonului mobil sau a dispozitivelor similare în timpul conducerii trotinetelor electrice.
- Să se interzică utilizarea oricărei forme de căşti audio care nu ar permite conducătorului de trotinete să fie atent la trafic.
- Să se stabilească obligaţia pentru conducătorii de trotinete de a avea asupra lor un act de identitate, în funcţie de vârstă, încât să fie identificaţi mai uşor în caz de accident.
- Să se stabilească obligaţia pentru conducătorii de trotinete de a purta minimum un element reflectorizant.
- Să se interzică fumatul conducătorilor de trotinete în timpul conducerii acestora.
- Să se stabilească obligaţia pentru conducătorii de trotinete de a semnaliza la schimbarea benzii/direcţiei de mers.
- Să se interzică circulaţia trotinetelor pe linia de tramvai.
- Să se interzică traversarea liniilor de cale ferată pe trotinetă.
- Să se  interzică parcarea trotinetelor în alveolele de autobuz sau în zona de trotuar îngustată de aceste alveole.
- Să se interzică utilizarea trotinetelor pe poduri şi în tunele.
- Să se aplice prevederile codului rutier pentru conducătorii auto şi conducătorilor de trotinete, în cazul în care au cauzat pagube unui alt vehicul sau vătămarea unui alt participant la trafic.
- Să se stabilească obligaţia pentru conducătorii de biciclete şi trotinete electrice de a purta veste reflectorizante în tot timpul în care circulă pe drumurile publice.
- Să se stabilească în mod obligatoriu ca trotinetele electrice să fie prevăzute cu frâne funcţionale de tip disc, iar lipsa sau nefuncţionarea acestora să constituie contravenţie.
- Să se interzică circulaţia trotinetelor electrice dacă viteza maximă care poate fi atinsă este mai mare de 35 km/h.
- Să se permită conducerea trotinetelor electrice ce pot avea viteză maximă prin construcţie de 25 km/h fără deţinerea unui permis de conducere.
- Să se stabilească în sarcina conducătorilor de autovehicule obligaţia depăşirii bicicletelor si trotinetelor la o distanţă laterală de minimum 1,5 m.
- Să fie reglementată obligaţia utilizatorilor de trotinete electrice de a deţine o poliţă de răspundere civilă obligatorie, precum şi de a avea asupra lor documentul de identitate.
- Să se stabilească obligaţia pentru conducătorii de trotinete de a asigura dotarea acestora cu claxon şi sistem de iluminare care  să fie funcţionabil.
- Să se reducă cuantumul amenzilor ca urmare a nerespectării regulilor de circulaţie de către conducătorii de trotinete.
- Să se stabilească, în cazul în care există mai multe benzi de circulaţie, pe care bandă este permisă circulaţia trotinetelor electrice şi cum se realizează schimbarea direcţiei de mers.
- Să se stabilească obligaţia pentru conducătorul de trotinetă de a respecta regulile de circulaţie în vigoare.
- Să se avizeze pistele de biciclete care sunt trasate deja, mai ales acolo unde sectoarele de drum au limita maximă de viteză pentru autovehicule 70km/h.
 
 
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii