Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
16:59 30 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ordinul nr. 1252/2014 pentru aprobarea criteriilor minime de pregătire şi perfecţionare a personalului navigant maritim român

ro

25 Aug, 2014 22:44 6207 Marime text
Ordinul nr. 1252/2014 pentru aprobarea criteriilor minime de pregătire şi perfecţionare a personalului navigant maritim român şi a sistemului de recunoaştere a brevetelor şi a certificatelor de capacitate
Având în vedere prevederile art. 2 din Legea nr. 157/2005 pentru ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica
Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica
Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului,
Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica
Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre
ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană,
semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005,
în temeiul prevederilor art. 12 lit. f) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, ale art. 63 din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile
interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2013 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
 
Scopul
Art. 1. -
Prezentul ordin stabileşte:
a) criteriile minime de pregătire şi perfecţionare a personalului navigant maritim român;
b) sistemul de emitere a brevetelor, a certificatelor de capacitate şi a atestatelor pentru personalul navigant maritim român;
c) sistemul de recunoaştere a brevetelor, a certificatelor de capacitate, a certificatelor de absolvire şi a certificatelor de radiooperator GMDSS.
Definiţii
Art. 2. -
Termenii folosiţi în prezentul ordin şi în anexele la acesta au următorul înţeles:
a) aprobat - aprobarea dată de către Autoritatea Navală Română în conformitate cu prevederile legale;
b) agenţie - Agenţia Europeană pentru Siguranţă Maritimă - EMSA, înfiinţată prin Regulamentul (CE) nr. 1.406/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 iunie 2002 de instituire a unei Agenţii Europene pentru Siguranţă Maritimă, denumită în continuare EMSA;
c) Autoritatea Navală Română - autoritatea centrală de specialitate din subordinea ministerului, în domeniul siguranţei navigaţiei şi al securităţii navelor, denumită în continuare ANR, căreia i s-au delegat competenţele privind ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin;
d) atestat (ro)/endorsement/certificate of proficiency (en) - un document emis de către ANR în conformitate cu prevederile prezentului ordin prin care se confirmă sau se recunoaşte un brevet, certificat de capacitate, certificat de absolvire şi certificat de radiooperator GMDSS;
e) atribuţie - suma sarcinilor, îndatoririlor şi responsabilităţilor aşa cum sunt specificate în Codul STCW, necesare pentru operarea navei, siguranţa vieţii pe mare sau protecţia mediului marin;
f) atribuţie de radiocomunicaţii - veghea radio, întreţinerea şi repararea echipamentelor de radiocomunicaţii în conformitate cu Regulamentul de radiocomunicaţii, cu Convenţia SOLAS, astfel cum a fost modificată, şi cu recomandările relevante ale Organizaţiei Maritime Internaţionale;
g) autoritatea competentă în domeniul radiocomunicaţiilor - Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, instituţie publică autonomă în domeniul radiocomunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei, denumită în continuare ANCOM;
h) centru de perfecţionare - Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturile Navale - CERONAV, instituţie publică aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, denumit în continuare CERONAV;
i) brevet (ro)/certificate of competency (en) - un document emis de către ANR în conformitate cu prevederile prezentului ordin, pentru personalul brevetat, prin care titularul legitim este autorizat să efectueze serviciul în funcţia indicată şi să execute sarcinile corespunzătoare nivelului de responsabilitate specificat în document;
j) certificat de capacitate (ro)/certificate of proficiency (en)-un document emis de către ANR în conformitate cu prevederile prezentului ordin, pentru personalul nebrevetat, prin care titularul legitim este autorizat să efectueze serviciul în funcţia indicată şi să execute sarcinile corespunzătoare nivelului de responsabilitate specificat în document;
(i) certificat de absolvire (ro)/certificate of proficiency (en)-un document emis de către CERONAV, în conformitate cu prevederile prezentului ordin, pentru personalul navigant maritim, prin care se atestă că au fost îndeplinite cerinţele relevante cu privire la programul de pregătire;
k) document justificativ - un document, altul decât brevetul, certificatul de capacitate sau atestatul, utilizat pentru a stabili îndeplinirea cerinţelor relevante din prezentul ordin;
l) companie - proprietarul navei sau orice persoană fizică sau juridică, cum ar fi operatorul sau navlositorul bare-boat, care a preluat responsabilitatea operării navei de la proprietar şi a fost de acord să preia toate obligaţiile şi responsabilităţile care se impun companiei prin prezentul ordin;
m) convenţii, regulamente şi coduri:
(i) Convenţia STCW - Convenţia internaţională privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de cart, adoptată la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 1978), la care România a aderat prin Legea nr. 107/1992;
(ii) Codul STCW - Codul privind pregătirea, brevetarea, atestarea şi efectuarea serviciului de cart (STCW), adoptat prin Rezoluţia 2 a Actului Final al Conferinţei din 1995, astfel cum a fost modificat;
(iii) Convenţia SOLAS - Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, încheiată la Londra la 1 noiembrie 1974, la care România a aderat prin Decretul nr. 80/1979;
(iv) regulamentele de radiocomunicaţii - reglementările de radiocomunicaţii la anexa sau considerate ca fiind în anexa la Convenţia internaţională privind telecomunicaţiile, astfel cum a fost modificată;
(v) Cod ISPS - Codul internaţional pentru securitatea navelor şi facilităţilor portuare, adoptat la 12 decembrie 2002, prin Rezoluţia nr. 2 a Conferinţei guvernelor contractante la Convenţia internaţională pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare (Convenţia SOLAS), astfel cum a fost modificat, pe care România l-a acceptat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2003, aprobată prin Legea nr. 484/2003;
n) formă de pregătire aprobată - totalitatea cursurilor organizate de un furnizor de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare, aprobate de către ANR, şi care dă dreptul absolvenţilor acesteia să participe la examenul pentru obţinerea documentelor corespunzătoare;
o) lună - o lună calendaristică sau o perioadă de 30 de zile cumulate din mai multe perioade mai mici de o lună;
p) minister - Ministerul Transporturilor, autoritatea de stat în domeniul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare, care elaborează şi promovează actele normative şi normele specifice aplicabile transportului maritim şi pe căile navigabile interioare, urmăreşte aplicarea acestora şi asigură ducerea la îndeplinire a obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte;
q) navă care arborează pavilion român - nava care a obţinut dreptul de arborare a pavilionului român în conformitate cu prevederile legale;
r) navă care arborează pavilionul unui stat terţ - nava care nu arborează pavilionul român sau al unui stat membru al Uniunii Europene;
s) navă maritimă - nava, alta decât cea care navighează exclusiv în ape interioare navigabile sau în interiorul ori în imediata vecinătate a apelor din zone adăpostite sau în zone unde se aplică reglementări portuare;
(i) navă de pasageri - nava, aşa cum este definită în Convenţia SOLAS, astfel cum a fost modificată;
(ii) navă de pescuit - nava utilizată pentru prinderea peştelui sau a altor resurse marine vii;
(iii) navă pentru transport produse chimice - nava construită sau adaptată şi utilizată pentru transportul în vrac al oricărui produs lichid aflat pe lista din cap. 17 al Codului internaţional pentru construcţia şi echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase (Codul IBC), pe care România l-a acceptat prin Legea nr. 72/2003;
(iv) navă pentru transport gaze lichefiate - nava construită sau adaptată şi utilizată pentru transportul în vrac al oricărui gaz lichefiat sau al altui produs aflat pe lista din cap. 19 al Codului internaţional pentru construcţia şi echipamentul navelor pentru transportul în vrac al gazelor lichefiate (Codul IGC), pe care România l-a acceptat prin Legea nr. 71/2003;
(v) navă pentru transport produse petroliere - nava construită şi utilizată pentru transportul petrolului şi a produselor petroliere în vrac;
(vi) navă de pasageri ro-ro - nava de pasageri cu spaţii pentru încărcătură ro-ro sau spaţii de categorie specială, aşa cum sunt definite în Convenţia SOLAS, astfel cum a fost modificată;
ş) personal navigant maritim - orice persoană încadrată în muncă sau angajată ori care lucrează, indiferent de funcţie, la bordul unei nave, pregătită şi certificată cel puţin în conformitate cu prevederile anexelor nr. 1 şi 4;
(i) comandant - persoana care deţine comanda unei nave;
(ii) ofiţer - un membru al echipajului, altul decât comandantul, desemnat în această funcţie în conformitate cu legislaţia naţională sau, în absenţa unei astfel de desemnări, prin acord colectiv ori prin cutumă;
(iii) ofiţer punte secund - ofiţer următor în rang după comandant, căruia îi revine comanda navei în cazul incapacităţii comandantului;
(iv) ofiţer punte - ofiţer calificat în conformitate cu prevederile cap. II din anexa nr. 1;
(v) ofiţer punte aspirant - persoana aflată în perioada de pregătire pentru a deveni ofiţer punte;
(vi) şef mecanic - ofiţer mecanic principal, responsabil cu propulsia mecanică, cu operarea şi întreţinerea instalaţiilor mecanice şi electrice ale navei;
(vii) ofiţer mecanic secund - ofiţer mecanic următor în rang după şeful mecanic, căruia îi revine responsabilitatea propulsiei mecanice, precum şi a operării şi a întreţinerii instalaţiilor mecanice şi electrice ale navei, în cazul incapacităţii şefului mecanic;
(viii) ofiţer mecanic - ofiţer calificat în conformitate cu prevederile cap. III din anexa nr. 1;
(ix) ofiţer mecanic aspirant - persoana aflată în perioada de pregătire pentru a deveni ofiţer mecanic;
(x) ofiţer electrician - ofiţer calificat în conformitate cu prevederile cap. III din anexa nr. 1;
(xi) ofiţer electrician aspirant - persoana aflată în perioada de pregătire pentru a deveni ofiţer electrician;
(xii) ofiţer desemnat cu securitatea navei - persoana de la bordul navei care raportează direct comandantului, desemnată de către companie drept persoană responsabilă cu securitatea navei inclusiv pentru punerea în aplicare şi actualizarea planului de securitate al navei şi pentru asigurarea legăturii cu ofiţerul desemnat cu securitatea companiei şi cu ofiţerii desemnaţi cu securitatea facilităţilor portuare;
(xiii) sarcini privind securitatea - totalitatea sarcinilor şi îndatoririlor legate de securitatea de la bordul navelor, în conformitate cu definiţia de la cap. XI/2 a Convenţiei SOLAS, astfel cum a fost modificată, şi Codul internaţional pentru securitatea navelor şi a facilităţilor portuare (Codul ISPS);
(xiv) personal nebrevetat - un membru al echipajului navei, altul decât comandantul sau un ofiţer;
(xv) personal nebrevetat din compartimentul punte - un membru al personalului, calificat în conformitate cu prevederile cap. II din anexa nr. 1;
(xvi) personal nebrevetat din compartimentul maşină - un membru al personalului, calificat în conformitate cu prevederile cap. III din anexa nr. 1;
(xvii) electrician de bord - un membru al personalului, calificat în conformitate cu prevederile cap. III din anexa nr. 1;
(xviii) radiooperator - persoana care este titulara unui certificat emis sau recunoscut de autorităţile competente din domeniul radiocomunicaţiilor;
(xix) personal brevetat - un membru al echipajului certificat în conformitate cu prevederile cap. II, III şi IV din Convenţia STCW pentru funcţiile de comandanţi şi ofiţeri;
t) radiooperatorul GMDSS - persoana calificată în conformitate cu dispoziţiile cap. IV din anexa nr. 1 şi care deţine un certificat pentru operare în sistemul de radiocomunicaţii GMDSS (sistemul mondial de primejdie şi siguranţă maritimă), emis de către ANCOM în conformitate cu prevederile regulamentelor de radiocomunicaţii, aşa cum este definit la lit. m) pct. (iv), şi atestat de către ANR, sau un certificat emis de un alt stat;
ţ) putere de propulsie - puterea nominală maximă, produsă continuu de toate instalaţiile de propulsie principale ale navei, exprimată în kW, înscrisă în certificatul de naţionalitate al navei sau în orice alt document oficial;
u) recunoaştere - acceptarea de către ANR a unui brevet, a unui certificat de capacitate sau a unui certificat de absolvire, emis de un stat membru al Uniunii Europene sau de un stat terţ;
v) stagiu de îmbarcare - serviciul la bordul unei nave relevant pentru emiterea sau reconfirmarea unui brevet, certificat de capacitate;
w) stat terţ - un stat care nu este stat membru al Uniunii Europene;
x) voiaj costier - voiajul efectuat într-o zonă din apropierea coastelor maritime ale României, dar nu mai mult de 24 Mm de la liniile de bază.
Domeniul de aplicare
Art. 3. -
Prevederile prezentului ordin se aplică personalului navigant maritim român care efectuează serviciul la bordul navelor maritime care arborează pavilion român, cu excepţia:
a) navelor militare, navelor aflate în proprietatea sau în operarea statului român şi angajate numai în servicii guvernamentale necomerciale;
b) navelor de pescuit;
c) yachturilor şi ambarcaţiunilor de agrement care nu efectuează activităţi comerciale;
d) ambarcaţiunilor din lemn, de construcţie artizanală.
Formarea şi certificarea
Art. 4. -
(1) ANR trebuie să ia măsurile necesare pentru ca personalul navigant maritim român care efectuează serviciul la bordul navelor prevăzute la art. 3 să fie format cel puţin în conformitate cu cerinţele Convenţiei STCW, aşa cum este prevăzut în anexele nr. 1 şi 4, şi să deţină brevete, aşa cum sunt definite la art. 2 lit. i), sau certificate de capacitate, aşa cum sunt definite la art. 2 lit. j), şi/sau documente justificative, aşa cum sunt definite în art. 2 lit. k).
(2) ANR trebuie să ia măsurile necesare pentru a se asigura că acei membri ai echipajului care trebuie certificaţi în conformitate cu Regula III/10.4 a Convenţiei SOLAS sunt formaţi şi certificaţi în conformitate cu prevederile prezentului ordin.
Brevetele, certificatele de capacitate şi atestatele
Art. 5. -
(1) ANR emite brevete, certificate de capacitate şi atestate numai dacă se respectă cerinţele prezentului ordin.
(2) Brevetele şi certificatele de capacitate emise de către ANR se redactează în limba română şi în limba engleză, în conformitate cu prevederile paragrafului 3, Regula I/2 din Convenţia STCW.
(3) Brevetele şi certificatele de capacitate sunt emise numai după verificarea autenticităţii şi valabilităţii documentelor justificative necesare şi în conformitate cu dispoziţiile stabilite prin prezentul ordin, valabilitatea lor fiind de maximum 5 ani.
(4) ANR emite atestate posesorilor de brevete, certificate de capacitate şi certificate de radiooperator GMDSS pentru funcţiile prevăzute în anexa nr. 1.
(5) Atestatele prevăzute la alin. (4) se emit numai de către ANR, ca documente separate în forma stabilită în paragraful 2, secţiunea A-I/2 a Codului STCW.
(6) ANR va emite atestate în forma prevăzută în paragraful 3, secţiunea A-I/2 a Codului STCW în vederea recunoaşterii unui brevet, certificat de capacitate, certificat de radiooperator GMDSS sau a unui certificat de absolvire emis în conformitate cu prevederile Regulii V/1-1 şi ale Regulii V/1-2 din Convenţia STCW după verificarea autenticităţii şi valabilităţii documentelor justificative necesare şi în conformitate cu procedura stabilită în art. 20.
(7) Atestatele care dovedesc emiterea unui brevet, certificat de capacitate şi atestatele care dovedesc emiterea unui certificat de absolvire, în conformitate cu prevederile Regulii V/1-1 şi Regulii V/1-2 din anexa nr. 1, se vor emite de ANR numai dacă sunt îndeplinite toate cerinţele Convenţiei STCW.
(8) Atestatele prevăzute la alin. (4), (6) şi (7) trebuie să aibă un număr unic de identificare, se redactează în limba română şi în limba engleză şi vor avea aceeaşi valabilitate ca a documentelor atestate sau îşi vor pierde valabilitatea la retragerea, suspendarea ori anularea acestora, dar nu mai târziu de 5 ani de la data emiterii lor.
(9) Pentru brevetele, certificatele de capacitate şi atestatele prevăzute la alin. (4) şi (7), valabilitatea acestora se calculează 5 ani de la data absolvirii celui mai vechi curs obligatoriu prevăzut în anexa nr. 3.
(10) Atestatele prevăzute la alin. (4) se emit în baza:
a) unui brevet, certificat de capacitate emis de către ANR, şi/sau certificat de radiooperator GMDSS emis de către ANCOM, valabile;
b) unui document care să dovedească că sunt îndeplinite criteriile privind starea de sănătate, reglementate prin art. 12;
c) certificatelor valabile de absolvire a cursurilor obligatorii în materie de siguranţă maritimă necesare emiterii brevetelor şi a certificatelor de capacitate;
d) unui act de identitate.
(11) Atestatele prevăzute la alin. (6) se emit în baza:
a) unui brevet, certificat de capacitate sau certificat de radiooperator GMDSS (în caz că este document separat) emise de autoritatea competentă a altui stat, valabile;
b) unui act de identitate;
c) unui certificat medico-psihologic valabil.
(12) Sub rezerva art. 20 alin. (5), brevetele, certificatele de capacitate şi atestatele prevăzute în prezentul ordin trebuie să se afle în original la bordul navei pe care este îmbarcat titularul.
(13) Modelul, forma şi conţinutul documentelor din prezentul ordin trebuie să conţină cel puţin informaţiile minime necesare, să fie redactate în caractere latine şi cifre arabe, ţinând seama de variantele permise conform secţiunii A-I/2 din Codul STCW, şi se aprobă prin ordin al ministrului.
(14) Funcţia pentru care deţinătorul unui brevet, certificat de capacitate este autorizat să efectueze serviciul la bordul navei trebuie să se identifice în atestatul emis titularului, în termeni identici cu cei utilizaţi în certificatul privind echipajul minim de siguranţă emis de către ANR.
(15) Fiecare candidat la certificare trebuie să dovedească în mod satisfăcător:
a) identitatea sa;
b) că vârsta sa nu este mai mică decât cea prevăzută în regulile din anexele nr. 1 şi 4, care au relevanţă pentru documentul solicitat;
c) că îndeplineşte standardele privind starea de sănătate, specificate în secţiunea A-I/9 din Codul STCW;
d) încheierea stagiului de îmbarcare şi a oricărui curs obligatoriu aferent prevăzut în anexele nr. 1 şi 4, pentru documentul solicitat;
e) competenţele prevăzute în regulile din anexele nr. 1 şi 4, care se referă la aptitudinile, funcţiile şi nivelurile care urmează să fie indicate în atestat. Prezenta prevedere nu se aplică recunoaşterii atestatelor în temeiul Regulii I/10 din Convenţia STCW;
f) că deţine certificate valabile de absolvire a cursurilor obligatorii în materie de siguranţă maritimă necesare emiterii brevetelor şi a certificatelor de capacitate.
(16) Posesorului unui brevet, certificat de capacitate valabil, i se poate emite, la solicitarea sa, un brevet, certificat de capacitate inferior, inclus pe linia directă a promovării.
(17) Brevetele, certificatele de capacitate şi funcţiile echivalente conform prevederilor Convenţiei STCW sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(18) ANR emite atestate în conformitate cu prevederile Regulii V/1-1, Regulii V/1-2, Regulii VI/2 şi ale Regulii VI/5 din Convenţia STCW, în baza certificatelor de absolvire valabile.
(19) ANR trebuie:
a) să păstreze registre cu toate brevetele, certificatele de capacitate şi atestatele personalului navigant maritim emise, expirate, sau care au fost reconfirmate, suspendate, anulate, declarate pierdute sau distruse, precum şi cu dispensele emise;
b) să se asigure că informaţiile referitoare la statutul unor brevete, atestate şi dispense sunt puse la dispoziţia altor state membre sau altor state părţi la Convenţia STCW şi companii care solicită verificarea autenticităţii şi valabilităţii brevetelor şi/sau a atestatelor emise comandanţilor şi ofiţerilor în conformitate cu prevederile Regulii V/1-1 şi ale Regulii V/1-2 din anexa nr. 1, ce le sunt prezentate de personalul navigant maritim care doreşte recunoaşterea acestora în temeiul Regulii I/10 din Convenţia STCW, sau angajarea la bordul navei.
(20) Începând cu 1 ianuarie 2017, informaţiile care trebuie să fie puse la dispoziţie în conformitate cu alin. (19) lit. b) se pun la dispoziţie prin mijloace electronice.
(21) ANR va pune la dispoziţia Comisiei Europene informaţiile indicate în anexa nr. 5 privind brevetele, atestatele care confirmă recunoaşterea brevetelor, precum şi, pe o bază voluntară, certificatele de capacitate emise personalului nebrevetat în conformitate cu cap. II şi III din anexa la Convenţia STCW, doar în scopul analizelor statistice şi exclusiv pentru uzul statelor membre şi al Comisiei în elaborarea politicilor.
Cerinţe privind formarea profesională
Art. 6. -
(1) Formarea profesională prevăzută la art. 4 trebuie să se desfăşoare numai printr-o formă de pregătire aprobată, corespunzătoare dobândirii cunoştinţelor teoretice şi formării deprinderilor practice cerute în anexele nr. 1 şi 4, în special în ceea ce priveşte utilizarea mijloacelor de salvare şi de luptă contra incendiilor.
(2) Procedura de aprobare a activităţilor de educare, respectiv pregătirea profesională şi perfecţionarea personalului navigant român este stabilită prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.354/2007 privind stabilirea criteriilor minime pe care trebuie să le îndeplinească furnizorii de educaţie, de formare profesională sau de perfecţionare pentru a organiza şi desfăşura forme de pregătire şi perfecţionare aprobate, în vederea obţinerii şi menţinerii valabilităţii brevetelor şi certificatelor de capacitate a personalului navigant.
(3) Cursurile organizate de un furnizor de educaţie sau de formare profesională obligatorii pentru emiterea brevetelor, certificatelor de capacitate sau a atestatelor trebuie să asigure cel puţin atingerea nivelului minim de cunoştinţe, a gradului de înţelegere şi deprinderilor practice necesare dobândirii competenţelor prevăzute la cap. II, III, IV, V şi VI din partea A a Codului STCW.
(4) Cursurile obligatorii în materie de siguranţă maritimă prevăzute în anexa nr. 3 se desfăşoară numai în cadrul CERONAV. Dovada efectuării acestor cursuri se face prin certificate de absolvire.
(5) CERONAV poate desfăşura aceste cursuri prin intermediul unor furnizori de educaţie aprobaţi de ANR, pe bază de protocol, asumându-şi responsabilitatea respectării cu stricteţe a cerinţelor minime impuse la autorizarea lor.
Principiile care guvernează voiajele costiere
Art. 7. -
(1) În cazul navelor care arborează pavilionul unui stat membru al Uniunii Europene sau al unui stat parte la Convenţia STCW angajate în voiaje costiere, ANR nu trebuie să impună cerinţe de formare, experienţă sau certificare a personalului navigant maritim care efectuează servicii la bordul acestora mai severe decât cele impuse personalului navigant maritim care efectuează servicii la bordul navelor care arborează pavilion român şi efectuează voiaje costiere. Oricum, aceste cerinţe nu trebuie să fie mai severe decât cele prevăzute în prezentul ordin pentru navele care nu sunt angajate în voiaje costiere.
(2) ANR încheie protocoale cu autorităţile competente din alte state membre sau părţi la Convenţia STCW, pentru ca navele care arborează pavilion român, beneficiind de dispoziţiile Convenţiei STCW privind voiajele costiere, să poată efectua voiaje în largul coastelor acestor state, în limitele definite de acestea pentru voiajele costiere, protocol prin care să specifice detalii privind zonele comerciale implicate şi alte dispoziţii relevante.
(3) Pentru navele care arborează pavilion român, angajate în mod regulat în voiaje costiere în largul coastelor unui alt stat membru al Uniunii Europene sau ale unui alt stat parte la Convenţia STCW, ANR se asigură că nivelul de formare, experienţă şi certificare a personalului navigant maritim de la bordul acestora să fie cel puţin egal cu acela din statul unde efectuează voiajul costier, cu condiţia să nu se depăşească cerinţele prezentului ordin pentru nave care nu sunt angajate în voiaje costiere. Personalul navigant maritim care efectuează serviciul la bordul unei astfel de nave, care depăşeşte limitele zonei stabilite pentru voiajul costier, trebuie să îndeplinească cerinţele corespunzătoare prevăzute în prezentul ordin.
(4) În cazul navelor care arborează pavilion român şi care efectuează voiaje regulate de-a lungul coastei unui stat care nu este parte la Convenţia STCW, ANR poate impune cerinţe de formare, experienţă şi certificare pentru voiajele costiere prevăzute în prezentul ordin, dacă voiajele se desfăşoară într-o zonă similară cu cea stabilită de legislaţia română pentru voiaje costiere.
(5) Brevetele, certificatele de capacitate ale personalului navigant maritim emise de un stat membru sau de un alt stat parte la Convenţia STCW pentru voiajele costiere în limitele definite ale acestora pot fi acceptate de către ANR pentru efectuarea serviciului în cadrul unor voiaje costiere în limitele definite de prezentul ordin, cu condiţia ca statul membru sau parte la Convenţia STCW să încheie un protocol cu ANR, în limitele competenţei legale ale acesteia, care să specifice detaliile privind zonele comerciale implicate şi alte condiţii relevante.
(6) Brevetele, certificatele de capacitate emise personalului navigant maritim îmbarcat la bordul navelor angajate în voiaje costiere regulate permit acestuia efectuarea serviciului în limita de 24 Mm măsurate de la liniile de bază.
(7) ANR va informa Comisia Europeană despre legislaţia naţională privind definirea voiajelor costiere şi condiţiile de formare, experienţă şi certificare în conformitate cu principiile care guvernează voiajele costiere specificate în secţiunea A-I/3 a Codului STCW.
(8) ANR va include limitele definite pentru voiajele costiere în atestatele emise în conformitate cu art. 5.
Prevenirea fraudei şi a oricăror altor practici ilegale
Art. 8. -
(1) ANR, prin procedură internă, va pune în aplicare măsurile adecvate pentru prevenirea fraudei şi practicilor ilegale privind brevetele, certificatele de capacitate şi atestatele emise şi aplicarea sancţiunilor legale conform competenţelor ce-i revin.
(2) ANR identifică şi combate frauda şi alte practici ilegale şi face schimb de informaţii cu autorităţile competente ale altor state membre şi ale statelor terţe cu privire la emiterea documentelor pentru personalul navigant maritim. ANR informează celelalte state membre şi Comisia Europeană cu privire la datele ei de contact. ANR comunică, de asemenea, datele sale de contact oricărui stat terţ cu care a încheiat un protocol de recunoaştere în conformitate cu Regula I/10 pct. 1.2 din Convenţia STCW.
(3) La cererea autorităţilor competente prevăzute la alin. (2), ANR trebuie să furnizeze confirmări sau infirmări scrise despre autenticitatea brevetelor, certificatelor de capacitate şi atestatelor personalului navigant maritim, precum şi a altor documente naţionale, emise ca probă a formării efectuate.
Sancţiunile şi măsurile disciplinare
Art. 9. -
(1) ANR, prin procedură internă, va pune în aplicare măsurile adecvate pentru investigarea imparţială a oricărei situaţii de constatare sau raportare a incompetenţei, a acţiunilor sau omisiunilor deţinătorilor de brevete, certificate de capacitate ori atestate pe care le-a emis, în legătură cu realizarea îndatoririlor ce decurg din aceste documente în timpul exercitării atribuţiilor specifice acestora, care ar putea periclita direct siguranţa vieţii sau mărfurilor pe mare ori mediul marin. ANR va defini procedurile interne privind reţinerea, suspendarea sau anularea brevetelor, certificatelor de capacitate şi atestatelor din motivele menţionate mai sus, precum şi pentru prevenirea fraudei.
(2) ANR, prin procedură internă, va pune în aplicare măsurile adecvate în vederea prevenirii fraudei şi a altor practici ilegale privind brevetele, certificatele de capacitate şi atestatele.
(3) Nerespectarea prevederilor prezentului ordin se sancţionează conform legislaţiei naţionale şi în special pentru următoarele fapte:
a) o companie sau un comandant a angajat la bordul navei o persoană care nu deţine un document emis în conformitate cu cerinţele prezentului ordin;
b) un comandant a permis efectuarea unei atribuţii sau a unui serviciu de către o persoană care nu deţine un document corespunzător, o dispensă valabilă ori un document probatoriu conform art. 20 alin. (5), atribuţie sau serviciu care trebuie efectuat de deţinătorul unui document corespunzător în conformitate cu prevederile prezentului ordin;
c) o persoană efectuează o atribuţie ori un serviciu pe baza unui document sau a unei dispense obţinute prin fraudă sau pe baza unor documente falsificate.
(4) ANR cooperează cu orice stat membru al Uniunii Europene sau stat terţ parte la Convenţia STCW, care o informează despre intenţia de a iniţia proceduri judiciare sub jurisdicţia lor asupra oricărei companii sau personal navigant maritim aflat sub jurisdicţie română, care sunt răspunzători de nerespectarea prevederilor alin. (3). Standardele de calitate
Art. 10. -
(1) ANR se asigură că toate formele de pregătire aprobate, activităţile de evaluare a competenţei şi certificare a personalului navigant maritim, precum şi cele legate de atestarea brevetelor, certificatelor de capacitate, certificatelor de absolvire şi reconfirmarea acestora sunt permanent monitorizate printr-un sistem de standarde de calitate, pentru a se asigura atingerea obiectivelor definite, inclusiv cele legate de calificarea şi experienţa profesorilor, instructorilor şi evaluatorilor, în conformitate cu secţiunea A-I/8 din Codul STCW.
(2) ANR se asigură că obiectivele de pregătire şi perfecţionare, precum şi nivelele de competenţă asociate ce trebuie atinse sunt clar definite în programele analitice ale cursurilor organizate de formele de pregătire aprobate, sunt cel puţin conforme cu prevederile Convenţiei STCW, cu modelele de curs IMO (Organizaţia Maritimă Internaţională), precum şi cu alte standarde aprobate şi că aceste obiective identifică nivelurile de cunoştinţe, gradul de înţelegere şi deprinderile practice corespunzătoare examinărilor şi evaluărilor cerute de Convenţia STCW.
(3) ANR se asigură că domeniile de aplicare a standardelor de calitate în ceea ce priveşte politicile, sistemele, verificările şi analizele periodice interne de asigurare a calităţii, implementate pentru a se asigura atingerea obiectivelor definite, acoperă administrarea sistemului de certificare, toate cursurile şi programele de pregătire şi perfecţionare, examinările şi evaluările desfăşurate de către ANR sau formele de pregătire aprobate, precum şi calificarea şi experienţa cerută instructorilor şi evaluatorilor. Obiectivele şi standardele de calitate asociate pot fi specificate separat pentru diferite cursuri şi programe de pregătire şi vor fi în concordanţă cu sistemul de certificare.
(4) Direcţia medicală din cadrul ministerului se asigură că certificarea medicală este permanent monitorizată printr-un sistem de standarde de calitate, în conformitate cu secţiunea AI/8 din Codul STCW.
Art. 11. -
(1) ANR şi instituţiile autorizate pentru desfăşurarea formelor de pregătire aprobate sunt auditate periodic în cadrul unor auditări independente ale administrării sistemului de certificare, activităţilor de pregătire şi perfecţionare pentru atingerea nivelurilor de cunoştinţe, a gradului de înţelegere şi a deprinderilor practice, precum şi a activităţii de evaluare a competenţei.
(2) Auditările prevăzute la alin. (1) se vor efectua, la intervale care să nu depăşească 5 ani, de către auditori independenţi neimplicaţi în activităţile supuse auditului.
(3) Activităţile de audit prevăzute la alin. (1) pot fi desfăşurate de persoane fizice sau juridice selectate de către ANR, în conformitate cu procedurile legale.
(4) Auditările prevăzute la alin. (1) vor verifica cel puţin că:
a) toate măsurile de monitorizare şi control ale managementului intern, precum şi acţiunile de urmărire sunt în conformitate cu măsurile planificate şi procedurile documentate şi sunt eficiente pentru asigurarea realizării obiectivelor definite;
b) rezultatele fiecărui audit independent sunt documentate şi aduse în atenţia celor răspunzători de domeniul auditat;
c) se întreprind în timp util acţiuni corective;
d) toate dispoziţiile aplicabile din Convenţia şi Codul STCW, inclusiv modificările sunt incluse în sistemul de standarde de calitate.
(5) Instituţiile auditate vor transmite la minister, prin ANR, rapoartele de audit în limbile română şi engleză, în termen de 90 de zile de la data finalizării lor.
(6) În termen de 180 de zile de la data primirii rapoartelor, ANR va comunica rezultatul evaluării independente a activităţilor sale Comisiei Europene şi secretarului general al Organizaţiei Maritime Internaţionale, în conformitate cu formatul specificat în secţiunea A-I/7 din Codul STCW.
Standardele medicale
Art. 12. -
(1) Procedurile pentru emiterea unui certificat medical în conformitate cu prezentul articol şi cu Secţiunea A-I/9 din Codul STCW, luând în considerare, după caz, Secţiunea BI/9 din Codul STCW sunt stabilite prin Ordinul ministrului transporturilor şi al ministrului sănătăţii nr. 1.260/1.390/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice privind examinarea medicală şi psihologică a personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor şi periodicitatea examinării, cu completările ulterioare, şi Ordinul ministrului transporturilor şi al ministrului sănătăţii nr. 1.259/1.392/2013 privind aprobarea înfiinţării, organizării şi funcţionării comisiilor medicale şi/sau psihologice în siguranţa transporturilor care eliberează avize medicale şi/sau psihologice de aptitudini pentru funcţiile din siguranţa transporturilor, precum şi a componenţei acestor comisii.
(2) Direcţia medicală din cadrul ministerului va ţine o evidenţă a persoanelor responsabile de evaluarea stării de sănătate a personalului navigant maritim, medici acreditaţi de minister în condiţiile legii, pentru examinarea medicală, în conformitate cu prevederile secţiunii A-I/9 din Codul STCW.
(3) Personalul navigant maritim care deţine un brevet, certificat de capacitate sau un document care atestă o calificare necesară la bordul navelor trebuie să deţină un certificat medical valabil, emis în conformitate cu prezentul articol şi cu Secţiunea A-I/9 din Codul STCW.
(4) Candidaţii la certificarea medicală trebuie:
a) să aibă cel puţin 16 ani;
b) să dovedească în mod satisfăcător identitatea lor; şi
c) să îndeplinească standardele aplicabile privind starea de sănătate stabilite de minister.
(5) Certificatele medicale rămân valabile pentru o perioadă de maximum 2 ani, cu excepţia cazului în care candidatul la certificarea medicală este mai tânăr de 18 ani, caz în care perioada maximă de valabilitate este de un an.
(6) Dacă perioada de valabilitate a certificatului medical expiră pe perioada efectuării voiajului, ANR poate permite ca personalul navigant maritim să lucreze fără un certificat medical valabil, până la următorul port de escală, unde un medic recunoscut de autoritatea competentă este disponibil, cu condiţia ca:
a) perioada unei astfel de autorizări să nu depăşească 3 luni; şi
b) personalul navigant maritim în cauză să posede un certificat medical expirat de dată recentă.
Reconfirmarea brevetelor şi a certificatelor de capacitate
Art. 13. -
(1) Toţi posesorii de brevete, certificate de capacitate şi radiooperatorii care deţin un document emis sau recunoscut conform prevederilor din anexa nr. 1, cu excepţia cap. VI al acesteia, şi anexa nr. 4 şi care efectuează serviciul la bordul navelor sau intenţionează să revină pe mare după o perioadă de activitate la uscat, pentru a continua să fie calificaţi pentru serviciul la bordul navei sunt obligaţi ca la intervale de timp care să nu depăşească 5 ani:
a) să îndeplinească standardele medicale şi de vârstă prevăzute la art. 12;
b) să demonstreze continuitatea competenţei profesionale după cum urmează:
(i) a efectuat un stagiu de îmbarcare de cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani pe funcţia corespunzătoare înscrisă în document; sau
(ii) a promovat un test de evaluare a competenţei specific funcţiei înscrise în document; sau
(iii) a absolvit un curs aprobat de reconfirmare a competenţei specific funcţiei înscrise în document, aşa cum este prevăzut la pct. 1.4 şi 2 din secţiunea A-I/11 a Codului STCW;
c) personalul navigant maritim prevăzut în anexa nr. 1 trebuie să prezinte certificate valabile de absolvire a cursurilor obligatorii aprobate.
(2) Prelungirea valabilităţii documentelor în condiţiile prevăzute la alin. (1) se va face pentru perioade de timp de maximum 5 ani de la data solicitării, dar nu mai mult de 5 ani de la data absolvirii celui mai vechi curs obligatoriu cu termen de reconfirmare, aşa cum este prevăzut în anexa nr. 3.
(3) Pentru continuarea serviciului maritim la bordul navelor pentru transportul produselor petroliere, produselor chimice sau gazelor lichefiate, fiecare comandant şi ofiţer care îndeplineşte cerinţele de la alin. (1) trebuie, la intervale care nu depăşesc 5 ani, să dovedească menţinerea competenţei sale profesionale continue la bordul acestor nave, în conformitate cu pct. 3 secţiunea A-I/11 a Codului STCW.
(4) Fiecare comandant, ofiţer, radiooperator GMDSS sau posesor de certificat de capacitate pentru care au fost adoptate cerinţe speciale de perfecţionare, pentru continuarea serviciului la bordul navelor, trebuie să dovedească promovarea cursurilor obligatorii aprobate, corespunzătoare acestor cerinţe.
(5) Posesorii brevetelor şi certificatelor de capacitate emise anterior intrării în vigoare a prezentului ordin trebuie ca până la data de 31 decembrie 2016 să efectueze un curs de actualizare urmat de o evaluare corespunzătoare în conformitate cu standardele de competenţă specificate în coloana 1 a tabelelor corespunzătoare din secţiunile A-II/1, A-II/2, A-II/3, A-III/1, A-III/2, A-III/3, A-III/6 şi A-III/7 din Codul STCW, astfel cum a fost modificat.
(6) Prevederile de mai sus se aplică şi absolvenţilor formelor de pregătire aprobată, ale căror programe analitice nu au fost actualizate în conformitate cu prevederile Convenţiei STCW, astfel cum a fost modificată.
(7) În cadrul activităţii de monitorizare a formelor de pregătire aprobate, ANR va urmări conformitatea cu cerinţele prevăzute la alin. (4) şi alin. (5). ANR, în colaborare cu cei implicaţi, elaborează sau susţin elaborarea structurii cursurilor obligatorii şi de reconfirmare, aşa cum prevede secţiunea A-I/11 din Codul STCW.
(8) Cu scopul de a actualiza cunoştinţele comandanţilor, ofiţerilor şi radiooperatorilor, ANR va notifica companiile asupra modificărilor din reglementările naţionale şi internaţionale privitoare la siguranţa vieţii omeneşti pe mare şi protecţia mediului marin şi se va asigura prin procedurile de inspecţie că textele conţinând aceste modificări sunt puse, de către companii, la dispoziţia navelor care arborează pavilion român, cu respectarea art. 15 alin. (3) lit. b) şi a art. 19.
(9) Cursurile obligatorii prevăzute în anexa nr. 3, ce necesită reconfirmarea la un interval de 5 ani, se pot efectua printr-un pachet de cursuri structurate în vederea reactualizării cunoştinţelor.
(10) Certificatele de absolvire emise anterior intrării în vigoare a prezentului ordin şi care nu necesită reconfirmare vor fi preschimbate de către CERONAV cu certificate de absolvire fără valabilitate.
Utilizarea simulatoarelor
Art. 14. -
ANR se asigură prin procedura de aprobare a formelor de pregătire că sunt respectate cerinţele minime de performanţă ale simulatoarelor stabilite în secţiunea A-I/12 din Codul STCW şi în orice secţiune relevantă din partea A a Codului STCW pentru:
a) toate formele de pregătire obligatorie bazate pe simulator;
b) orice evaluare a competenţei profesionale impusă prin partea A a Codului STCW care se realizează cu ajutorul simulatorului;
c) orice demonstrare a menţinerii competenţei profesionale necesară reconfirmării documentului, impusă prin partea A a Codului STCW, care se realizează cu ajutorul simulatorului.
Responsabilitatea companiilor
Art. 15. -
(1) Companiile care operează nave care arborează pavilion român trebuie să angajeze la bordul acestora personal navigant maritim numai în următoarele condiţii:
a) personalul navigant maritim angajat la bordul acestor nave deţine un document corespunzător emis în conformitate cu prevederile prezentului ordin;
b) navele au la bord personalul navigant maritim prevăzut în certificatul privind echipajul minim de siguranţă;
c) documentaţia şi datele relevante pentru tot personalul navigant maritim angajat la bord sunt păstrate, sunt uşor accesibile şi includ, fără a se limita la aceasta, documentaţia şi datele privind experienţa, pregătirea, starea de sănătate şi competenţa acestora în îndeplinirea sarcinilor repartizate;
d) la angajare, personalul navigant maritim este familiarizat cu îndatoririle specifice şi cu toate dispozitivele, instalaţiile, echipamentele, procedurile şi caracteristicile navei, care sunt relevante pentru îndatoririle de rutină sau de urgenţă;
e) echipajul navei îşi poate coordona acţiunile într-o situaţie de urgenţă şi în realizarea sarcinilor vitale pentru siguranţă sau pentru prevenirea şi limitarea poluării;
f) personalul navigant maritim repartizat pe oricare dintre navele sale a beneficiat de cursuri de pregătire şi actualizare a cunoştinţelor în conformitate cu prevederile prezentului ordin;
g) în orice moment, la bordul navelor sale se asigură o comunicare verbală eficientă în conformitate cu pct. 3 şi 4 din cap. V al Regulii 14 din Convenţia SOLAS, astfel cum a fost modificată.
(2) Companiile, comandanţii şi membrii echipajului se asigură că obligaţiile stabilite în acest ordin sunt implementate corect şi pe deplin şi că se iau măsurile necesare pentru a se asigura că fiecare membru al echipajului poate să îşi aducă contribuţia în cunoştinţă de cauză la operarea în siguranţă a navei.
(3) Compania asigură comandantului fiecărei nave care arborează pavilion român, instrucţiuni scrise care stabilesc politici şi proceduri ce trebuie urmate pentru a se asigura că întregul personal navigant maritim nou-angajat la bord beneficiază de posibilitatea rezonabilă de a se familiariza cu echipamentul, procedurile operaţionale şi cu orice alte măsuri de la bord necesare realizării corecte a sarcinilor, înainte ca acestea să le fie repartizate. Aceste politici şi proceduri trebuie să includă:
a) alocarea unei perioade rezonabile de timp în care personalul navigant maritim nou-angajat să aibă posibilitatea de a se familiariza cu:
(i) echipamentul specific pe care îl va utiliza sau opera; şi
(ii) procedurile şi măsurile privind serviciul de cart, siguranţa, protecţia mediului şi cele referitoare la situaţii de urgenţă specifice navei, pe care acesta trebuie să le cunoască pentru a-şi realiza corespunzător sarcinile repartizate;
b) desemnarea unui membru al echipajului, bine pregătit, care va urmări ca personalul navigant maritim nou-angajat să primească informaţiile esenţiale într-o limbă pe care acesta o înţelege.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii