Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
06:17 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

La Festivalul internațional de film de la Berlin, Ioana Flora + Tony Gatlif + Juliette Binoche

ro

28 Feb, 2012 23:12 719 Marime text
Actriţa Ioana Flora („Marfa şi banii", „Pescuit sportiv", „Băieți buni", „Periferic" etc.) a fost selectată anul acesta în programul Talent Campus din cadrul Festivalului internațional de la Berlin, unde a avut ocazia să îi întâlnească și să discute cu regizorul Tony Gatlif („Gadjo Dilo", „Transylvania", „Exils" - Cel mai bun regizor, Cannes, 2004) și cu actrița Juliette Binoche („Pacientul englez" - Oscar, BAFTA și Ursul de Argint pentru Cea mai bună actriță în rol secundar, „Bleu", „Caché").

Ioana Flora este unul dintre cei 20 de actori selecționați pentru Talent Actors Stage, din peste 4300 de candidaţi care au aplicat pentru Berlinale Talent Campus 2012. Rolul care i-a adus selecţia este Lavinia din „Periferic", în regia lui Bogdan George Apetri, personajul pentru care a primit și o nominalizare la Premiile Gopo de anul acesta, pentru Cel mai bun rol secundar.

Una dintre experiențele Ioanei, pe care majoritatea actorilor și le-ar putea dori, a fost întâlnirea cu Tony Gatlif, regizorul francez de origine algeriană care face filme inspirate din tradiţia kabyle sau rromani, foarte premiate. Cel mai recent documentar al său, Indignados, a fost prezentat anul acesta în secţiunea Panorama a Berlinalei. Ioana l-a întâlnit la unul dintre workshop-urile de actorie din cadrul Talent Actors Stage. „Cu nerăbdare și curiozitate am așteptat atelierul cu Tony Gatlif, voiam să îl aud vorbind, să văd cum gândește, cum reușește să facă minunățiile alea de filme", povestește Flora. A întâlnit un om cald, plin de poftă de viață, care îți povestește cu generozitate și lux de amănunte procesul de casting, de pildă, prin care trece de fiecare dată când începe un film nou.

„Rămânem cu toții amuzați de povestea unui bătrânel care cânta la vioară atât de bine, încât Tony Gatlif i-a promis că-l va lua în film, iar bătrânul i-a promis că va ști toate replicile. Violonistul și-a uitat însă curând promisiunea, venea pe platou cu replicile neînvățate, părea că ia filmarea ca pe una din improvizațiile lui la vioară, geniale, dar foarte relaxate. Asta până când a fost amenințat ca va fi dat afară. Din acel moment, ne povestea Gatlif, bătrânul a fost primul pe platou în fiecare dimineață", povestește Ioana.

Actrița își amintește când, într-o discuție cu regizorul, împreună cu o colegă din altă țară îl întreabă ce ar trebui să facă un actor tânăr pentru a fi selectat în distribuția unui film. Tony Gatlif Ie spune că pentru el important este ca actorul "să fie el însuși, să îl fascineze cu personalitatea lui, mai degrabă decât să știe bine replicile scenei cu care dă proba. Sunt, însă, regizori și regizori", adaugă Ioana. "Cred că Gatlif voia să înțelegem că nu totul ține numai de talent sau de hazard, ci, poate chiar în primul rând, de chimia dintre actor și regizor la acea primă întâlnire. Cred că și eu și ceilalți colegi actori din alte țări am plecat cu o percepție realistă a modului în care trebuie să construiești lucrurile în industria asta", spune actrița.

Pe Juliette Binoche a ascultat-o la unul dintre masterclass-urile organizate de Berlinale Talent Campus. „Parcă mai frumoasă și mai eterică acum ca niciodată, foarte firească și energetică, Juliette Binoche ne vorbește despre cel mai recent film al său, prezentat la Berlinală, „Elles", într-o sală arhiplină", povestește Ioana. „Una dintre actrițele a căror tehnică și putere de a da și a transmite emoție m-au fascinat întotdeauna este acum la câțiva metri de mine. Îi admir naturalețea, rolurile pe care le-a făcut de-a lungul vremii și flerul cu care își alege regizorii alături de care lucrează", spune Flora. „Și mă gândesc că da, mi-aș dori să lucrez cu Abbas Kiarostami într-o bună zi. Mă gândesc, de fapt, la deschiderea și la libertatea pe care un actor talentat le are într-un sistem cinematografic avansat."

Câteva ore mai târziu, Ioana îl întâlnește și lucrează cu Jean Louis Rodrigue, unul dintre profesioniștii care au colaborat cu Juliette Binoche, Meryl Streep, Leonardo Di Caprio, Kirsten Dunst sau Hilary Swank. Rodrigue este acting coach la UCLA și de-a lungul timpului a lucrat cu artiști de la Royal Shakespeare Company, Steppenwolf Theatre Group, San Francisco Opera, sau Cirque du Soleil. Împreună cu Kristof Konrad, Rodrigue susține un workshop cu cei 20 de actori selecționați pentru Berlinale Talent Campus, "Embodying the character". Extrem de flatant, profesorul de actorie îi spune Ioanei că este extraordinar de intuitivă și că își cunoaște și stăpânește foarte bine posibilitățile și tehnicile actoricești, lucru care îi caracterizează pe actorii profesioniști, ajunși la maturitate artistică.

Actriță de film, teatru și televiziune, Ioana Flora a debutat într-unul dintre rolurile principale din "Marfa și banii" (regia: Cristi Puiu), alături de Dragoș Bucur și Alexandru Papadopol, primul lungmetraj din cinematografia românească actuală selectat de Festivalul Internațional de Film de la Cannes, în 2001, în cadrul prestigiosului program Quinzaine des Réalisateurs. Mai târziu, Ioana avea să primească unul dintre cele mai apreciate premii ale industriei internaționale de film: Premiul pentru cea mai bună actriță, la Festivalul de la Salonic, pentru rolul din "Pescuit sportiv" (regia: Adrian Sitaru, 2007). A urmat "Periferic" (2009), în regia lui Bogdan George Apetri, lungmetraj care a fost selectat și premiat la cele mai importante festivaluri din lume. În 2011, Ioana primește unul dintre rolurile principale în "Domestic"-ul lui Adrian Sitaru, film care va fi lansat anul acesta. În teatru, Ioana Flora a debutat la Piatra Neamț, în regia lui Vlad Mugur.

Pe covorul roșu, la ședințele foto, atelierele de creație sau masterclass-urile Festivalului internațional de film de la Berlin, Ioana Flora a purtat și a fost admirată la în creații semnate de designerii români Rhea Costa și Mihai Albu.

350 de regizori, actori, scenarişti, producători, editori, directori de imagine, distribuitori sau critici trec anual prin Berlinale Talent Campus. Programul, care a sărbătorit 10 ani, este o platformă complexă de lucru intensiv pe durata a şase zile - întâlniri, ateliere de creaţie, conferinţe, vizite informale - în cadrul Festivalului de la Berlin.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii