Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
03:50 19 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Mare Nostrum organizează conferinţa de presă, referitoare la rezultatele Campaniei "Ulei Uzat"

ro

20 Aug, 2010 22:19 1221 Marime text
Campania de conştientizare a populaţiei privind necesitatea colectării uleiului vegetal uzat a debutat oficial, în luna ianuarie 2010 şi este un proiect finanţat de Guvernele Islandei, Principatului Liechtenstein şi Norvegiei prin Mecanismul Financiar al Spaţiului Economic European(SEE). Ca urmare a acestor luni de proiect, Mare Nostrum a organizat, astăzi, 20 august, conferinţa de presă, în cadrul căreia au fost prezentate rezultatele obţinute, pe durata campaniei. Evenimentul a avut loc la Liceul Teoretic "Ovidius", din Constanţa, în intervalul 10.00 - 12.00.

La eveniment au participat reprezentanţi ai autorităţilor locale din Constanţa, Medgidia, Eforie şi Mangalia, reprezentanţi ai instituţiilor partenere, ai instituţiilor de învăţământ constănţene, precum şi reprezentanţi ai unităţilor de alimentaţie publică judeţene.

În cadrul conferinţei s-au discutat aspecte legate de rezultatele, de până acum, ale campaniei, precum si detalii referitoarea la viitoarele strategii de permanentizare a acţiunii de colectare a uleiului vegetal uzat, la nivelul judeţului Constanţa.

"A fost un proiect în care ne-am implicat 100% şi nu dorim să ne oprim aici. Tocmai acesta a fost şi unul dintre scopurile acestei conferinţe - acela de a anunţa rezultatele oficiale ale acestei campanii şi de a găsi, împreună cu partenerii noştri, şi nu numai, posibile strategii de continuare a acţiunii de colectare a uleiului rezidual. De asemenea, vrem să le mulţumim partenerilor şi susţinătorilor noştri că ne-au sprijinit iniţiativa de recuperare a unei părţi din acest deşeu, prin transformarea lui în biodiesel. Sunt convinsă că ne vor fi alături, şi de acum înainte, în încercarea noastră de a continua implementarea conceptului de gestionare responsabilă a uleiului vegetal rezidual - singura modalitate prin care putem evita poluarea solului şi a apei, cu acest tip de deşeu", a declarat Mihaela Cândea, director executiv Mare Nostrum.

Prin "Campania de conştientizare privind uleiul uzat", Mare Nostrum vrea să implice activ reprezentanţii unităţilor de alimentaţie publică, cât şi reprezentanţii autorităţilor locale, într-un parteneriat durabil, benefic pentru comunitate.

Parteneri media: CTV şi Radio Constanţa

PREZENTARE GENERALĂ A CAMPANIEI

"Campania de conştientizare a populaţiei privind necesitatea colectării uleiului vegetal uzat" a fost un proiect finanţat de Guvernele Islandei, Principatului Liechtenstein şi Norvegiei, prin Mecanismul Financiar al Spaţiului Economic European(SEE). Desfăşurat în premieră naţională, la Constanţa, proiectul a avut ca scop implementarea unui concept inovativ, pentru piaţa românească, şi anume acela de colectare a uleiului vegetal uzat.

Prin "Campania de conştientizare a populaţiei, privind necesitatea colectării uleiului vegetal uzat", Mare Nostrum a dorit să implice activ reprezentanţii unităţilor de alimentaţie publică, cât şi reprezentanţii autorităţilor locale, într-un parteneriat durabil, benefic pentru comunitate. Totodată, proiectul a urmărit să faciliteze construirea verigilor, între actorii principali (autorităţile locale, unităţile de alimentaţie publică, precum şi firmele colectoare de ulei vegetal uzat), pentru a consolida gestionarea şi valorificarea unui asemenea tip de deşeu, la nivelul judeţului Constanţa.

Perioada de implementare a proiectului a fost de 9 luni (decembrie 2009 - august 2010), iar, în acest interval, ONG Mare Nostrum, împreună cu partenerii proiectului, a desfăşurat acţiuni de conştientizare în Constanţa, Mangalia, Medgidia şi Eforie, pentru a informa locuitorii, cu privire la necesitatea şi beneficiile colectării uleiului uzat. Deşi proiectul a vizat 5 localităţi constănţene, au fost încheiate parteneriate doar cu 4 dintre ele, în Năvodari desfăşurându-se numai prezentări la clasă. Acţiunile de informare şi conştientizare au fost realizate de 15 voluntari Mare Nostrum, care au fost instruiţi înainte, pentru a cunoaşte, în detaliu, scopurile şi obiectivele acestei campanii. În cadrul campaniei „door - to - door", mesajul voluntarilor a fost dublat de materialele informative.

Totodată, voluntarii s-au deplasat, pe teren, pentru a aplica un set de chestionare utilizatorilor de ulei vegetal, atât casnici, cât şi economici. Chestionarele au fost aplicate, în toate cele 5 localităţi ale proiectului. Acestea au cuprins un set de întrebări, menit să reliefeze gradul de informare al utilizatorilor de ulei, cu privire la colectarea uleiului uzat. În urma chestionarului, care a fost aplicat, pe un eşantion de 510 de persoane, au rezultat următoarele date:

  • doar 41% dintre constănţeni colectează uleiul uzat în recipienţi de plastic
  • 40% dintre constănţeni au spus că îl colectează, în sticle de plastic, şi îl aruncă la gunoi
  • peste 50% dintre chestionaţi au spus că aruncă uleiul uzat, în sistemul de canalizare, fiind, însă, conştienţi de faptul că acesta poluează apa şi înfundă ţevile
  • 65% ar fi dispuşi să predea uleiul vegetal uzat către centre mobile de colectare a uleiului
  • 56% dintre cei chestionaţi au răspuns că îl refolosesc o singură dată
  • 23% îl refolosesc de 2 - 3 ori
  • 3% nu refoloseşte deloc uleiul

Al doilea set de chestionare a fost aplicat tot pe un eşantion de 500 de persoane, în cele 5 localităţi constănţene. Rezultatele au fost următoarele:

  • 49% dintre cetăţeni colectează uleiul vegetal uzat, în sticle de plastic, şi-l aruncă la gunoi
  • 31% dintre chestionaţi aruncă uleiul la chiuvetă
  • 10% îl aruncă în vasul de toaletă, în curte, îl dau la câini, sau fac săpun
  • 50% dintre cetăţeni ştiu că uleiul rezidual poluează
  • 72% sunt dispuşi să colecteze uleiul rezidual, în recipiente, şi să-l predea unor centre specializare de colectare
  • 71% dintre chestionaţi au auzit de campania „Ulei Uzat", din diverse surse

Informarea locuitorilor a fost realizată şi prin intermediul Caravanei "ULEI UZAT", care s-a desfăşurat, în paralel, cu acţiunile de informare door - to - door, dar şi în perioada ulterioară desfăşurării acestora, şi a fost alcătuită din microbuzul Mare Nostrum, echipa MN şi voluntarii MN. Ca şi interval de timp pentru implementare, caravana a fost mobilă în perioada martie - iulie 2010. Caravana s-a deplasat în Constanţa, Mangalia, Medgidia şi Eforie, cu scopul de a informa locuitorii, de a prelua uleiul uzat de la aceştia, dar şi de a oferi recompense celor care colectează separat uleiul vegetal uzat. Locaţiile în care a poposit caravana şi traseul de colectare au fost stabilite de Mare Nostrum, împreună cu autorităţile locale şi agenţii economici implicaţi, în proiect. Acestea au fost anunţate, în timp util, pentru a oferi şansa utilizatorilor de ulei vegetal să adune o cantitate cât mai mare de ulei rezidual, înspre colectare.

De asemenea, la o lună de la debutul campaniei, Mare Nostrum a realizat un experiment, la Liceul Teoretic "Ovidius", din Constanţa, pentru a demonstra modul în care uleiul poluează apa potabilă. În urma experimentului au rezultat următoarele concluzii:

  • indiferent de suprafaţa recipientelor utilizate, uleiul a poluat apa, formând o peliculă densă deasupra acesteia;
  • gradul de poluare a depins de o serie de variabile, precum: temperatura apei, densitatea apei, dar şi salinitatea acesteia;
  • pentru a evita poluarea mediului înconjurător, uleiul uzat trebuie colectat, şi nu aruncat în apă sau în sol

Până în prezent, au fost informate peste 5000 de persoane si au fost colectaţi aproximativ 500 de litri de ulei vegetal uzat. Cea mai mare cantitate de ulei rezidual a fost colectată în urma concursului "Şi eu colectez separat uleiul vegetal uzat", care s-a adresat instituţiilor de învăţământ constănţene. De asemenea, au fost organizate 30 de concursuri radio, cu scopul de a face cunoscute obiectivele campaniei "Ulei Uzat", prin intermediul cărora au fost acordate 30 de premii, care au constat: în sticle cu ulei de masline, linguri personalizate şi materiale promoţionale.

Tot în vederea diseminării informaţiilor, referitoare la beneficiile colectării uleiului rezidual, Mare Nostrum a organizat dezbaterea, din data de 6 mai, în sala de conferinţe a hotelului Balada Nej, din Constanţa. În cadrul acesteia, s-a discutat despre principalele impedimente, în colectarea uleiului uzat, precum şi despre modalităţile prin care pot fi convinşi agenţii economici să colecteze uleiul alimentar uzat. Totodată, o altă metodă de a disemina mesajul campaniei a reprezentat-o lansarea site - ului http://uleiuzat.marenostrum.ro/ - o platformă online, care oferă informaţii despre efectele reutilizării uleiului vegetal uzat asupra sănătăţii şi asupra mediului, precum şi despre soluţiile existente, pentru o mai bună gestionare a acestui tip de deşeu.

Rezultatele dorite, în urma implementării acestui proiect, au făcut referire la diminuarea cantităţii de ulei vegetal uzat, care ajunge, în apă sau în sol, şi identificarea soluţiilor tehnice viabile, pentru a valorifica uleiul residual. Proiectul a reprezentat concretizarea eforturilor, privind valorificarea deşeurilor, pe care Mare Nostrum le depune încă din 2001. Valoarea proiectului a fost de 12.400 Euro şi a fost cofinanţat de către SC Phoenix Distribution SRL.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii