Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
13:12 25 08 2019 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Comercializarea produselor alimentare

ro

30 Mar, 2010 21:13 1999 Marime text

COMISARIATUL REGIONAL PENTRU PROTECŢIA CONSUMATORILOR CONSTANŢA
30.03.2010

COMUNICAT  DE  PRESA
         
Comercializarea produselor alimentare

Perioada premergatoare Sarbatorii pascale este caracterizata de vanzari mari de produse alimentare. De aceea, secretarul de stat Constantin Cerbulescu, presedinte al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor a dispus, la inceputul lunii martie 2010, controale in supermarketuri, hipermarketuri si marile lanturi de magazine. A fost verificata calitatea, incadrarea in data durabilitatii minimale respectiv data limita de consum, etichetarea, indicarea preturilor, depozitarea si modul de comercializare a alimentelor.
Au fost controlati 289 operatori economici si au fost verificate 185 000 kg de alimente, din care 20 000 kg prezentau abateri de la prevederile legale in vigoare. Pentru deficientele constatate au fost oprite definitiv de la comercializare 2 900 kg de alimente care erau improprii consumului uman, iar 15 700 kg au fost oprite temporar de la comercializare, pana la remedierea neconformitatilor. Totodata, pentru incalcarea reglementarilor privind protectia consumatorilor, au fost aplicate 199 amenzi contraventionale, in valoare de 806 500 lei si 71 avertismente.
SC REWE ROMANIA SRL – PENNY MARKET: s-au constatat abateri la 31 filiale. S-au aplicat 31 amenzi contraventionale in valoare de 88 500 lei si 6 avertismente.
Exemple:
Orez prefiert comercializat in ambalaj neetans, avand data durabilitatii minimale greu lizibila (filiala Zalau, Salaj), ciuperci proaspete expuse la 20ºC, fata de 2…6ºC temperatura stabilita de producator (filiala Ialomita), cartofi de martipan avand pretul afisat la raft de 1,39 lei si cel din gestiunea stocului marcat pe bonul de casa 1,99 lei cu afectarea interesului economic al consumatorilor (filiala Alexandria), cartofi ambalati in saci de 10 kg ce prezentau lipsa de 250-300gr/sac fata de cantitatea neta declarata de producator (filiala Neamt), kiwi ambalate in caserole pe a caror eticheta de la raft scria ‘’tara de origine Grecia‘’, iar pe caserole scria ‘’Italia” (filiala Draganesti Olt). Au mai fost constatate abateri privind etichetarea produselor alimentare (lipsa indicarii datei durabilitatii minimale, etichetarea defectuoasa a aditivilor, lipsa inscrierii tarii de origine la legume si fructe etc), abateri privind afisarea preturilor precum si oferte promotionale desfasurate defectuos prin lipsa informarii asupra perioadei de desfasurare, data inceperii ofertei promotionale.
SC KAUFLAND ROMANIA SCS: s-au constatat abateri la 19 filiale. S-au aplicat 19 amenzi contraventionale in valoare de 75 000 lei si 5 avertismente.
Exemple:
Comercializarea in vrac a produselor fara a fi inscrisa data durabilitatii minimale sau data limita de consum (filiala Sibiu), produse pe baza de grasimi vegetale comercializate la raionul branzeturi cu inducerea in eroare a consumatorilor asupra naturii reale a produsului comercializat (filiala Arges), branza care pe eticheta autocolanta avea inscris pretul de 24,9 lei/kg, iar la raft pretul afisat era de 26,9 lei, acelasi cu cel de la casa de marcat (filiala Galaţi), pulpe de pui cu spate avand pretul de la raft de 10,49 lei/kg iar pretul de la casa de marcat de 12,99 lei/kg, constatandu-se o diferentă de 2,5 lei/kg (filiala Suceava). S-au mai constatat abateri privind etichetarea produselor alimentare (lipsa indicarii datei durabilitatii minimale, etichetarea defectuoasa a aditivilor, lipsa inscrierii tarii de origine la legume si fructe) si abateri privind afisarea preturilor.
SC PLUDI MARKET: s-au constatat abateri la 22 filiale. S-au aplicat 21 amenzi contraventionale in valoare de 73 600 lei si 7 avertismente.
Exemple:
Telemea de vaca cu modificari organoleptice, respectiv ambalaj foarte bombat, desi produsul era ambalat in vid, branza proaspata la pachete de 200 g cu ambalajul degradat, ciolan afumat in ambalaj degradat si devidat (filiala Tulcea), pulpe superioare de pui cu modificari organoleptice, respectiv arsuri de congelare, portiuni din suprafata albicioasa, uscata si ambalaje depreciate, rupte (filiala Vaslui), seminte de floarea-soarelui cu modificari organoleptice, respectiv miros ranced (filiala Orastie Hunedoara), portocale ambalate la plasa de 2 kg, cu lipsa de 165g la cantitatea neta (filiala Neamt), ciuperci cu modificari organoleptice: culoare alb murdar si suprafata zbarcita (filiala Alba), pulpe de curcan afumate si slanina care aveau aplicate 2 etichete (atat de producator cat si de supermarket) cu preturi diferite inducand in eroare consumatorii asupra pretului real (filiala Braila), kiwi la caserola pastrate la temperatura de +15,5ºC, fata de +4 ºC indicata de producator (filiala Ilfov). S-au mai constatat abateri privind etichetarea produselor alimentare (lipsa indicarii datei durabilitatii minimale, etichetarea defectuoasa a aditivilor, lipsa inscrierii tarii de origine la legume si fructe etc) si abateri privind afisarea preturilor.
SC PROFI ROM FOOD SRL: s-au constatat abateri la 13 filiale. S-au aplicat 11 amenzi contraventionale in valoare de 55 000 lei si 3 avertismente.
Exemple:
Salam de vara expirat de 2 zile, branza telemea expirata de 4 zile, covrigi expirati de o zi, drojdie prospata expirata de o zi, sortimente de salam, ciolan afumat si muschi fara a avea inscrisa data durabilitatii minimale (filiala Reghin judetul Mures), produse pe baza de grasimi vegetale comercializate la raionul de branzeturi cu inducerea in eroare a consumatorului (filiala Olt), lipsa afisarii datei durabilitatii minimale la produsele comercializate vrac: branza specialitate, telemea biviolita, telemea oaie (filiala Gaesti, judetul Dambovita). S-au mai constatat abateri privind etichetarea produselor alimentare (lipsa indicarii datei durabilitatii minimale, etichetarea defectuoasa a aditivilor, lipsa inscrierii tarii de origine la legume si fructe etc) si in afisarea preturilor.
SC ARTIMA SA: s-au constatat abateri la 9 filiale. S-au aplicat 7 amenzi contraventionale in valoare de 48 000 lei si 2 avertismente.
Exemple:
Orez care avea inscris pe ambalaj 3 tipuri de calitatie: “calitate extra”, “calitatea I” si “camolino 2”, in diferite campuri vizuale, (filiala Oradea), pomelo si broccoli cu urme de mucegai (filiala Ploiesti), fursecuri fara elemente de identificare (filiala Maramures), piept pui dezosat, fara piele avand eticheta cu elementele de identificare – caracterizare ilizibila, partial stearsa, castraveti, usturoi, conopida, praz fara inscrierea mentiunilor privind calitatea, tara de orgine (filiala Drobeta Turnu Severin, judeţul Mehedinti). Au fost constatate si abateri privind etichetarea produselor alimentare (lipsa indicarii datei durabilitatii minimale, etichetarea defectuoasa a aditivilor, lipsa inscrierii tarii de origine la legume si fructe etc) si abateri privind afisarea preturilor.
SC REAL HIPERMARKET ROMANIA SRL: s-au constatat abateri la 8 filiale. S-au aplicat 5 amenzi contraventionale in valoare de 38 000 lei si 4 avertismente.
Exemple:
Apa minerala naturala plata improprie consumului uman, din cauza prezentei sedimentului si a particulelor fine in suspensie, cascaval si carnati polonezi a caror etichete contineau date diferite de cele de pe etichetele originale, carnati fara elemente de etichetare (filiala Oradea). S-au mai constatat abateri privind etichetarea produselor alimentare (etichetarea defectuoasa a aditivilor, a listei ingredientelor etc) si abateri in afisarea preturilor.
SC BILLA ROMANIA SRL:s-au constatat abateri la 12 filiale. S-au aplicat 9 amenzi contraventionale in valoare de 31 000 lei si 4 avertismente.
Exemple:
Comercializarea sub denumirea inselatoare de salata de icre crap cu ceapa 350g/buc, salata de icre de stiuca 140g/buc, salata de icre crap cu ceapa 500g/buc a unor sortimente care contineau un procent de min 6% icre stiuca sau crap, alaturi de min 6% icre tarama, 4% icre tarama, respectiv 5% icre tarama pentru fiecare sortiment (filiala Ramnicu Valcea), produse pe baza de grasimi vegetale comercializate la raionul de branzeturi cu inducerea in eroare a consumatorilor asupra naturii reale a produselor comercializate (filala Medias Sibiu), pachet promotional format din salam Banatean si salam Tara Barsei comercializat cu eticheta inscriptionata “promotie – 50%” fara a se preciza pret vechi/pret nou (verificarile efectuate au identificat ca reducerea de pret se aplica doar pentru salamul Tara Barsei). S-au mai constatat abateri privind etichetarea produselor alimentare (lipsa indicarii datei durabilitatii minimale, etichetarea defectuoasa a aditivilor, lipsa inscrierii tarii de origine la legume si fructe etc) si abateri in afisarea preturilor.
SC CARREFOUR ROMANIA SA: s-au constatat abateri la 9 filiale. S-au aplicat 7 amenzi contraventionale in valoare de 27 000 lei si 3 avertismente.
Exemple:
Legume si fructe de calitate inferioara, patate, cu aspect de vechi si inceput de alterare comercializate la “calitatea I” (filiala Oradea), oua de gaina cu coaja fisurata si ambalaje umede (filiala Cluj-Napoca), “salata boeuf cu carne de vita” fabricata din carne de pasare (filiala Ploieşti). S-au mai constatat abateri privind etichetarea produselor alimentare si de afisare a preturilor.
SC MINIMAX DISCOUNT SRL:  s-au constatat abateri la 8 filiale. S-au aplicat 7 amenzi contraventionale in valoare de 26 100 lei si 2 avertismente.
Exemple:
Picioare porc si piept vita feliat, cu modificari organoleptice, cu miros nespecific, modificari de culoare si textura (filiala Tulcea), produse preambalate (branzeturi) in pungi fara eticheta fiind produse nesigure (filiala Oltenita judeţul Calarasi), zahar ambalat, cu lipsa de 20g – 30g fata de cantitatea neta declarata (filiala Turnu Severin, judetul Teleorman), kiwi, ananas, nuca de cocos comercializate fara indicarea pretului pe unitatea de masura (filiala Titu, judetul Dambovita), marar si patrunjel in stare congelata, import Belgia, fara traducerea in limba romana a elementelor obligatorii de etichetare (filiala Calarasi).
SC SELGROS CASH&CARRY SRL: s-au constatat abateri la 6 filiale. S-au aplicat 4 amenzi contraventionale in valoare de 16 000 lei si 3 avertismente.
Exemple:
Preparat alimentar pe baza de lapte degresat si grasimi vegetale de 500g expus la comercializare la raionul de branzeturi, inducand in eroare consumatorii prin forma de prezentare/expunere, privind categoria de alimente din care face parte, unt amestecat cu ulei vegetal de 250 g, expus la comercializare la compartimentul “unt” (filiala Iasi),  sunca romaneasca si sunca piept pui, comercializate la promotie cu pret redus, fara informatii cu privire la pretul nou si pretul vechi (filiala Bacau). S-au mai constatat abateri privind etichetarea produselor alimentare si de afisare a preturilor.
SC MEGA IMAGE SA: s-au constatat abateri la 2 filiale. S-au aplicat 3 amenzi contraventionale in valoare de 14 000 lei.
Exemple:
Abateri privind etichetarea produselor alimentare (filiala Ploiesti).
SC MGV DISTRI HIPER SA (AUCHAN): s-au constatat abateri la 2 filiale.  S-au aplicat 3 amenzi contraventionale in valoare de 13 000 lei.
Exemple:
Crenvursti din piept de pui ce rezentau modificari organoleptice (filiala Suceava), produse pe baza de grasimi vegetale comercializate la raionul de branzeturi cu inducerea in eroare a consumatorilor (filiala Arges), paine de vatra de un kg si de 0,5 kg comercializate in pungi nesigilate ce aveau inscris ”termen de valabilitate 3 zile” fara a se specifica data fabricatiei (aceste produse comercializate vrac au prin natura lor data de minima durabilitate de 24 de ore), cozonac cu nuca la care in lista ingredientelor nu se specifica continutul procentual al ingredientului ”nuca”.
SC METRO CASH&CARRY SRL: s-au constatat abateri la 5 filiale. S-au aplicat 3 amenzi contraventionale in valoare de 12 000 lei si 3 avertismente.
Exemple:
Comercializarea de produse pe baza de grasimi vegetale  la raionul de branzeturi cu inducerea in eroare a consumatorilor (filiala Craiova), ciocolata fara elemente de identificare si caracterizare traduse in limba romana (filiala Maramures), lipsa inscrierii pe eticheta de cantar a datei limita de consum (filiala Cluj Napoca).
SC GIMROM HOLDING SA: s-au constatat abateri la 3 filiale. S-au aplicat 3 amenzi contraventionale in valoare de 11 000 lei si un avertisment.
Exemple:
Salata a la grec si salata de vinete, comercializate in vrac, aveau inscrisa pe eticheta de prezentare de pe ambalaj data de expirare 18.03.2010, iar pe eticheta de raft data de expirare 07.03.2010, respectiv 06.03.2010 (filiala Iasi), comercializarea a doua sortimente de inlocuitori de branzeturi pe a caror etichete de pret nu era mentionata denumirea completa a produselor (filiala Focsani, Vrancea).
Alte magazine: – au fost constatate abateri la 78 de magazine. S-au aplicat 66 amenzi contraventionale in valoare de 278 300 lei si 27 avertismente.
Exemple:
SC ALCOMSIB SA  Sibiu comercializa compot mango cu data durabilitatii minimale depasita cu 105 zile.
CDE INTEREX SA Satu Mare comercializa sub denumirea de branza un inlocuitor de branza, iar produsul Double Ceam prezenta aspect organoleptic nespecific, oxidat.
SC PALOTAS SRL Livada, judetul Satu Mare, comercializa pulpe pasare preambalate fara elememte de identificare.
SC Euro Favorit 2006 SRL Pitesti - Supermarket Favorit, comercializa la raionul branzeturi, produse pe baza de grasimi vegetale (inlocuitori de branza) cu inducerea in eroare a consumatorilor, iar comercializarea in vrac a produselor alimentare se facea fara afisarea datei durabilitatii minimale.
SC GELAPROD SRL Barlad, judetul Vaslui, comercializa pulpe superioare de pui cu modificari organoleptice, arsuri de congelare si portiuni din suprafata albicioasa, uscata si ambalaje depreciate-rupte, masline umplute cu gogosari la care saramura prezenta pelicula de mucegai la suprafata, bauturi racoritoare imbuteliate in PET- uri deformate din cauza nerespectarii conditiilor de pastrare in perioada de iarna (inghetare-dezghetare), mici formati expirati de doua zile, carne tocata la care lipsea data limita de consum, branza la care lipsea mentiunea privind data durabilitatii minimale, iar informatia privind data productiei 25.03.2010 era incorecta in conditiile in care controlul s-a efectuat in data 03.03.2010, cornuri, strudelele cu fructe si prajituri (produse nepreambalate) fara informatii privind cantitatea aferenta pretului afisat. S-au mai constatat abateri privind etichetarea produselor alimentare si de afisare a preturilor;
Sfaturi pentru consumatori
• Cand cumparati produse alimentare, acordati atentie deosebita asupra modului de prezentare a ambalajului; in cazul in care ambalajul este bombat sau prezinta deformari inseamna ca produsul nu mai prezinta deplina siguranta pentru consumator; evitati sa achizitionati astfel de produse!
• Acordati atentie deosebita conditiilor de depozitare atat in magazinul de desfacere cat si la domiciliu;
• Solicitati vanzatorului, in cazul in care magazinul nu are asigurat sistemul de autoservire, sa va arate eticheta produsului pentru a analiza compoziţia si, mai ales, incadrarea in data durabilitatii minimale;
• Nu cumparati produsele pentru care aveţi suspiciuni privind calitatea si modul de informare prin etichetare;
• Refuzati produsele care prezinta data durabilitatii minimale/data limita de consum modificata, depasita sau stearsa sau pe care nu este inscrisa niciuna din aceste date;
• La cumpararea produselor alimentare solicitati si pastrati bonul de casa pentru a putea proba in cazul in care doriti sa reclamati calitatea/siguranta unui produs.
Actiunea de control in supermarketuri, hipermarketuri si marile lanturi de magazine s-a desfasurat si la nivelul Comisariatului Regional pentru Protectia Consumatorilor Constanta, ocazie cu care au fost verificate 12 asemenea unitati.
Abateri de la prevederile legale in vigoare au fost constatate la 9 dintre acestea, motiv pentru care s-au aplicat 9 amenzi contraventionale in valoare de 49.000 lei.
La nivelul  judetului Constanta, abaterile constatate la supermarketuri, hipermarketuri au fost minore.
“ Ma bucur sa observ ca in perioada mai sus mentionata  supermarketurile si hipermarketurile in special cele din judetul Constanta   au manifestat mai multa atentie  in relatia cu consumatorii, neconformitatile constatate nefiind de natura sa puna in pericol viata si sanatatea consumatorilor. Sper ca astfel de situatii sa se  perpetueze, iar situatia inregistrata la inceputul lunii martie sa nu fie doar o intamplare”, declara Mihai Petre, Directorul Coordonator al CRPC Constanta.

Compartiment relatii presa.

Ti-a placut articolul?

Comentarii