Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
08:34 25 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Persoanele care în sumele de bani mai mari de 10 000 Eur 05.12.2008

ro

05 Dec, 2008 18:03 1151 Marime text
COMU NICAT DE PRESĂ de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală

 

Pentru a preveni spalarea banilor si finantarea actelor teroriste, persoanele care intra sau ies din UE trebuie sa declare sumele de bani mai mari de 10 000 Euro

Reamintim ca, incepand cu 15 iunie 2007, calatorii care intra sau ies in/din  UE trebuie sa  declare autoritatilor vamale sumele de bani mai mari de 10.000 Euro in monetar (sau echivalentul in alte tipuri de valute sau alte tipuri de bunuri convertibile precum cecurile). Aceasta masura a avut ca scop controlarea miscarii sumelor de bani in/din UE, completand Directiva UE care a introdus deja o monitorizare a tranzactiilor efectuate prin institutii de credit si financiare.

In momentul introducerii acestei masuri in vara anului trecut, domnul Laszlo Kovacs, Comisarul de Taxe si Vama a declarat: "Noile reguli vor face mai dificil pentru teroristi sa intre sau sa paraseasca teritoriul Comunitatii avand asupra lor sume de bani necesare sa finanteze actiunile lor ilegale, in acelasi timp nu va presupune formalitati administrative excesive pentru majoritatea calatorilor si comerciantilor avand in vedere ca suma de 10000 Euro este destul de mare. Un singur sistem necomplicat de acest tip va fi de asemenea mai corect in a legitima calatorii care nu vor mai fi supusi unor masuri de control care depind de locul in care intra/ parasesc teritoriul comunitatii".

Avand in vedere aceste reguli, autoritatile vamale au fost imputernicite in a efectua controale asupra oamenilor si bagajelor acestora si care detin sume de bani nedeclarate.

Autoritatilor vamale li s-a cerut sa initieze proceduri impotriva persoanelor care nu declara o suma de 10.000 Euro sau mai mult. In ceea ce priveste amenzile care decurg din aceste proceduri este la latitudinea unui Stat Membru sa se asigure ca acestea sunt proportionale cu infractiunea, astfel incat sa aiba efect de intimidare .

Statele Membre trebuie sa interpreteze informatiile obtinute prin declararea sau prin control, facandu-le disponibile autoritatilor competente care lupta impotriva spalarii banilor si finantarii terorismului. Atunci cand exista dovada ca monetarul depus este pentru spalarea de bani si finantare terorista, Statele Membre trebuie sa impartaseasca aceasta informatie.

Istoricul acestei masuri

Reglementarea s-a referit la Raportul din 2002 al Comisiei in legatura cu miscarile de bani din/in UE. In acest raport scrie ca din septembrie 1999, pana in februarie 2000, autoritatile vamale din statele UE au colaborat pentru a examina miscarile de bani la trecerea frontierei pentru sumele mai mari de 10000 Euro. Acest exercitiu a dezvaluit o cantitate mare de cash si alte bunuri precum cecuri, garantii, bijuterii si metale pretioase care se misca  in/din UE, un  total de  1.6 miliarde dolari din care 1,35 miliarde dolari  au fost cash. Desi nu este posibil sa masori suma exacta de bani vehiculata prin miscarile de cash volumul banilor este de asa natura incat prezinta un risc potential pentru UE si interesele nationale. Procedura de a aduce bani in UE pentru a-i converti intr-un alt tip de valuta este un scenariu clasic de spalare de bani.

Desi a existat riscul ca aplicarea unui sistem de monitorizare introdus prin Directiva UE de spalare a banilor (Directiva 91/308/EEC care a fost inlocuita de Directiva 2005/60/EC ) sa conduca la o crestere a miscarilor de bani la trecerea frontierei pentru scopuri ilicite, Comisia a propus in iunie 2002 ( vezi IP/02/955) sa fie extinse controalele pentru a acoperi miscarile de bani.

De asemenea, regula intrata in vigoare in iunie 2007 a luat in considerare Recomandarea Speciala nr. 9 adoptata in 22 octombrie 2004 in Paris de catre Grupul de lucru pe probleme de spalarea banilor (acest grup de lucru este un organism inter-guvernamental al carui scop este de a dezvolta si promova politici nationale si internationale cu scopul de a combate spalarea de bani si finantarea atacurilor teroriste). Recomandarea Speciala nr. 9 solicita guvernelor sa implementeze masuri ce au ca scop miscarile fizice de bani la trecerea frontierei.

In prezent, nu toate Statele Membre monitorizeaza miscarile de cash la frontierele lor nationale iar cele care o fac, au reguli nationale care variaza mult. Aceasta lipsa a unui aranjament al UE pe scara larga submineaza eficienta controalelor si lasa libere portite pentru infractorii care le pot exploata. Noua legislatie a armonizat deci regulile la nivel comunitar cu scopul de asigura un nivel corespunzator al controlului referitor la miscarile de cash la trecerea frontierelor comunitatii dar nu le-a impiedicat in a lua masuri nationale suplimentare cum ar fi spre exemplu controale intra-comunitare.

Pentru informatii suplimentare vezi: http.//ec.europa.eu

Pentru a avea acces la formularele de declaratii :

http://ec.europa.eu/taxation customs/customs/customscontrols/cash controls/declaration form/indexen.htm 

 

Compartimentul de Informare Publică al DRAOV Constanţa

 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii