Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
10:04 16 07 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Glucidele, importante pentru sănătate

ro

03 Sep, 2014 10:37 1516 Marime text
Glucidele, substanţe organice formate din carbon, hidrogen şi oxigen, majoritatea având gustul dulce, se găsesc sub formă de monozaharide, dizaharide şi polizaharide şi reprezintă principala sursă de energie a organismului.
 
Rolul glucidelor este extrem de important pentu sistemul nervos central, iar cele mai importante glucide sunt glucoza şi fructoza, zaharoza (zahărul preparat industrial), galactoza (glucidul din lapte), amidonul (glucidul din legume şi cereale), celuloza şi hemicelulozele (din vegetale) şi glicogenul (din muşchi şi ficat).
Glucoza se întâlneşte în alimente precum mierea, fructele dulci, morcovii, strugurii, coacazele, în timp ce fructoza se găseşte în unele vegetale, dar şi în miere şi fructele dulci. Zaharoza provine din trestia de zahăr şi sfeclă, iar lactoza se găseşte în zahărul din lapte, care contribuie la o mai bună absorbţie a calciului.
 
Amidonul reprezintă sursa principală de glucide în raţia alimentară, găsindu-se în componenta cerealelor şi cartofilor, alimente des consumate. Glucidele au un rol important în organism, deoarece participă în numeroase structuri anatomice, precum membrane celulare, ţesut nervos, nucleol celular, ţesut conjunctiv sau compuşi macromoleculari cu funcţii importante, fiind şi principala sursă energetică din organism, acoperind mai mult de jumătate din necesarul său caloric. În plus, au rol antitoxic pentru ficat, apărându-l împotriva unor substanţe toxice, precum alcoolul şi arsenicul.
 
Surplusul de glucide este dăunator organismului, deoarece provoacă obezitate şi infiltraţia lipidică a ficatului. Consumul produselor alimentare bogate în amidon, al fructelor şi legumelor cu conţinut mare de glucide este de preferat faţă de zahăr, bomboane şi alte dulciuri, deoarece zahărul este un produs cu energie calorică ridicată, lipsit de vitamine, săruri minerale şi fibre vegetale. Necesarul zilnic de glucide în dieta alimentară trebuie să constituie 300-400 de grame pentru adulţi, iar pentru copii mai puţin. Glucidele vor asigura 50-65% din valoarea energetică a raţiei alimentare zilnice.

Ti-a placut articolul?

Comentarii