Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
10:55 29 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Război fără precedent Portul Constanţa şi Ministerul Transporturilor, acţionate în instanţă de operatorii portuari

ro

05 May, 2015 00:00 3011 Marime text
Actuala conducere a Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CN APMC) pare să fie „vedeta“ ultimelor luni din punct de vedere al protestelor îndreptate împotriva sa, dar şi din punct de vedere al dosarelor înregistrate pe rolul instanţelor, fie că are calitatea de reclamant, fie pe cea de pârât.

Mai nou, pe rolul Tribunalului Constanţa a fost înregistrat un dosar în care reclamantul este organizaţia patronală „Operatorul Portuar“, iar pârâţi - Ministerul Transporturilor şi CN APMC. Obiectul dosarului este „acţiune în anulare a hotărârii AGA“.
 
Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar“ cere demiterea actualului Consiliu de Administraţie (CA) al Portului Constanţa. De data aceasta, nu o face însă prin proteste de stradă organizate în faţa sediului Gării Maritime, ci în instanţă. „Numirea a patru membri în actualul CA s-a făcut fără respectarea Ordonanţei 109“, a declarat, pentru ZIUA de Constanţa, Ştefan Muntoiu, purtătorul de cuvânt al „Operatorului Portuar“. Acesta susţine că operatorii portuari au decis să se adreseze instanţei pe motiv că „atât Ministerul Transporturilor, cât şi conducerea CN APMC sunt imune la revendicările, la criticile protestatarilor“. „Subiectul acţiunii noastre în instanţă este demiterea Consiliului de Administraţie al Portului Constanţa, demitere pentru care am protestat“, a menţionat Muntoiu.

„Au fost selectaţi fără a fi respectate prevederile Ordonanţei 109“

Avocatul „Operatorului portuar“ în acest caz este Anca Mirăuţă. Aceasta e explicat, pentru ZIUA de Constanţa, că patru dintre cei şapte membri ai CA-ului ar fi fost selectaţi fără respectarea prevederilor Ordonanţei 109. „Este vorba despre Tudor Baltă, Marcela Frigioiu, Adrian Cighi şi Viorel Olea. Aceştia au fost selectaţi fără a fi respectate prevederile ordonanţei privind conducerea corporatistă. Procedura a fost făcută greşit, fapt pentru care se cere în instanţă anularea hotărârilor AGA prin care cei patru au fost validaţi în funcţia de membri ai Consiliului de Administraţie“, a explicat avocatul.

Mai mult decât atât, şi Ştefan Muntoiu, purtătorul de cuvânt al organizaţiei patronale „Operatorul Portuar“, dar şi avocatul Anca Mirăuţă susţin că în cazul Marcelei Frigioiu, directorul financiar al Primăriei Constanţa, membru în CA-ul Portului, există o dublă problemă. Asta pentru că CCR admitea, pe data de 16 octombrie a anului trecut, o excepţie de neconstituţionalitate a Legii 216/2008, prin care un pachet de 20% din acţiunile deţinute de stat la CN APMC a fost transferat, cu titlu gratuit, de la Ministerul Transporturilor la Consiliul Local Municipal Constanţa. Curtea Constituţională fusese sesizată în această problemă de Avocatul Poporului, conform căruia „Consiliul Local al municipiului Constanţa nu poate fi titular al unui drept recurgând din raporturile cu alte persoane juridice, titulare ale unor astfel de drepturi putând fi doar unităţile administrativ-teritoriale“. De asemenea, Avocatul Poporului sublinia că CLM Constanţa nu poate fi titularul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni în cadrul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa pentru că are patrimoniu propriu.

Prima mişcare după decizia Curţii Constituţionale ar fi trebuit să fie, firesc, retragerea Marcelei Frigioiu, reprezentantul administraţiei publice locale, din CA-ul companiei, de vreme ce municipalitatea nu mai administrează pachetul de 20% din acţiunile portului. Lucru care, potrivit site-ului CN APMC, nu s-a întâmplat nici până la momentul actual. Asta în pofida faptului că Adunarea Generală a Acţionarilor (AGA) a CN APMC aproba, în şedinţa din 23 ianuarie anul acesta, o hotărâre conform căreia „statul român, reprezentat prin Ministerul Transporturilor, deţine un număr de 10.604.454 de acţiuni reprezentând 80% din capitalul social şi din profitul sau pierderile Companiei“, în timp ce „Societatea Comercială Fondul Proprietatea SA deţine un număr de 2.651.113 acţiuni reprezentând 20% din capitalul social şi din profitul sau pierderile companiei“. Aşadar, aşa cum decidea CCR, pachetul de 20% din acţiunile Portului Constanţa se întorcea la Ministerul Transporturilor.

De ce tace ministrul Transporturilor?

De la începutul scandalului de proporţii dintre actuala conducere a Portului Constanţa şi operatorii şi sindicaliştii portuari, ministrul Transporturilor, social-democratul Ioan Rus, nu a avut nici măcar o luare de poziţie pe marginea acestui subiect. Asta deşi în atenţia sa, dar şi a Guvernului Ponta şi a preşedintelui Klaus Iohannis a fost trimis un memorandum semnat de operatorii portuari cu privire la ceea ce aceştia din urmă consideră a fi abuzurile conducerii executive şi ale CA-ului Portului Constanţa.

Menţionăm că am încercat să aflăm un punct de vedere de la directorul general al CN APMC pe acest subiect, dar Valeriu Ionescu nu a răspuns. În eventualitatea în care va face vreo declaraţie, aceasta va fi ulterior publicată.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii