Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
22:53 25 05 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Primarul oraşului Rotterdam, Ahmed Aboutaleb „Nu sunt eu cel în măsură să judece în mâinile cui trebuie să stea portul”

ro

03 Apr, 2013 00:00 2840 Marime text
Administraţia locală constănţeană a fost, ieri, gazda unei delegaţii oficiale din Rotterdam, formată din primarul Ahmed Aboutaleb, viceprimarul Hamit Karakus, procurorul şef al regiunii Rotterdam, Fred Westerbeke, şeful Poliţiei Rotterdam, Frank Paauw, dar şi din alţi reprezentanţi ai autorităţilor olandeze. Din delegaţie a făcut parte şi ambasadorul Olandei în România, Matthijs van Bonzel, iar la evenimentul de ieri a fost prezent şi consulul onorific al Olandei la Constanţa, Dan Coman.

Al patrulea port al lumii

În contextul întâlnirii s-a discutat, aşa cum era de aşteptat, despre Portul Constanţa, Portul Rotterdam şi eventuala colaborare între cele două porturi. Primarul municipiului Constanţa, Radu Mazăre, a mărturisit, încă de la început, că i-a spus omologului său olandez că între Portul Constanţa şi cel din Rotterdam există nişte diferenţe majore, ce ţin de modul de organizare: „Dădeam din cap a pagubă. Voi sunteţi la 50 de ani în faţa noastră din punct de vedere al organizării”.
Amintim că primarul Radu Mazăre face, prin intermediul parlamentarilor PSD, demersuri pentru ca municipalitatea să devină acţionarul major al Portului Constanţa. Mai mult, el avertizează că relaţia sa cu premierul Victor Ponta depinde de proiectul prin care acţiunile portului vor fi administrate de Consiliul Local Constanţa.
Întrebat ce părere are despre posibila trecere a Portului Constanţa din administrarea Ministerului Transporturilor în cea a municipalităţii, Ahmed Aboutaleb, primarul oraşului Rotterdam, a declarat: „Nu sunt eu cel în măsură să judece în mâinile cui trebuie să stea portul”.
Oraşul port Rotterdam este conectat la marile oraşe ale lumii: Shanghai, Tokyo, Sao Paolo, Sankt Petersburg. Scopul administraţiei locale olandeze este, susţine primarul Aboutaleb, acela de a colabora în domeniul economic şi în cel cultural. „Portul Rotterdam a aparţinut Primăriei mult timp şi era primul port din lume, dar acum este al patrulea. Oraşul deţine 70% din acţiunile portului, restul se află la guvern. Avem o autoritate portuară creată în 2004, care este entitate privată, are un preşedinte. Primăria numeşte preşedintele şi avem un consiliu director. O dată la două luni preşedintele vine la mine şi discutăm chestiunile strategice legate de port”, a explicat primarul modul de organizare al Portului Rotterdam.

„Legăturile pe plan local nu le judec eu”

Conform spuselor primarului Ahmed Aboutaleb, Portul Rotterdam are profit, iar din acesta bugetul local încasează 50, 60 de milioane de euro. „Folosim banii în serviciul oraşului, să facem şcoli sau să realizăm zone verzi. Consiliul orăşenesc decide ce se face cu banii. Restul de bani rămâne la port şi, cu un buget de 3 miliarde de euro, s-a făcut o extindere a portului de 20.000 de hectare, fără bani de la guvern sau de la oraş. Autoritatea portuară atrage venituri de la bancă şi rambursează în timp”, a explicat primarul Ahmed Aboutaleb.
Întrebat în ce fel vede o posibilă colaborare între Portul Rotterdam şi Portul Constanţa, Ahmed Aboutaleb a declarat: „Suntem deschişi Portului Constanţa. Nu avem un concept anume”. Şeful administraţiei locale olandeze a menţionat că în eventualitatea unei colaborări este mai puţin important cine anume administrează portul: „Nu asta e problema. Suntem interesaţi de colaborare, dar legăturile pe plan local nu le judec eu. Dar e mai uşor să colaborezi dacă e vorba de entităţi similare. Ştiu că sunt dezbateri între autorităţile locale şi guvern şi nu intervin. Aflu mâine opinia autorităţilor centrale”.
Aşa cum se ştie deja, autorităţile centrale, respectiv ministrul Transporturilor, liberalul Relu Fenechiu, nu vede cu ochi buni intenţia administraţiei Mazăre. În cursul săptămânii trecute, Fenechiu declara: „Radu Mazăre a venit să avem o discuţie bărbătească şi oficială despre Portul Constanţa. I-am spus că părerea mea este că Portul Constanţa, fiind de importanţă strategică, trebuie să rămână în coordonarea Ministerului Transporturilor”.

Interesul lui Mazăre

În cadrul întâlnirii de ieri, primarul Constanţei a declarat că administraţia pe care o conduce e interesată de maniera în care funcţionează Portul Rotterdam pentru că, pentru autorităţile constănţene, „este un exemplu de viitor”. „Dacă ţineţi cont de cifrele şi profitul pe care îl obţine Portul Rotterdam, suntem cu mult în urma lor. Dacă colaborarea cu dumnealor ne va mări traficul şi profitul portului, această colaborare este mai mult decât binevenită”.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii