Ziua Dobrogei, 139 ani
14 noiembrie 1878 - 14 noiembrie 2017
09:36 23 10 2017 Citeste un ziar liber! Unde ne gasiti?

Trei imobile şi 20 de autobuze, ipotecate la bănci Primăria Constanţa a „sabotat“ RATC Constanţa?! (document)

ro

23 Nov, 2015 00:00 2740 Marime text


Site-ul Primăriei Constanţa găzduieşte, de o săptămână, rapoartele de activitate ale regiilor subordonate. Până în prezent, au fost postate Raportul de activitate al Regiei Autonome Exploatarea Domeniului Public şi Privat (RAEDPP) Constanţa, al SC Ecosal SRL - fosta Regie Autonomă de Gospodărire Comunală Constanţa, al Confort Urban şi al Regiei Autonome de Transport în Comun (RATC).
 
După prezentarea unui bilanţ al activităţii RAEDPP Constanţa pe ultimii trei ani, această regie fiind singura care a postat rapoartele din perioada 2012-2014, astăzi analizăm eficienţa de care a dat dovadă Regia Autonomă de Transport în Comun (RATC) Constanţa anul precedent. Încă de la început, am sesizat că este cel mai consistent raport, activitatea regiei pe 2014 fiind sintetizată în 19 pagini.
 
Conform informaţiilor furnizate de „notele explicative la situaţiile financiare anuale întocmite la 31.12.2014“ de conducerea RATC Constanţa, regia deţine 40% din capitalul social al SC Clean Control ITC SRL, care a încheiat anul precedent cu o pierdere de 30.722 de lei. De asemenea, pe parcursul anului trecut, RATC Constanţa a încheiat două contracte de creditare cu două bănci. Primul credit, în valoare de 1.500.000 de lei, era „pentru nevoi curente“, iar celălalt contract de creditare a fost tot de 1.500.000 de lei. Interesant este că acest împrumut a fost garantat cu ipotecă pe diverse active ale regiei (o hală de întreţinere autovehicule, o staţie spălătorie-vopsitorie şi un grup social cantine, toate situate pe strada Industrială nr. 8, dar şi 15 autobuze MAZ 203 şi zece autobuze turistice AYATS).

Pierderi de milioane de lei… motivate

Potrivit raportului, veniturile societăţii provin din transport călători, publicitate, reparaţii auto, închirieri de spaţii şi vânzări de mărfuri. Sursele sunt multiple, iar despre unele servicii menţionate anterior se ştie că sunt destul de costisitoare. Şi totuşi, la finele anului trecut, RATC Constanţa a înregistrat o pierdere de 6.934.366,02 lei.
 
Directorul general al regiei, Ovidiu Cristian Tănase, are o explicaţie. „Pierderea a fost generată, în principal, de înregistrarea dobânzilor şi penalităţilor aferente obligaţiilor restante la bugetul de stat, la bugetul contribuţiilor sociale, dar şi de faptul că nu s-a putut accesa în totalitate de la Primăria Constanţa suma prevăzută în buget pentru plata facilităţilor şi gratuităţilor la transportul în comun, astfel încât veniturile au fost mai mici cu aproximativ trei milioane de lei“, se precizează în document. Nici la capitolul cifră de afaceri, RATC Constanţa nu a stat bine. Aceasta a fost de 43.374.864 de lei, cu 1.873.106 lei mai mică faţă de anul 2013.
 
Pe acest fond, regia a avut parte şi de o scădere a veniturilor totale cu 18,66% şi, implicit, a cheltuielilor, cu 11,86%, comparativ cu anul precedent. În acest context, la finele anului 2014, datoriile RATC Constanţa erau de 17.418.864 de lei, iar patrimoniul regiei era estimat la 4.514.641 de lei.

Cifră de afaceri în scădere

Conducerea RATC Constanţa a fost asigurată de un consiliu de administraţie format din şapte persoane, structura acestuia nefiind schimbată în 2014. Personalul regiei include 745 de persoane, dintre care patru au funcţii de conducere, 74 formează personalul TESA, iar 667 sunt muncitori. Cheltuielile salariale s-au ridicat la 22.240.265 de lei, sumă din care peste 14 milioane reprezintă salariile muncitorilor, aproximativ două milioane au fost alocate salariilor personalului TESA, aproape 400 mii de lei au fost veniturile celor patru angajaţi cu funcţii de conducere (director general, director adjunct, director economic şi director tehnic), iar 108.288 de lei s-au dus pe salariile colaboratorilor.
 
Comparativ cu anul 2013, RATC Constanţa a înregistrat anul trecut şi o scădere a cifrei de afaceri - de la 45.247.970 de lei, la 43.374.864 de lei (cu 4,14% mai puţin).

Motivaţii de final

Nu în ultimul rând, trebuie spus că regia are acţiuni în instanţă care includ revendicări ale drepturilor de personal şi comerciale (suma este de aproximativ 2.205.132 de lei - RATC reclamant şi de 563.535 de lei - RATC pârât).
Pentru a avea o imagine completă a activităţii RATC Constanţa, trebuie să menţionăm faptul că mijloacele de transport ale regiei au „plimbat“ anul trecut 50.913.000 de persoane (o medie de 4.242.750 de persoane/lunar, cu 43.435 de persoane lunar mai puţin decât în 2013).
 
Pe final de raport, directorul general al RATC Constanţa, Ovidiu Cristian Tănase, subliniază faptul că pierderea înregistrată la finalul anului 2014 a fost cauzată de „înregistrarea accesoriilor aferente obligaţiilor neachitate către bugetul statului, al fondurilor speciale, dar şi de scăderea cu aproximativ 8.500.000 de lei a veniturilor din alte activităţi de exploatare (dintre care cea mai mare parte o reprezintă veniturile din subvenţii pentru investiţii)“.

Ti-a placut articolul?

Comentarii