Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
15:48 16 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Zece zile în frig Şefii RADET Constanţa pun avariile pe seama unor fenomene normale. Situaţia din anii trecuţi îi contrazice

ro

15 Nov, 2014 00:00 2172 Marime text
Din data de 4 noiembrie, mai multe blocuri situate în zonele Dacia, Trocadero, Stadion, Poarta 6, Faleză Nord, Balada, Eden, Tomis Nord, Kilometrul 5 au rămas fără căldură şi fără apă caldă din cauza avariilor produse la reţeaua de distribuţie a agentului termic. „De fiecare dată când începe furnizarea agentului termic, în primele trei săptămâni are loc dilataţia conductelor de metal, ceea ce duce la ruperea pe zonele de racord a unor conducte“, declara, pe data 11 noiembrie, ing. Liviu-Dorel Popa, director Producţie în cadrul RADET.
 
Pe data de 12 noiembrie, cotidianul ZIUA Constanţa a solicitat RADET Constanţa să răspundă la mai multe întrebări privind avariile produse în perioada 4 - 12 noiembrie. În cele ce urmează, vă prezentăm răspunsul conducerii RADET la solicitarea noastră.
 
„Odată cu începerea furnizării energiei termice pentru încălzire, conductele de distribuţie a agentului termic sunt supuse unor tensiuni mari cauzate de dilataţia determinată de creşterea temperaturii acestora. Consecutiv cu dilataţia, apar suplimentar forţe datorate creşterii presiunii din conducte. Rezultanta acestora determină uneori cedarea unor îmbinări prin sudarea unor elemente de închidere sau a pereţilor unor conducte ce au suferit efectul coroziunii în timp. După ce întreg sistemul intră în regim termic, fenomenele precizate se estompează şi avariile se diminuează considerabil. În aceste zile, constatăm deja o reducere considerabilă a avariilor. Având în vedere că reţeaua de distribuţie a municipiului Constanta este foarte mare, însumând aproximativ 225 de kilometri de canal termic, în care se află montaţi 900 km de conducte puse cap Ia cap, constatăm că ponderea avariilor nu este foarte mare. Avariile, oricât de mici sau de mari ar fi, produc disconfort termic consumatorilor şi pagube furnizorului“, ne-a explicat conducerea RADET Constanţa.

Ce s-a întâmplat în 2012 şi în 2013

Paradoxal sau nu, în anii 2013 şi 2012, astfel de avarii succesive nu au fost înregistrate în municipiul Constanţa. Potrivit comunicatelor de presă remise în anul 2012 de RADET Constanţa, de la începerea furnizării agentului termic - 1 noiembrie, până la sfârşitul aceleiaşi luni, fuseseră anunţate şase opriri ale agentului termic. Dintre acestea, doar una era cauzată de executarea de către RADET a unor lucrări pe canalul termic. Restul anuntau întreruperi cauzate de lucrări efectuate de Electrocentrale Bucureşti SA - Centrala Termoelectrică Palas. Şi în anul 2013, regia constănţeană a emis doar patru comunicate în care anunţa sistarea căldurii în anumite zone ale municipiului. Astfel, de la debutul furnizării agentului termic - 25 octombrie 2013, RADET a fost în imposibilitatea de a furniza apă caldă şi căldură în anumite zone din cauza unor lucrări executate de Centrala Termoelectrică Palas.

RADET nu ştie cât durează remedierea avariilor 

Întrebaţi cât durează remedierea unei avarii, dat fiind faptul că abonaţii din aceste zone nu au avut căldură sau/şi apă caldă chiar şi opt zile, oficialii regiei au recunoscut că nu ştiu. „Durata remedierii unei avarii poate fi de la câteva ore până la câteva zile, în funcţie de foarte mulţi factori. Nu este posibilă estimarea duratei de remediere înainte de a decoperta canalul termic. Fazele remedierii unei avarii sunt: stabilirea, localizarea, intervenţia (care înseamnă decopertarea canalului termic, înlocuirea tronsonului de conducte avariate, apoi remontat dale, hidroizolaţie, umplutura de pământ, asfaltare), dar şi o serie de lucrări auxiliare. Este posibil ca după remedierea unei avarii să apară alta, pe acelaşi traseu de canal termic fără să aibă legătură cu prima. În acest caz, timpii de nefurnizare se însumează şi atunci apar nemulţumiri întemeiate ale consumatorilor“, au mai precizat oficiali regiei. Pentru că mai mulţi abonaţi s-au plâns de faptul că în unele zone au trecut câteva zile până muncitorii RADET au început remedierea avariei, am solicitat conducerii RADET explicaţii. „Nu ştim de un asemenea caz. Odată cu apariţia avariei, se desfăşoară, conform procedurii, manevrele de localizare. După momentul localizării avariei, are loc intervenţia asupra acesteia, a cărei durată este impusă de complexitatea lucrărilor“, a explicat conducerea RADET Constanţa.

„Lungimea reţelei nu permite înlocuirea integrală“

Ţinând cont de avariile produse câteva zile la rând în acelaşi zone ale municipiului, i-am întrebat pe directorii regiei de ce nu se fac investiţii în reţeaua de distribuţie a agentului termic, mai ales că abonaţii constănţeni plătesc 310 lei pentru gigacalorie. „În fiecare an, se realizează lucrări de reabilitare cuprinse atât în programul de revizii şi reparaţii, cât şi în programul de investiţii. An de an, se înlocuiesc, în perioada de vară, tronsoane întregi de canal termic, avem deja mai multe puncte termice Ia care a fost înlocuită integral reţeaua de termoficare, dar mărimea reţelei nu permite fizic şi nici financiar înlocuirea integrală. Precizăm, încă o dată, că în structura de preţ a gigacaloriei, componenţa RADET este de 92,24 de lei, şi nu 310 lei“, mai spun oficialii RADET.

Cine plăteşte pentru remedierea avariei?

Constănţenii abonaţi la sistemul centralizat de distribuţie a agentului termic sunt curioşi să afle cine va suporta costurile pentru pierderile înregistrate în timpul acestor avarii. „Costurile pentru remedierea avariilor sunt suportate de către furnizorul de energie termică. În structura de preţ sunt cuprinse toate costurile, inclusiv cele determinate de avarie. Orice consumator are măsurat consumul de energie termică la branşament, iar factura reprezintă cantitatea consumată, măsurată, înmulţită cu tariful de furnizare“, a conchis conducerea RADET Constanţa.

Toate avariile au fost remediate

Vineri seara, înainte de închiderea ediţiei, RADET Constanţa a anunţat consumatorii de energie termică în sistem centralizat din municipiul Constanţa că, „începând cu data de 13.11.2014, au fost remediate toate avariile apărute odată cu reluarea furnizării încălzirii. RADET Constanţa menţionează că, în prezent, furnizează energie termică sub formă de încălzire şi apă caldă către toţi consumatorii săi şi îşi cere scuze încă o dată faţă de persoanele ce au fost afectate de întreruperile din ultimele zile“.

Cistește și:
 
Le-a ajuns cuţitul la os
Constănţenii cer demiterea conducerii RADET

 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii