Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:18 01 06 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ce se scumpeşte în 2011

ro

03 Jan, 2011 12:08 1158 Marime text

Anul 2011 începe cu noi scumpiri, cauzate de majorarea accizelor, cu taxe auto mai mari, atât pentru autoturisme, cât şi pentru autovehiculele pentru transportat mărfuri, dar şi cu reducerea indemnizaţiilor pentru creşterea copilului, concomitent cu introducerea de contribuţii la asigurările de sănătate pentru pensiile de peste 740 lei. Veşti bune vin pentru bugetari, care vor recupera 15% din sumele tăiate, precum şi pentru cei a căror leafă este salariul minim brut, care creşte la 670 de lei.

Astfel, de la 1 ianuarie, accizele la benzina fără plumb şi motorină vor fi majorate cu peste 3%. Acciza la benzina fără plumb va creşte de la 452 euro pe tonă la 467 euro pe tonă (plus 3,3%), iar cea la motorină se va majora de la 347 euro pe tonă la 358 euro pe tonă (plus 3,17%). Acciza pentru benzina cu plumb va rămâne nemodificată, la fel şi accizele pentru alcool şi băuturile alcoolice.

Şi accizele la ţigări şi cafea ar urma astfel să crească.

Taxa de poluare auto va creşte, de la 1 ianuarie 2011, în medie, cu 45-50%, în funcţie de vechime şi puterea maşinii.

Modificările taxei auto prevăd aplicarea acesteia de la 1 ianuarie 2011 şi pentru maşinile Euro 5, cuantumul taxei fiind între 40 de euro, pentru o maşină cu motor de 1.100 cmc şi o vechime de doi ani, şi 1.867 euro, în cazul unei maşini noi de 4.200 cmc.

Pentru motorizările mici, de 1.100 cmc, taxa se situează între 40 şi 50 de euro (mai mare pentru maşinile noi), pentru cele cu motoare de 1.150 cmc - între 57 şi 73 de euro, iar pentru cele de 1.200 cmc - între 54 şi 76 de euro, în funcţie de vechimea maşinii.

Spre exemplu, în cazul unui automobil nou Dacia Sandero cu motor de 1,2 litri, cu un preţ de 7.500 de euro, taxa auto va fi de 76 de euro.

La motorizările de 1.400 cmc, taxa variază între 108 şi 130 de euro, la 1.461 cmc - între 174 şi 220 de euro, iar la 1.598 de cmc taxa va fi de 329 de euro. Pentru versiunea Dacia Duster cu motor de 1,6 litri şi un preţ de 10.950 euro, taxa auto va fi de 329 de euro.

Pentru autoturismele cu motorizări de 2.000 cmc, taxa va varia între 342 şi 413 euro, în funcţie de vechime, pentru 2.200 cmc - între 604 şi 765 euro, pentru 3.000 de euro - între 895 de euro şi 1.133 euro, iar pentru 3.200 cmc taxa se va situa între 953 şi 1.152 euro.

În 2010, taxa pentru maşinile Euro 5 a fost zero. Din 2011, pot fi fabricate numai maşini care îndeplinesc normele de poluare Euro 5 şi Euro 6. Pentru maşinile Euro 6, cele hibrid şi maşinile electrice taxa va fi zero.

Taxa auto modificată va creşte cel mai mult din 2011 pentru maşinile Euro 4 cu motoare de 2.000 cmc, de 2,6 ori faţă de nivelul aplicat în acest an.

Pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 majorarea este de peste două ori în unele cazuri.

Astfel, pentru o maşină Euro 4 şi motor de 2.000 cmc, cu o vechime de doi ani, taxa auto creşte de la 1.060 euro la 2.742 euro, iar pentru una cu vechime de patru ani de la 899 euro la 2.326 euro.

Creşteri de peste două ori ale taxei sunt prevăzute şi pentru autoturismele Euro 4 cu motoare de 1.400 cmc şi pentru cele de 2.200 cmc.

De asemenea, taxa auto a fost majorată de peste două ori şi în cazul maşinilor Euro 3, spre exemplu de la 673 euro la 1.511 euro la cele cu motoare de 1.400 cmc şi o vechime de şapte ani, şi de la 2.394 euro la 5.277 euro la cele cu motoare de 2.000 cmc şi o vechime de cinci ani.

"Taxa de poluare auto va creşte, de la 1 ianuarie, în medie, cu 45-50%, în funcţie de vechime şi puterea maşinii", a declarat joi, la finalul şedinţei de guvern, ministrul Mediului, Laszlo Borbely.

Şi impozitul pentru automobilele de cel puţin 12 tone, pentru transportul de marfă, va creşte semnificativ de la 1 ianuarie 2011, potrivit unei hotărâri de Guvern pentru stabilirea impozitului pe maşini prevăzut de Codul Fiscal.

Pentru vehiculele cu masa între 12 şi 13 tone, în două axe, cu alt sistem de suspensie decât cel pneumatic sau echivalent, impozitul creşte de la 72 la 133 de lei, în cazul maşinilor de transport intern, şi de la 102 la 133 de lei în cazul celor de transport intern şi internaţional.

Pentru maşinile cu două axe, cu masa între 13 şi 14 tone, pentru transport intern de marfă, impozitul creşte de la 72 la 133 de lei în cazul automobilelor cu sistem de suspensie pneumatic, şi de la 198 la 367 de lei în cazul celor cu altfel de sistem de suspensie.

La maşinile din aceeaşi clasă, dar pentru transport internaţional, impozitul creşte de la 102 la 133 de lei în cazul autovehiculelor cu suspensie pneumatică, şi de la 282 la 367 de lei, pentru maşinile cu alte sisteme de suspensie.

Impozitul pentru autovehiculele cu două axe, dar cu masa de 18 tone, va varia între 517 lei şi 1169 de lei, spre deosebire de vechile valori: 278 de lei - 899 de lei.

În cazul maşinilor cu trei axe, cu mase între 15 şi 26 de tone, impozitul va fi cuprins între 133 şi 1.472 de lei, în timp ce vechile impozite erau între 72 şi 1.132 de lei pe an, în funcţie de tipul de masă, tipul de suspensie şi aria de transport.

La vehiculele de transport marfă cu patru axe, cu masa între 23 şi peste 32 de tone, impozitul se va situa între 615 lei şi 2.291 de lei, în timp ce vechiul impozit era între 331 de lei şi 1.762 de lei. Impozitul va creşte de la 1 ianuarie 2011 şi pentru autovehiculele articulate sau trenurile rutiere de transport marfă. Astfel, pentru vehiculele cu 2+1 axe, cu masa între 16 şi 22 de tone, impozitul se va situa între 60 şi 1.310 lei, faţă de vechile valori situate între 33 de lei şi 1.007 lei. La vehiculele cu 2+2 axe, cu masa între 23 şi 38 de tone, impozitul va fi între 128 de lei şi 3.012 lei, după ce până acum impozitul era între 69 de lei şi 2.316 lei.

Vehiculele de marfă cu 2+3 axe, de la 36 până la 40 de tone, vor fi impozitate cu sume între 1.579 de lei şi 2.986 de lei, vechea impozitare fiind cu prinsă între 850 de lei şi 2.296 de lei.

În cazul vehiculelor cu 3+2 axe, cu mase de 36 t-44 t, impozitul va varia între 1.395 de lei şi 3.963 de lei, în vreme ce vechiul impozit era situat între 751 de lei şi 3.047 de lei.

Conform HG 1.347/2010, la categoria de vehicule cu 3+3 axe, cu mase între 36 şi peste 44 de tone, impozitul va varia între 794 de lei şi 2.283 de lei, o creştere semnificativă faţă de impozitul de până acum, care era între valorile de 427 de lei şi 1.755 de lei.

În ceea ce priveşte indemnizaţia pentru creşterea copilului, părintele va putea să aleagă între durata de un an a concediului maternal, cu o indemnizaţie între 600 şi 3.400 de lei, şi durata de doi ani a concediului, dar cu o indemnizaţie plafonată la 1.200 de lei.

Vor opta pentru una dintre cele două variante părinţii care vor avea copii începând cu ianuarie 2011, cei pentru care indemnizaţia şi concediul maternal sunt în derulare nefiind afectaţi de schimbările anunţate.

O primă variantă prevede o durată a concediului maternal de un an, cu o indemnizaţie al cărei plafonul minimal este de 600 de lei, iar cel maximal de 3.400 de lei, la care se adaugă o primă de 500 de lei pentru părinţii care se vor întoarce la muncă în intervalul primelor 12 luni. De asemenea, există posibilitatea de a-şi lua concediu fără plată până la 24 de luni.

Cea de-a doua variantă presupune o durată de doi ani, dar valoarea indemnizaţiei va fi cuprinsă între 600 de lei şi 1.200 de lei.

Potrivit datelor furnizate de Ministerul de Finanţe, impactul bugetar al acestei măsuri pentru anul 2011 va fi de aproximativ 100 de milioane de lei, dar pentru anul 2012 Ministerul de Finanţe se aşteaptă ca statul să cheltuiască mai puţin cu aproximativ 500 de milioane de lei.

Tot din 2011, microîntreprinderile vor putea opta pentru sistemul de impozitare de 3% din veniturile obţinute, ca alternativă la impozitarea cu 16% a profitului. Pentru a putea opta pentru acest sistem, o firmă trebuie să aibă între unu şi nouă salariaţi şi o cifră de afaceri de cel mult 100.000 de euro în anul anterior. Nu vor putea opta pentru acest sistem microîntreprinderile care obţin venituri din activităţi bancare, asigurări, jocuri de noroc, precum şi din consultanţă şi management. Impactul bugetar în cazul în care toate microîntreprinderile ar opta pentru acest sistem ar fi unul pozitiv, de circa 100 de milioane lei.

O altă modificare importantă a Codului Fiscal prevede impozitarea veniturilor nedeclarate ale persoanelor fizice, a căror natură nu poate fi cunoscută în momentul controlului efectuat de Fisc. Aceste venituri vor fi estimate prin metode indirecte, prin metoda cheltuielilor efective şi metoda fluxurilor financiare.

Vor fi verificate persoanele cu venituri foarte mari, urmărindu-se elementele de creştere a averilor, cheltuielile efectuate în raport cu veniturile declarate. Fiscul va impozita cu 16% diferenţa dintre cheltuielile efective ale acelei persoane şi veniturile declarate, doar dacă această diferenţă este mai mare de 10% faţă de ce s-a declarat sau depăşeşte 50.000 de lei.

Dacă diferenţa este mai mică de 10% sau este sub 50.000 de lei, procedura de verificare este închisă.

Guvernul a mai decis ca, din 2011, pensionarii cu venituri peste 740 de lei să achite contribuţia la asigurările de sănătate în cuantum de 5,5%. Impactul financiar al acestei măsuri este estimat la 1,4 miliarde de lei.

Ministrul de Finanţe, Gheorghe Ialomiţianu, a declarat, pe 7 decembrie, că Guvernul nu ia în calcul nici acum şi nici în viitor impozitarea pensiilor sub 1.000 de lei.

În anul 2011, salariul minim brut pe ţară va fi de 670 de lei, iar salariile de bază în sectorul public vor creşte cu 15 la sută, dar raportat la nivelul diminuat din luna octombrie 2010.

Personalul plătit din fonduri publice se reîncadrează, începând cu 1 ianuarie 2011, pe clase de salarizare, pe noile funcţii, gradaţii şi grade prevăzute de legea-cadru, în raport de funcţia, vechimea, gradul şi treapta avute de persoana reîncadrată la 31 decembrie 2010.

Sumele corespunzătoare premiului anual pentru 2010 nu se mai acordă începând cu luna ianuarie 2011, acestea fiind avute în vedere la stabilirea majorărilor salariale ce se acordă în anul 2011 personalului din sectorul bugetar.

În anul 2011, munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcţii de execuţie sau de conducere, precum şi munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, în cadrul schimbului normal de lucru, se va compensa conform Codului Muncii numai cu timp liber corespunzător.

În anul 2011, ordonatorii de credite nu vor acorda premii.

Pe de altă parte, începând din luna ianuarie, angajatorii vor fi obligaţi să depună în format electronic statele de plată la Inspecţia Muncii.

Astfel, angajatorii vor mai putea depune până la finalul lunii ianuarie 2011 statele de plată în format de hârtie referitoare la luna decembrie 2010, însă pentru lunile următoare vor fi nevoiţi să treacă la formatul electronic.

Şi pentru cei care realizează tranzacţii imobiliare, ianuarie 2011 aduce noi obligaţii. Astfel, orice act de vânzare-cumpărare sau închiriere pentru clădirile de locuit pafarat începând cu 1 ianuarie 2011 trebuie să fie însoţit de un certificat energetic, eliberat în prealabil de către auditori acreditaţi, se arată în prevederile Legii 372/2055.

Potrivit actului normativ, prin certificatul energetic potenţialul cumpărător sau chiriaş este informat asupra performanţei energetice a apartamentului, exprimată, în principal, prin consumul total anual specific de energie în kWh/mp arie utilă, respectiv prin consumul de căldură anual specific pentru încălzire, apă caldă de consum şi iluminat, eficienţa energetică a apartamentului, prin încadrarea acestuia într-o clasă energetică (de la clasa A- eficienţă energetică ridicată, la clasa G- eficienţă energetică scăzută), funcţie de consumul total anual specific de energie. Prevederile referitoare la obligativitatea certificatului energetic pentru operaţiunile de vânzare, achiziţie sau închirierea de locuinţe, incluse în articolul 13, alineatele 1 şi 2 din Legea 372/2005, au fost amânate de către Guvern până la 1 ianuarie 2011, prin Ordonanţă de Urgenţă. Conform site-ului de specialitate http://www.imopedia.ro/, pentru întocmirea unui audit este nevoie de o inspecţie generală a clădirii şi de toate actele de natură tehnică ale imobilului. După semnarea contractului de prestare servicii de certificare energetică, procedura propriu-zisă include pentru început etapa de analizare a documentaţiei tehnice existente şi de culegere a informaţiilor direct pe teren, prin relevare. Ulterior, se determină prin calcul (manual sau se pot utiliza doar softuri validate de MDRT) consumurile de energie aferente sistemelor de instalaţii din clădire (încălzire, apă caldă menajeră, iluminat, climatizare şi ventilare) astfel încât să se poată încadra clădirea într-una din clasele de eficienţă energetică de la clasa A (foarte eficient energetic) la clasa G (foarte puţin eficient energetic). În procesul de întocmire a unui certificat de performanţă energetică pentru locuinţe (apartamente, case), beneficiarul va furniza auditorului documentele şi informaţiile tehnice pe care acesta le solicită. Pe lista solicitărilor se găsesc, printre altele: planul de arhitectură al apartamentului, poziţionarea acestuia în bloc (de colţ, parter, ultim etaj, de mijloc, lângă un gang, deasupra unui spaţiu comercial, etc.), număr camere şi tip, an construcţie bloc, poze de faţade ale blocului, eventual terasă şi subsol (conducte), stare instalaţii subsol, structura pereţilor exteriori (BCA, zidărie cărămidă, beton, beton + BCA, panouri tristrat etc.), starea terasei, etc. Conform statisticilor oficiale, majoritatea clădirilor vechi din România sunt încadrate în clasele energetice C şi D, având consumuri specifice anuale pentru încălzire, apă caldă de consum şi iluminat peste 200 kWh/mc/an. Certificatul energetic odată eliberat este valabil 10 ani de la data emiterii şi se elaborează de către auditori energetici pentru clădiri, persoane fizice atestate.

Sursa: http://www.agerpres.ro/media/index.php/economic/item/45032-Ianuarie-debuteaza-cu-obligatii-de-plata-mai-mari-si-indemnizatii-mai-mici.html

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii