Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
17:29 09 12 2019 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#citeşteDobrogea Jean Bart - 145 de ani de la naştere

ro

28 Nov, 2019 00:00 954 Marime text
Astăzi se împlinesc 145 de ani de la naşterea scriitorului Jean Bart. Pe numele său real Eugeniu P. Botez, Jean Bart a nemurit Dobrogea şi porturile dunărene prin romanul său „Europolis“, în care a descris cu talent şi farmec „amalgamul de popoare adunat într-o Europă în miniatură”.
 

 
Născut la Burdujeni, în judeţul Botoşani, pe 28 noiembrie 1874, a fost elevul lui Ion Creangă, dovedindu-se unul dintre cei mai buni învăţăcei ai dascălului său.
 
Jean Bart a fost, timp de 30 de ani, ofiţer de marină, după ce a absolvit, în anul 1896, Şcoala de Ofiţeri din Bucureşti, cu gradul de sublocotenent, fiind instruit şi la bordul faimosului bric „Mircea”. A îndeplinind o vreme funcţia de comisar maritim la Sulina, oraşul unde a plasat, de altfel, locul acţiunii romanului său cel mai citit, ecranizat, în 1961, sub titlul „Porto-Franco“.
 
A întemeiat Liga Navală Română şi s-a aflat printre membrii fondatori ai Revistei Maritime, ce apărea la Brăila, după anii 1900. Această publicaţie şi-a extins tematica în 1921, schimbându-şi numele în „Revista maritimă şi fluvială“.
 
Pe parcursul carierei sale, Jean Bart a activat şi la liceul constănţean „Mircea cel Bătrân”, unde a fost profesor suplinitor, predând disciplinele matematică şi geografie, în anul şcolar 1903-1904.
 
Şcoala de Marină l-a avut ca director de studii şi profesor de istorie, geografie şi gramatică, dar nu pentru mult timp, căci a revenit la meseria sa de bază, deplasându-se dintr-un port în altul. 

În noiembrie 1913, este desemnat să coordoneze Căpitănia Portului Constanţa, chiar dacă era ofiţer de rezervă în acel moment. Portul Constanţa reprezenta un punct de răscruce a numeroase căi de comunicaţie, dar şi principalul port al Mării Negre. La 2 mai 1914, căpitanul Portului Constanţa, în persoana ofiţerului de marină Eugeniu Botez, a salutat cu mare pompă primul transatlantic ce acosta la ţărmul românesc, „Corcovado“, care făcea cursa Hamburg, Cospoli, Constanţa, Odessa, Pireu, New York. 

A ocupat un loc important în istoria navigaţiei româneşti, deopotrivă cu recunoaşterea literară şi publicistică. Semnătura lui Jean Bart era frecventă în coloanele „Tribunei“ lui Ion Raţiu, de la Sibiu.

Opera sa cuprinde, alături de romanul Europolis (apărut în 1933), Jurnal de bord. Schiţe marine şi militare (1901), memoriile de război Datorii uitate (1916) şi În cuşca leului (1916), romanele Prinţesa Bibiţa (1923), În Deltă... (1925), Peste Ocean (1926), Însemnări şi amintiri (1928), Pe drumuri de apă (1931).
 
Jean Bart s-a stins din viaţă pe 12 mai 1933, rămânând în literatura română ca un precursor al prozei autentice şi originale despre oamenii mării şi ai Dunării, despre porturi şi personajele lor pitoreşti. El a transformat, pentru prima oară, jurnalul de bord în opera literară, folosind în premieră terminologie de specialitate, pentru a oferi parfumul unei lumi prea puţin cunoscute, până la el.
 
În semn de omagiu, Teatrul din Tulcea şi o şcoală din Constanţa îi poartă cu mândrie numele.
 
Sursa foto: Volumul „Istoria Dobrogei”autori Adrian Rădulescu şi Ion Bitoleanu, aflat în Biblioteca Digitală ZIUA de Constanţa
 
Citeşte şi:

Astăzi se împlinesc 144 de ani de la naşterea scriitorului Jean Bart


 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii