Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
02:18 21 06 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Proiect Criteriile pentru acordarea ajutorului social, mai „blânde”! Iată ce propune Ministerul Muncii

ro

16 Apr, 2022 00:00 2105 Marime text
  • În intervalul de la ultima modificare a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011, Legea nr.416/2001 a suportat o serie de modificări
  • Prin modificări, se numără majorarea sumei ce poate fi deținută în depozite bancare de la 3000 lei fără dobânda aferentă la 7000 lei fără dobanda aferentă
 
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a publicat un proiect de lege în transparență decizională. Este vorba de Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011.
 
Propunerile, sugestiile şi opiniile cu privire la acest proiect de act normativ, pot fi transmise la adresa de e-mail: dezbateri@mmuncii.gov.ro , în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site, respectiv 14.04.2022 -23.04.2022.
 
Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 101/2021 pentru modificarea art. 5 pct. IV4 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, au fost reglementate în ceea ce privește Legea nr.416/2001 următoarele:

- menținerea acordării ajutorului social pentru o perioadă de 6 luni de la data încadrării în muncă a unei persoane apte de muncă din familia beneficiară de ajutor social, cu condiția încheierii unui raport de muncă/raport de serviciu pentru o perioadă de cel puțin 24 luni.

- reglementarea posibilității ca persoanele din familiile beneficiare de ajutor social, în funcție de recomandările formulate de agențiile pentru ocuparea forței de muncă să urmeze programul educațional de tip ”A doua șansă”, pentru creșterea ocupabilității acestora.

- introducerea obligativității prezentării din 6 în 6 luni a persoanelor apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă, în vederea aplicării măsurilor de stimulare a ocupării acestora.

- decontarea din bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale a cheltuielilor de transport asigurat de autoritățile administrației publice locale pentru persoanele apte de muncă beneficiare de ajutor social care urmează cursurile programului ” A doua șansă”, la o distanță mai mare de 5 km față de locuință.
 
În intervalul de la ultima modificare a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011, Legea nr.416/2001 a suportat o serie de modificări și completări prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.15/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative, Legea nr. 192/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 96/2018 privind prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative și Legea nr. 158/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat.
 
De asemenea, Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării ajutorului social, prevăzută în anexa nr.4 necesită revizuirea și adaptarea acesteia la realitățile cotidiene, având în vedere că ultima modificare pentru această listă a fost reglementată în anul 2017 și stă la baza stabilirii și acordării și a altor beneficii de asistență socială bazate pe testarea veniturilor, respectiv alocația pentru susținerea familiei reglementată prin Legea nr.277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, republicată, cu modificările și completările ulterioare și ajutorul pentru încălzirea locuinței și suplimentul pentru energie reglementate prin Legea nr.226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie.
 
Prin proiectul alăturat de hotărâre a Guvernului se propune modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011, în sensul actualizării și corelării actelor normative de modificare și completare a Legii nr.416/2001, în ceea ce privește:

· Menținerea acordării ajutorului social pentru o perioadă de 6 luni de la data încadrării în muncă a unei persoane apte de muncă din familia beneficiară de ajutor social, cu condiția încheierii unui raport de muncă/raport de serviciu pentru o perioadă de cel puțin 24 luni;
· Actualizarea, potrivit legii, a veniturilor exceptate de la stabilirea venitului net lunar al familiei sau, după caz, a persoanei singure, pentru stabilirea dreptului la ajutor social;

· Stabilirea procedurii de decontare a cheltuielilor de transport asigurate de autoritățile administrației publice locale pentru persoanele apte de muncă beneficiare de ajutor social care urmează cursurile programului "A doua şansă" la o distanţă mai mare de 5 km faţă de locuinţa acestora;

· Eliminarea prevederilor referitoare la plata contribuției individuale de asigurări sociale de sănătate pentru beneficiarii de ajutor social;

· Acordarea ajutoarelor de urgență de la bugetul de stat și de la bugetul local și pentru situații de necesitate cauzate epidemii, epizootii;

· Îmbunătățirea procedurii de acordare a ajutoarelor de urgență de la bugetul de stat în sensul verificării și efectuării anchetei sociale la domiciliul solicitanților, precum și facilitarea circuitului documentelor;

· Acordarea ajutoarelor de urgență de la bugetul local și pentru situații de necesitate cauzate de epidemii, epizootii, precum și în alte situații deosebite care pot duce la apariția sau sporirea riscului de excluziune socială, inclusiv în caz de deces în țară sau în străinătate, stabilite prin hotărâre a consiliului local, care va cuprinde și procedura și/sau condițiile de acordare.
 
De asemenea, se propune revizuirea și modificarea Listei bunurilor ce conduc la excluderea acordării ajutorului social pentru facilitarea în mai mare măsură a accesului la beneficiile de asistență socială bazate pe testarea veniturilor.
 
Astfel, ținând cont de discuțiile avute cu structurile asociative ale autorităților administrației publice locale, s-au propus următoarele modificări:

- Pentru clădiri sau alte spaţii locative în afara locuinţei de domiciliu şi a anexelor gospodăreşti se propune să fie exceptate de la a fi luate în calcul cele aflate în stare avansată de degradare și/sau care nu au potențial de valorificare ori cele pentru care solicitantul /beneficiarul ajutorului social deține o parte și pentru care valorificarea nu poate fi realizată în absența celuilalt/celorlați deținători;

- Suprafața terenurilor intravilane se propune să crească de la 1000mp în zona urbană la 1200mp si de la 2000mp in zona rurală la 2500mp. Astfel se crează și premisele pentru introducerea ulterioară a venitului minim de incluziune, reformă prevăzută în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), una dintre ținte fiind și aceea de atingere a unui număr de 245.000 beneficiari ai venitului minim de incluziune. In absența unor criterii mai flexibile de eligibilitate, țintele prevăzute în PNRR, dar și în Programul de Guvernare care prevede scoaterea a 1,5 milioane de persoane din starea de deprivare materială severă, nu vor putea fi îndeplinite;

- Majorarea sumei ce poate fi deținută în depozite bancare de la 3000 lei fără dobânda aferentă la 7000 lei fără dobanda aferentă. Suma de 3000 lei a fost stabuilită inițial având la bază nivelul ajutorului de înmormântare, respectiv 2117 în anul 2012. Acest nivel în anul 2022, potrivit Legii nr.318/2021 este de 6095 lei;

- Excluderea Contului Junior din categoria conturilor bancare ce se iau în considerare la stabilirea dreptului la ajutorul social, acesta fiind un cont special, de regulă alimentat de părinți cu suma reprezentând alocația de stat pentru copii;

- Majorarea sumei reprezentând valoarea netă de producție anuală de la 1000 euro/an la 1.200 euro pentru persoana singură, respectiv de la 2500 euro/an la 3.500 euro pentru familie, majorare care ține cont de rata inflației în perioada 2012 – 2022.
 
PRECIZĂRI:
 
 Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și:

Primarii social-democrați din județ se alătură demersului umanitar pentru refugiații din Ucraina

 
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii