Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:06 05 05 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Autoritatile, preocupate de problema incalzirii

ro

01 Oct, 2004 00:00 1044 Marime text

Ajutoare pentru populatie chiar daca primarii nu au bani

Discutii aprinse pe marginea Ordonantei de Urgenta numarul 55 privind ajutoarele de incalzire in sistem centralizat * La discutii au participat reprezentanti ai primariilor din Cernavoda, Basarabi, Eforie, Ovidiu, Navodari, Techirghiol, reprezentanti ai RADET, Ecoterm si ai societatii de distributie a incalzirii din Cernavoda, Directiei de Munca, Directiei de Finante si Uniunii Asociatiilor de Proprietari Constanta * Intalnirea a fost solicitata de conducerea uniunii pentru a fi discutate noutatile legislative, precum si actele normative aparute din anul 2000 incoace, referitoare la acordarea ajutoarelor de incalzire

Presedintele UAPC, Marcel Dragu, a facut o trecere in revista a tuturor acestor acte normative. Este vorba de Legea 199 din 2000 privind utilizarea eficienta a energiei. Potrivit acestui normativ, pentru cotele din profit investite in cresterea eficientei energetice se acorda scutire la plata impozitului pe profit. De asemenea, creditele pentru lucrari de crestere a eficientei energetice se acorda cu o dobanda de 75% din cea stabilita de banci, iar diferenta va fi acoperita din alocatii anuale de la bugetul de stat. In plus, importurile de aparate, utilaje si echipamente pentru cresterea eficientei energiei beneficiaza de scutiri vamale, iar societatile de management si servicii energetice cu activitate de "promovare a initiativei private si dezvoltarea serviciilor energetice" pot beneficia de reducere a impozitului pe profit cu 50% pe timp de cinci ani. Un alt act normativ este Ordonanta 174 din 2002 referitoare la masuri speciale pentru reabilitarea termica a unor cladiri de locuit multi-etajate, aprobata si modificata prin Legea 211 din 2003. Astfel, cladirile de locuit multi-etajate se vor include in programe anuale de actiuni pentru reabilitarea termica, elaborate de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei. Criteriile sunt vechimea, zona climatica, densitatea populatiei si pierderile termice ale constructiei. Consiliul Judetean si cele locale pun la dispozitie documentele necesare. Proprietarul beneficiaza de finantarea cheltuielilor in limita fondurilor aprobate daca are acordul majoritatii pentru investitie si semneaza conventia-cadru cu consiliul local, accepta ipoteca in favoarea statului asupra locuintei si se obliga sa restituie la terminare sumele primite in rate lunare egale, cu dobanda 5% pe an, in zece ani. Dragu a mai facut referire si la HG 882/2004 privind strategia nationala privind alimentarea cu energie termica a localitatilor in sistem centralizat. HG 933 din 2004 privind contorizarea consumatorilor racordati la sistemele publice centralizate cu energie termica este un alt act normativ care vine in sprijinul populatiei. Autoritatile administrativ-teritoriale trebuie sa elaboreze programe de contorizare proprii, cu identificarea surselor financiare. Primariile, respectiv furnizorii, pentru persoanele cu venituri reduse vor monta pe cheltuiala proprie contoare individuale si repartitoare de costuri, urmand ca sumele investite sa fie recuperate prin facturi in trei ani. In plus, primariile vor sprijini actiunea de contorizare individuala, respectiv montarea de repartitoare de costuri in apartamente prin consultanta gratuita, facilitati in achizitionare si montare. In Constanta, prin hotarare a Consiliului Local s-au desemnat patru societati care pot monta astfel de repartitoare. Un alt act normativ recent este HG 1234 din 2004 privind deducerea din venitul anual global a cheltuielilor de reabilitare termica. In plus exista si HG 561/2003 care reglementeaza reducerea impozitului pe cladiri. Una dintre principalele probleme ale primarilor prezenti a fost legata de montarea contoarelor, in sensul ca primaria si regia de furnizare a energiei termice nu beneficiaza de fondurile necesare pentru a putea suporta contorizarea in cazul persoanelor sarace.

Probleme de informare

In cadrul intalnirii s-a mai pus problema informarii corecte cu privire la facilitatile de care beneficiaza populatia potrivit prevederilor legale in vigoare, deoarece foarte multe persoane nu stiu ce drepturi au. Este vorba, in primul rand, de Ordonanta 55 din 2004 referitoare la ajutoarele de incalzire. Astfel, s-a decis ca toate institutiile statului sa afiseze pliantul informativ la loc vizibil. De asemenea, primarii trebuie sa discute cu cetatenii care calca pragul primariei cu privire la aceste facilitati. Totodata, s-a sugerat ca administratorii sa stabileasca in cadrul programului asociatiei un interval orar in care oamenii sa fie consiliati pe marginea Ordonantei 55, chiar daca ei nu sunt deloc implicati in acest act normativ, persoanele care beneficiaza de subventie trebuind sa depuna doar o declaratie pe propria raspundere. In unele localitati, nu s-au primit suficiente plicuri, motiv pentru care s-a cerut suplimentare. O alta problema abordata in cadrul intalnirii a fost aceea a acordarii ajutoarelor pentru incalzire constand in lemne. Primarii prezenti la intalnire s-au plans de faptul ca nu au bani pentru a acorda aceste ajutoare si, in consecinta, s-au gandit sa dea acesti bani in rate. Prefectul a propus sa fie acordate direct lemne. Se pune insa problema fondurilor necesare achizitionarii acestor lemne. Prefectul a declarat ca va lua legatura cu prefecti din alte judete unde exista lemne, pentru a trimite material lemnos la Constanta direct la primariile care au nevoie. Reprezentantul Guvernului in teritoriu a propus infiintarea unei comisii judetene din care sa faca parte si Marcel Dragu, presedintele UAPC, pentru a convinge oamenii ca cea mai buna solutie o reprezinta constituirea in asociatii de proprietari.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii