Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
01:40 27 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Observator de Constanţa Epava Medy a facut doua victime

ro

11 Sep, 2010 10:14 1059 Marime text
Doi scafandri nu s-au mai intors la suprafata dupa o inspectie subacvatica la corpul navei

Operatiunile de cautare au fost blocate de vremea nefavorabila

Doi scufundatori au fost dati disparuti joi seara in timpul unor operatiuni subacvatice la epava cargoului Medy. Cristian Dumitru Zarafa si Catalin Valeriu Ispas efectuau o ispectie la corpul navei dar nu au mai iesit la suprafata. Prima incercare de recuperare a celor doi ar fi trebuit sa se desfasoare imediat dupa ce a fost semnalat incidentul, insa valurile mari si vantul puternic au blocat cautarile. Pe tot parcursul zilei de vineri, ARSVOM si marina militara au asteptat ameliorarea conditiilor meteo pentru desfasurarea operatiunii de cautare si salvare, insa vantul puternic a zadarnicit eforturile echipelor de interventie. Catalin Valeriu Ispas are 26 de ani si este angajat al Inspectoratului Judetean pentru Situatii de Urgenta Dobrogea. Scafandrul fusese avansat in data de 1 august 2010 de la gradul de sublocotenent la cel de locotenent. In timpul liber, colabora cu firma scufundari Hunter's.

Cristian Zarafu, de 38 de ani a fost pana in anul 2005 seful Grupului de Scafandri al ANSVOM.

Filmul disparitiei

Capitania Zonala Constanta si Inspectoratul Teritorial de Munca Constanta a demarat o ancheta in cazul celor doi scafandri disparuti. Seful ITM Constanta, Eugen Bola, spune ca pe data de 9 septembrie, la ora 14,30, salupa Cristal a plecat catre zona unde s-a scufundat nava Medy, in vederea efectuarii unei inspectii suvbacvative preliminare filmate, la solicitarea reprezentantilor companiei responsabila pentru nava. La 16,30, salupa Cristal a fost legata de geamandura de semnalizare a epavei Medy. Intre 17,00 si 17,30, o echipa formata din doi scafandri s-a scufundat in apropierea navei si a facut filmari in apropierea epavei. La 17,40, a doua echipa de scafandri, formata din Cristian Dumitru Zarafa, scafandru sef principal, insotit de asistent de scafandru Catalin Ispas, a preluat aparatul de filmat si s-a scufundat in vederea continuarii inspectiei. Intre 18,20 si 18 40, scafandrul principal din prima echipa a fost trims la nava pentru a verifica situatia colegilor care lucrau sub apa si care au intarziat iesirea la suprafata. Acesta s-a scufundat la randul sau si a comunicat echipei de la suprafata ca, undeva, la mijlocul navei, erau doua coloane de bule de la scafandri si ca acestia ar putea fi in palier (procedura de decompresie in vederea iesirii la suprafata). Intre 18,50 si 19,10, scafandrul asistent a fost trimis cu aceeasi misiune si a comunicat acelasi lucru. Cum cei doi nu au aparut la suprafata, s-a luat imediat decizia alertarii prin Serviciul de urgenta 112, pentru a fi anuntate autoritatile Centrului de Coordonare de Salavare Maritima si Centrul de Marea Adancime apartinand Marinei Militare. Eugen Bola a mai precizat ca o echipa de la ITM Constanta s-a deplasat la sediul societatii, pentru a verifica existenta contractelor de munca si a fisele individuale de securitate a muncii. Acesta a precizat ca, in absenta corpurilor victimelor, competenta nu revine ITM, ci societatii. Cercetarile vor fi continuate de ITM si, daca va fi cazul, si de procurorii constanteni. Pe de alta parte Paul Branza, directorul ANR, a spus ca scufundarea s-a facut fara instiintarea autoritatilor. „Au plecat cu nava fara sa ne informeze nici pe noi, nici Politia de Frontiera, fara sa ceara vreo aprobare", a explicat Paul Branza directorul Autoritatii Navale Romane.

Cargoul blestemat

Cargoul Medy, sub pavilion Turcia s-a scufundat in noaptea de 1 spre 2 septembrie la cateva ore dupa ce a parasit portul Constanta. Nava era incarcata cu fier vechi si deocamdata nu se cunosc cauzele naufragiului. Echipajul a fost salvat in tim util, insa nava prezinta pericol de poluare si cum epava se afla la aproximativ sase mile de litoral, ARVOM a efectuat mai multe verificari ale corpului vasului pentru depistarea scurgerilor de combustibil. Monitorizarile au continuat pana in prezent. Asupra scufundarii navei planeaza suspiciunea unei actiuni premeditate in vederea incasarii asigurarii.

Vasul era incarcat la jumatate din capacitate cu fier vechi iar una din variantele naufragiului este spargerea corpului navei in urma balansului puternic al deseurilor metalice din magazii. Tot resturile metalice ar putea fi cauzat blocarea scafandrilor in epava.

www.observator.ro

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii