Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:04 18 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Cuget Liber Benzinarii ne-o trag cu preţul îndoit

ro

10 Mar, 2011 11:51 1107 Marime text
Scumpirile de la pompă au ieşit din matcă şi mătură economia în calea lor.

Nimeni nu mai înţelege nimic. E o adevărată nebunie ce se întâmplă la pompă. Comercianţii de carburanţi se întrec în a scumpi benzina şi motorina. Mercurialul se schimbă la câteva zile, cu 1 ban, 5 bani sau 10 bani.

„Vom ajunge muritori de foame!"

Bursele petroliere aruncă vina majorărilor pe Africa şi Asia, care s-au răsculat. Rafinăriile arată cu degetul spre bursă, în timp ce obţin profituri record. Guvernul se zburleşte la rafinării, ca proasta-n târg. În acest timp, consumatorilor de carburanţi le merge al dracului de rău sau nu le mai merge deloc.

„E jale - îmi spune Gabriela Petre, administrator în cadrul firmei de transport Admial SRL Constanţa. Creşterea preţurilor ne afectează foarte mult. Uneori lucrăm în pierdere şi am început să ne întrebăm dacă n-ar fi mai bine să încetăm activitatea. Avem de plătit impozite, de achitat leasing-ul la autocamioanele de 7,5 tone achiziţionate. Nu ne permitem să majorăm preţurile, pentru că piaţa transporturilor e restrictivă în privinţa scumpirilor. Clienţii ne spun: «Acesta-i preţul. Dacă îţi convine, bine, dacă nu, mergem la alţii!» Au de unde alege, pentru că este o concurenţă mare pe segmentul de transport greu."

Firma Basil Young Trans SRL din Constanţa, specializată în transportul de marfă, a fost nevoită să-şi schimbe obiectul de activitate. „Preţul anvelopelor şi al combustibilului a crescut foarte mult şi activitatea a devenit nerentabilă. Nici şoferii nu aveau grijă de maşini, pentru că nu erau ale lor. Am fost nevoiţi să ne orientăm spre un alt domeniu, care ne asigură profit. Astfel am renunţat la activitatea de transport. Ultima maşină am vândut-o săptămâna trecută" - a declarat Viorica Iancu, reprezentanta firmei.

Dobrogea Trans SRL Constanţa derulează, printre alte activităţi şi pe cea de transport marfă. „Nu se face profit din transport. Chiar acum analizăm efectele creşterii preţurilor carburanţilor asupra activităţii noastre. Din noiembrie 2010 şi până azi, combustibilii s-au scumpit cu 15%. Vom vedea dacă este cazul să modificăm tarifele de transport, dacă piaţa permite. Concurenţa este mare. Este drept, multe firme de transport sunt inactive" - a declarat Mihaela Şerban, şefa serviciului logistică.

Taximetriştii plâng cu vorbe. Stau ciorchine în staţii, doar-doar le pică vreun client şi singurul lucru care li se întâmplă de luni de zile este că trebuie să scoată şi mai mulţi bani când fac plinul. Preda Marin, de la „Romaris", îmi arată tariful de 1,79 lei pe kilometru. „În urmă cu doi ani şi jumătate, când l-am adoptat, preţul benzinei era de 3,5 lei pe litru - spune omul. Noi n-am schimbat tariful, dar benzina a ajuns la 5,4 lei. Vom ajunge muritori de foame!"

Economii, la sânge

Companiilor de remorcaj maritim nu le era de ajuns concurenţa dură de pe piaţa serviciilor de siguranţă. Acum, se luptă şi cu creşterea preţurilor carburanţilor. „Suntem obligaţi să facem economii la sânge, să reducem la maximum timpii de manevră, pentru ca impactul scumpirii combustibililor să fie cât mai mic. Nicio companie de remorcaj nu are curaj să majoreze tarifele, de teama concurenţei. Fiecare aşteaptă să vadă ce fac ceilalţi şi pândesc orice greşeală. Din această cauză, toată lumea are de pierdut şi nimănui nu-i mai rămân resurse pentru dezvoltare, pentru investiţii" - afirmă Nicolae Brânzoi, directorul tehnic al companiei „Coremar".

Comerţul este dependent de transport, de ceea ce se întâmplă pe piaţa carburanţilor. „Deja am primit câteva notificări de la furnizorii noştri că majorează tarifele de transport - a declarat, Vasile Ivan, directorul tehnic al Comat Constanţa, una dintre companiile majore de pe piaţa materialelor de construcţii. La rândul nostru, monitorizăm la sânge consumul propriu de carburanţi şi încercăm să creştem economiile. Cu toate acestea n-am renunţat la a asigura transportul gratuit pentru clienţii noştri, care achiziţionează cantităţi mai mari de mărfuri."

În industria materialelor de construcţii situaţia este similară. „Transportul intervine atât la aprovizionarea cu materie primă, cât şi desfacerea producţiei. De aceea, orice creştere a preţului carburanţilor se reflectă în cheltuielile de producţie. Câţiva dintre furnizorii noştri ne-au anunţat că vor scumpi transportul. Noi asigu-răm gratuit serviciul de transport pentru clienţii noştri, dar costurile lui cresc continuu. Este limpede că profitabilitatea companiei noastre va suferi impactul scumpirii carburanţilor" - a declarat Ecaterina Giugică, directorul de marketing al SC „Celco" SA.

http://www.cugetliber.ro

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii