Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:25 26 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Viza pentru Parlament tine de contul personal

ro

02 Aug, 2004 00:00 817 Marime text

Solutia "de vanzare" este practicata mai des de nou-venitii intr-un partid, oameni care de obicei provin din zona business-ului si care vor ca in palmaresul personal sa treaca si un mandat de parlamentar

La inceput de sezon electoral, in culisele partidelor s-a deschis deja banala bursa a candidatilor. Dupa cuantificarea rezultatelor de la locale, mai toate formatiunile se gasesc in preludiul procesului de intocmire a listelor parlamentare. Pe cat de spectaculoasa, pe atat de demodata este reteta de cumparare, la propriu, cu bani grei, a unui loc in Parlament. Cotatia in sondaje a partidului ridica din start grila de transfer, pentru ca ofera candidatului sansa de a fi la masa deciziilor. Pozitia pe liste, eligibila sau semi-eligibila, influenteaza si ea pretul. Solutia "de vanzare" este practicata mai des de nou-venitii intr-un partid. In anii trecuti, banii ajungeau, cel mai des, direct in buzunarul sefului de partid sau in pusculita de campanie a respectivului partid. Acum, metodele s-au diversificat. De pilda, cash-ul poate fi investit in numele sefului intr-o afacere de sezon, cum ar fi un hotel de exemplu.

Notorietatea aduce voturi

De prin 2000, partidele de pe la noi au prins o alta smecherie. Pe langa membrii de partid, clientela sau oamenii acesteia, care de multe ori sunt cvasinecunoscuti, listele parlamentare sau chiar cele pentru alegerile locale sunt completate, pentru credibilitate, si cu staruri sau persoane publice cu notorietate. Acestora, in cele mai multe cazuri, nu le sunt pretinse "prime" de instalare, deoarece tocmai numele lor pot aduce voturile in plus. Exemplele sunt parlamentarii Irina Loghin si Ion Dolanescu - PRM si, mai nou, generalul Anghel Iordanescu, ce a candidat la locale pentru postul de consilier judetean in Ilfov. Algoritmul electoral este simplu. Partidul spera ca, prin inregimentarea unei personalitati cu notorietate, sa atraga si fanii acesteia, care inseamna voturi. O metoda care nu da gres pentru a accede in Parlament este cucerirea propriului teritoriu. De cele mai multe ori, sefii de organizatii isi asigura, in functie de istetimea proprie, o buna imagine in circumscriptia pentru care vor sa candideze. Cucerirea simpatiei in judetul din care provin, careia i se mai poate adauga si statutul de sponsor, obliga "centrul" sa inchida ochii si sa mearga pe aceste nume in alegeri pentru ca partidul sa obtina procente. Asa se formeaza poli de putere in jurul unor personaje controversate. Parlamentarii cu state vechi nu sunt nici ei scutiti de dureri de cap. Acestia trebuie sa contracareze ofertele financiare tentante ale candidatilor parasutati de unele interese pe listele de parlamentari. Este la moda ca, in preajma intocmirii listelor parlamentare, cei aflati in functii sa lanseze tot felul de intalniri cu patronii firmelor din respectiva circumscriptie, pentru a-i sprijini financiar in campanie. Aceasta, in schimbul unor mici sau mari servicii ulterioare, materializate prin lobby politic.

Jumatate de milion de dolari pentru jilt la PSD

Cea mai mare batalie pentru un loc de parlamentar se duce, evident, in organizatiile partidului de guvernamant. Acest nou sistem de alegeri preliminare nu-i scuteste nici pe cei mai cunoscuti si mai iubiti dintre membri de emotiile pe care le poate da o apasare gresita a tastei calculatorului. Cotat inca cu sanse la alegerile generale, PSD a deschis licitatia de la 200.000 dolari - arata surse de incredere din partid -, pretul pentru un loc de parlamentar (depinde foarte tare de circumscriptie) urcand pana la 500.000 dolari. Chiar daca social-democratii nu au trecut preturile pe moneda europeana, acestea au crescut comparativ cu anul 2000, cand valoarea maxima a fost in jurul a 200.000 de verzisori. De altfel, cotizatiile pentru partid au devenit obligatorii, daca ne amintim de un sir de declaratii ale fostului secretar general al PSD, Agathon, care intr-o sedinta interna, dar indelung mediatizata, le-a spus de la obraz colegilor sa cotizeze mai cu spor, ca vin alegerile. (n.r.- afirmatia dateaza de dinainte de locale).

Bani macar pentru propria campanie la PD

La randul sau, liderul Partidului Democrat, Traian Basescu, a anuntat oficial o colecta modesta de fonduri. In aceste conditii, candidatii au fost instiintati sa faca rost de bani pentru a-si sustine singuri macar campania electorala. In acest context, campania democratilor va fi una grea, mai ales ca, la trialul candidatilor pentru Parlament, Basescu a spus "pas" unor nume grele ale partidului, dar mai putin oneste. Asta inseamna ca tinerii adusi vor trebui sa joace pe cont propriu, ceea ce n-ar insemna foarte mult daca tinem cont de faptul ca, de exemplu, candidatii de la Constanta au joburi consistente, aducatoare de bani buni. Ei sustin ca in jur de 20.000 de dolari le-ar fi suficienti pentru sustinerea propriei campanii.

La PUR, Voiculescu face listele

Prin anuntul facut de liderul PUR, Dan Voiculescu, filialele umaniste care au obtinut la locale peste 10% din puterea locala au primit dreptul sa-si intocmeasca listele. Nu este si cazul organizatiei de la Constanta, pentru care listele sunt apanajul tatucului Voiculescu. In privinta fondurilor, se va folosi un sistem mixt, prin implicarea financiara a centrului acolo unde candidatii au sanse de a castiga, dar nu pot sustine campania din buzunarul propriu. Si cum PUR este "partidul IMM-urilor", iar pe plan local se inscriu ca pe banda rulanta tot felul de afaceristi, este de asteptat ca sansele candidatilor sa fie intrecute de fondurile investite.

Vadim aproba viitorii parlamentari

La PRM se pare ca nimeni nu accede pe liste inainte de a fi supus ochiului vigilent al liderului maxim, C.V. Tudor. El este cunoscut pentru faptul ca accepta candidaturi pe ultima suta de metri, de dragul atragerii de fonduri pentru campanie. In 2000, listele PRM au fost, in majoritatea cazurilor, compuse din oameni de afaceri si artisti. Criteriile pe baza carora se va accede pe locuri eligibile la PRM vor fi competenta profesionala si capacitatea de a-si sustine campania electorala. Banii nu fac parte din lista cu prioritati, dar, daca sunt, nu reprezinta o problema. Un loc la PRM atinge 7.000-8.000 de dolari.

Liberalii nu isi permit 20.000 euro

Si filialele liberale au primit prin statut dreptul de a-si pune oamenii pe liste daca au depasit media pe tara la locale. Este si cazul Constantei, unde pe liste candideaza doi parlamentari en-titre, Hasotti si Iustian, si alti trei pretendenti: Gheorghe Dragomir, Virgil Serbu si Gheorghe Iorov. Ideea cotizarii cu suma de 20.000 euro pe cap de candidat pentru campanie, lansata in urma cu o luna, in cadrul partidului, a inflamat spiritele. Pozitia oficiala a conducerii organizatiilor este ca nu se cer bani candidatilor, acestia urmand sa fie ajutati de fondurile stranse la nivelul filialelor. Este posibil ca si in 2004 sa se repete formula reuniunii discrete a cotizantilor, ca in campania precedenta.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii