Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
16:55 28 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Discutii contradictorii la Parlament, privind manualele de religie si studierea religiei in scoli

ro

19 Mar, 2008 00:00 753 Marime text
Parlamentarii, reprezentantii societatii civile si cei ai BOR nu au ajuns, marti, la un consens privind problema studierii religiei in scoli si cea a manualelor de religie, convenind sa continue dezbaterile pentru gasirea unei solutii de reglementare a relatiei "scoala-Biserica". Presedintele Ligii Pro-Europa, Smaranda Enache, a criticat foarte dur actualul sistem de invatamant religios, mentionand ca "discutia nu este despre Biserica, ci despre un obiect de studiu in invatamant". "Procesul de catehizare si de rugaciune sa se petreaca acolo unde trebuie, in locasurile de cult, care sunt si ele subventionate de stat. In scolile publice din Anglia, unde predarea religiei e obligatorie, elementele de predare confesionala lipsesc, fiind vorba deci de cultura generala religioasa. Prezenta ritualurilor, lacasurilor de cult si a manualelor catehizate e o prezenta extrem de marginalizata in UE", a sustinut Smaranda Enache. Ea a mentionat ca, potrivit unei hotarari a Curtii de Apel, Ministerul Educatiei are indatorirea sa vegheze ca inclusiv educatia religioasa sa respecte principiului separarii puterii religioase de cea a statului. "Respectam toate credintele religioase si dreptul de a nu fi afiliat vreunei credinte, dar in acelasi timp respectam drepturile omului. Prin structura manualelor de religie, se aduce atingere si idealului de armonie interconfesionala, de toleranta fata de cei care nu cred neaparat pentru un cult si se produc inegalitati intre tinerii care ajung sa absolve pe bani publici acelasi sistem de invatamant", a mai spus Smaranda Enache. Presedintele Ligii Pro Europa a evidentiat si faptul ca "exista chestiuni fragile in ceea ce priveste drepturile omului", in cazul predarii disciplinei religie, informand ca in scoli se fac tabele la inceputul anului scolar, in care se cere declararea confesiunii religioase, iar tinerii sunt tratati inegal, cei care nu vor sa studieze religia fiind constransi sa depuna cereri in acest sens. Enache a tinut sa explice ca raportul redactat de Liga Pro Europa referitor la educatia religioasa in scolile publice nu a fost facut de "un nucleu ateo-comunist", precizand ca toti autorii acestui raport sunt crestini, iar dintre acestia numai ea a fost membra a PCR. Colegul sau, Gabriel Andreescu, a apreciat ca Legea fundamentala nu prevede, in niciun caz, ca invatamantul religios ar trebui sa arate cum arata astazi - un invatamant confesional. El a adaugat ca tema religiei in scoli "nu se opune principiului separatiei dintre stat si Biserica si nu e o incercare de interventie in treburile Bisericii" si a afirmat ca in viitor s-ar putea crea o avalansa de procese la CEDO din cauza constrangerii elevilor de a studia religia. La randul sau, consilierul patriarhal la Sectorul teologic-educational al Patriarhiei Romane, Bogdan Popescu, a sustinut ca manualele de religie sunt instrumente perfectibile, mentionand ca societatea civila nu ar trebui sa initieze campanii in presa de criticare a acestora. "Manualele sunt instrumente de lucru perfectibile. Se pot strecura anumite greseli. Dar daca vrem sa facem observatii, nu lansam o campanie de atac la adresa cultelor, in presa. Nu putem generaliza plecand de la cateva cazuri decupate dintr-un context. Mesajul a fost distorsionat si nu putem spune ca aceste 5-6 cazuri reprezinta toate manualele de religie", a spus Bogdan Popescu referindu-se la criticile lansate de Liga Pro Europa. El a declarat ca "religia e un antidot pentru toate problemele cu care se confrunta tinerii in acest moment", subliniind ca religia este importanta pentru toti. "Patriarhia Romana apreciaza aceste momente in care gandim impreuna si dorim perfectionarea predarii religiei in scoli. Acest caracter confesional al invatamantului religios se regaseste si in alte tari precum Austria, Spania, Grecia etc. (...) Intotdeauna, in scoala romaneasca s-a predat religia, mai putin in perioada comunista. Sa incercam sa perfectionam invatamantul religios cu buna credinta si sa nu renuntam la niste valori necesare in numele unei libertati intelese gresit" a precizat consilierul patriarhal. Pe de alta parte, deputatul PSD Anghel Stanciu a spus ca societatea civila ar trebui sa fie "un factor coagulant" si ar trebui sa conlucreze cu parlamentarii si cu Biserica in vederea gasirii unei solutii in aceasta problema. "Cumva o sa oferim o alternativa. Cred ca obiectivele sunt comune si la noi si la Liga Pro-Europa, caile sunt diferite. Hai sa plecam de la ideea ca invatamantul religios e necesar in scoli si sa gasim apoi impreuna caile de a nu crea animozitati, discriminari sau fanatisme si aici societatea civila trebuie sa fie un factor coagulant, nu dizolvant", a spus Stanciu. Deputatul social-democrat a conchis ca "religia isi are locul in scoli, si nu in afara scolilor", precizand ca Romania nu are invatamant confesional in sistemul de invatamant de stat, iar copiii nu sunt obligati sa urmeze aceasta disciplina, a religiei. Din partea Ministerului Educatiei, Megdonia Paunescu, a declarat ca studierea religiei in scoli nu creeaza discriminari si nici nu va produce o avalansa de procese la CEDO. "Nu putem spune ca ar putea fi vorba de o avalansa de procese la CEDO, atat timp cat 81 % dintre elevi considera religia ca fiind importanta. Nu putem vorbi ca elevii nu au curaj civic, atat timp cat 41% din ei considera ca religia cultiva atitudinea de solidaritate umana. Nu discriminam pe nimeni, oamenii au posibilitatea de a opta", a spus Megdonia Paunescu. Un alt reprezentant al MECT, a subliniat ca "manualele de religie sunt perfectibile", iar "disputele legate de subiecte precum Marea Schisma sau secte de prozelitism pot fi rezolvate prin dialogul dintre stiinta si credinta". Pe de alta parte, senatorul PRM Aurel Ardelean a propus, chiar, extinderea studierii religiei si in invatamantul universitar la toate nivelurile, iar colegul sau deputat, Aurel Rus, a tinut sa lanseze un indemn participantilor la dezbatere sa incerce sa cladeasca rugaciunea cu fapta buna pentru gasirea unei solutii in acest caz. Liderul Grupului de rugaciune, Petru Andea, a spus ca, uitandu-se in cateva manuale, poate spune ca acestea prezinta bine elementele de dogma, dar la unele taine, precum Botezul, mai trebuie lucrat. "Am avut o discutie cu Patriarhul Daniel, care admitea ca in continutul manualelor sunt elemente care trebuie revizuite. Aceasta copilarie a manualelor poate ca se apropie de sfarsit", a spus Petru Andea. De asemenea, reprezentantul Consiliul National pentru Curiculum si Evaluare in Invatamantul Preuniversitar, Mihaela Zabava, a declarat ca va tine cont de sugestiile societatii civile.

Scris de: {autor}MDX{/autor}

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii