Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
17:25 12 11 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Afaceri ruso-bulgare în Portul Constanța Logitex Constanța SRL, procese cu APMC, Autoritatea Navală Română și Lukoil Bulgaria Bunker LTD

ro

12 Nov, 2025 15:46 249 Marime text
  • Compania Logitex Constanța SRL, cu acționariat rus și bulgar, este implicată în două procese majore: unul cu Administrația Porturilor Maritime, altul cu Lukoil Bulgaria și Autoritatea Navală Română.
  • Printre reclamanți, apar nume grele ale asigurărilor europene: Helvetia, AXA XL, Generali și Swiss Re.
  • În spatele companiei Logitex se află o rețea de afaceri ruso-bulgare din domeniul portuar și energetic, conectată la Gazpromneft și la companii românești de shipping.
La Tribunalul Constanța se află în prezent pe rol două dosare care aduc în prim-plan o rețea complexă de afaceri ruso-bulgare din Portul Constanța, cu ramificații în domeniul energetic, al transporturilor maritime și al infrastructurii portuare.

Primul proces, înregistrat sub numărul 33975/212/2023, a ajuns recent în faza de apel la Secția a II-a civilă a Tribunalului Constanța și are ca obiect o acțiune în daune contractuale între Logitex Constanța SRL și Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța (APMC).

Procesul Logitex vs. Administrația Porturilor Maritime

În fond, Judecătoria Constanța a dat câștig de cauză societății Logitex Constanța SRL, obligând APMC la plata sumei de 40.595 lei, reprezentând daune-interese pentru executarea necorespunzătoare a obligațiilor contractuale, plus dobânda legală calculată de la data introducerii acțiunii (21 decembrie 2023) și până la plata efectivă, precum și 5.393 lei cheltuieli de judecată.

Litigiul are la bază un contract de utilizare a infrastructurii portuare nr. 8452/A/2021, prin care APMC asigura, între altele, alimentarea cu energie electrică a navei „#####” staționate în Portul Constanța.

Reclamanta Logitex a acuzat că, după ce inițial APMC a emis facturi de 63.923,35 lei, acestea au fost stornate și refacturate la tarife majorate, generând o diferență suplimentară de 40.595 lei – sumă considerată nelegală și abuzivă.

Instanța de fond a reținut că modificarea unilaterală a prețului, fără o informare prealabilă și fără acordul beneficiarului, contravine principiului forței obligatorii a contractului și regulilor de bună-credință.

În consecință, APMC a fost obligată să plătească despăgubiri, hotărârea fiind atacată ulterior cu apel de compania de stat la Tribunalul Constanța, unde dosarul se află acum în curs de judecată.

Profilul Logitex Constanța SRL – Afaceri ruso-bulgare în Portul Constanța. Autoritatea Navală Romînă și Lukoil Bulgaria Bunker LTD implicate
 

Potrivit documentelor oficiale, Logitex Constanța SRL a fost înființată în iunie 2017, la doi ani după anexarea Crimeei de către Federația Rusă. Asociații au declarat sediul social în Incinta Port Constanţa, clădirea nouă NAVLOMAR, camera 3, etaj 2, judeţul Constanţa, activități anexe transporturilor pe apă.
 

Compania a fost înființată de cetățeanul rus Averiyanov Denis (născut la Vladivostok, cu domiciliul în Varna, Bulgaria) și de societatea bulgară Logitex EOOD, administrată de reprezentantul legal de Grudkov Stefan.
 

2019 – Anul cu cifră de afaceri record și schimbări majore în acționariatul Logitex Constanța SRL

Anul 2019 a marcat o perioadă de vârf pentru Logitex Constanța SRL, atât din perspectiva cifrei de afaceri, cât și a modificărilor semnificative în structura acționariatului.

În aprilie 2019, cetățeanul rus Averiyanov Denis devine asociat majoritar al companiei, deținând 99,55% din părțile sociale. În același timp, Logitex EOOD, persoană juridică bulgară, devine asociat minoritar, cu 0,45%.

Supremația lui Averiyanov Denis în firmă durează până în septembrie 2019, când afacerea este preluată de alți doi cetățeni ruși, iar compania bulgară Logitex EOOD redevine asociat majoritar, cu 98,68% din capitalul social.

Astfel, în noiembrie 2019, Prisiazhiuk Dmitrii, cetățean rus, este cooptat ca asociat minoritar, deținând 1,32%, alături de Garmashevskiy Aleksander, de asemenea cetățean rus, reprezentant legal al Logitex EOOD Bulgaria și administrator al Logitex Constanța SRL.

În decembrie 2021, Prisiazhiuk Dmitrii se retrage din firmă, iar Garmashevskiy Aleksander preia controlul companiei, devenind asociat majoritar cu 51%. Logitex EOOD Bulgaria rămâne asociat minoritar cu 49%. Tot atunci, Garmashevskiy primește un mandat de administrator pentru o perioadă de 30 de ani.

În perioada 2022–2023, sediul social al Logitex Constanța SRL este transferat succesiv, iar din 2024 compania își desfășoară activitatea în Medgidia. La aceeași adresă funcționează și societățile Contab Marine Expert SRL și Trending Society SRL.

Un aspect notabil este faptul că, pentru o perioadă, Logitex Constanța SRL a avut același sediu cu Gazpromneft Marine Bunker Balkan SA Constanța, societate controlată de companii rusești, aflată în prezent în insolvență (dosar nr. 824/118/2024).

Cifre Logitex Constanța SRL  (2017) Medgidia


Cetățenii ruși care au controlat/controlează Logitex Constanța SRL au declarat pentru anul 2019 cifra record de afaceri de la înființare pânâ în prezent, în valoare de 187.562.986 lei.

Din anul 2021 cifra de afaceri este în scădere,  pentru anul 2021 cifră de afaceri de 136.006.848 lei, anul 2022 de 71.974.094 lei, anul 2023 de 35.555.379 lei iar pentru anul trecut afaceriștii ruso-bulgari  au declarat  pierderi financiare, nu au declarat cifră de afaceri și niciun angajat

Conexiuni comerciale și parteneri portuari

Potrivit unei decizii a Curții de Apel Constanța din 2021 (420/02.12.2021), Logitex Constanța a derulat afaceri cu Damon Group, Trading Line Fleet SRL, Lufadori Extract SRL, Grup Servicii Petroliere Logistic SRL, Midmar Maritime, Johar Shipping SRL (Maran Ship Agency) și alte societăți active în zona portuară.

Astfel, Logitex a devenit parte dintr-un ecosistem de firme cu capital mixt româno-rus-bulgar, implicate în furnizarea de servicii portuare, manipulare de mărfuri și aprovizionare energetică pentru nave.

Al doilea proces: Logitex, Lukoil Bulgaria și Autoritatea Navală Română, dați în judecată de giganți ai asigurărilor europene

În paralel, societatea Logitex Constanța este pârâtă într-un alt proces de proporții, dosarul nr. 5890/118/2023, aflat pe rolul Tribunalului Constanța – Secția a II-a civilă, în materie de drept maritim și fluvial.

Reclamanții sunt șapte companii internaționale de asigurări, printre care Helvetia Assurances SA, Touax River Barges SAS, XL Insurance Company SE (AXA XL), MS Amlin Insurance SE, Generali Iard, MMA Iard și Swiss Re International SE, reprezentate de casa de avocatură Leroy și Asociații SCA.

Pârâții sunt Autoritatea Navală Română, Lukoil Bulgaria Bunker LTD, Logitex Constanța SRL și Claziana SRL Galați, firmă controlată de afacerista Elena-Izabela Cotae, care deține un grup de peste 20 de firme de shipping. Procesul are ca obiect pretenții în domeniul maritim, fiind înregistrat la 28 august 2023 și având deja peste 15 termene de judecată. Următorul termen este programat la 11 decembrie 2025.

Încă de la termenul cu nr. 3, din data de 13.06.2023, instanța a decis faptul că pronunțare se va face conform art.396 alin.(2)Cod Procedură. Articolul 396 alineatul (2) din Codul de Procedură Civilă (CPP) stipulează că, în cazul în care pronunțarea unei hotărâri este amânată, președintele completului, odată cu anunțarea termenului, poate dispune ca hotărârea să fie pusă la dispoziția părților prin intermediul grefelor instanței. Aceasta este o excepție de la regula ca hotărârea să se pronunțe în ședință publică.

Helvetia Assurances SA



Compania are o tradiție care datează din anul 1858 și este unul dintre cei mai cunoscuți asiguratori elvețieni, oferind o gamă largă de produse și servicii de asigurare, atât pentru persoane fizice, cât și pentru companii.

Touax River Barges

Operator logistic internațional, specializat în transport fluvial și servicii integrate de finanțare și management logistic. Compania oferă:

  • leasing operațional și financiar,

  • vânzare și leasing înapoi,

  • management administrativ,

  • asigurare, suport tehnic și asistență în procesul de vânzare.

Touax River Barges operează la nivel global, având reprezentanțe în:

  • SUA (Mississippi, Missouri),

  • Europa (Seine, Rhône, Dunăre, Rhin, Meuse, Maine),

  • Panama și America de Sud (Amazone, Magdalena, Canalul Panama, Paraná, Paraguay, Uruguay).

XL Insurance Company / AXA XL

Parte a grupului AXA, divizia AXA XL este specializată în asigurări de daune și accidente (P&C) și în riscuri speciale. Este recunoscută la nivel mondial pentru capacitatea sa de a gestiona și soluționa cele mai complexe tipuri de riscuri, fiind considerată una dintre cele mai mari platforme globale de asigurări comerciale.

MS Amlin Global

Parte a grupului internațional MS&AD Insurance Group, MS Amlin oferă soluții de asigurare și reasigurare pentru clienți corporativi din întreaga lume, fiind un jucător important pe piața globală de gestionare a riscurilor.

Generali IARD

Companie de asigurări franceză, parte a grupului italian Assicurazioni Generali, specializată în asigurări generale pentru bunuri, răspundere civilă și riscuri comerciale. Grupul Generali este unul dintre cei mai mari asiguratori din lume, cu o tradiție de peste 190 de ani.



Swiss Re Group

Unul dintre principalii furnizori globali de reasigurări, asigurări și soluții de transfer al riscului.

Grupul Swiss Re își propune să contribuie la reziliența globală, sprijinind dezvoltarea durabilă și oferind soluții inovatoare pentru clienți din întreaga lume.
 

Rețeaua de firme din Galați și conexiunile Claziana

Societatea Claziana SRL (1999), implicată în același dosar cu Logitex și Lukoil Bulgaria, face parte dintr-un grup de companii de transport fluvial și shipping din Galați.

Administratorul Elena-Izabela Cotae  deține participații și funcții de conducere în mai multe societăți din domeniul maritim și al transporturilor navale.

Este asociat și administrator în:

  • Constellation Shipping SRL – deține 10% din capitalul social;

  • Navitas Shipping SRL – deține 10% din capitalul social;

  • Smarald Tech SRL – deține 96% din capitalul social.

Totodată, Cotae Elena-Izabela este reprezentant al persoanei juridice în mai multe companii din același sector, respectiv:
Triade Shipping SRL, Kito Shipping SRL, Heros Shipping SRL, MTS Europa Shipping SRL, MV Sierra Shipping SRL, Matrico Shipping SRL și Libero Shipping SRL.

De asemenea, Cotae Elena-Izabela administrează societatea Danube Shipping & Trading SRL, cu sediul în București.

Claziana SRL a declarat pentru anul 2024 o cifră de afaceri de 6,3 milioane lei, profit modest de 125.428 lei și datorii de 29,2 milioane lei, fiind beneficiară a unei finanțări europene de 7,6 milioane lei prin Programul Operațional Regional (POR) – componenta „Îmbunătățirea competitivității economice”.

Potrivit situației fiscale publice, la 30 septembrie 2025, Claziana SRL înregistra datorii restante la bugetul de stat, asigurări sociale și asigurări de sănătate în valoare totală de 269.953 lei, conform datelor publicate de ANAF.

Dosarul Logitex – APMC se află acum în apel, iar litigiul maritim cu Lukoil Bulgaria și ANR va continua până cel puțin în 2026, ceea ce indică un lung șir de dispute comerciale în care sunt implicate companii-cheie din Portul Constanța – granița estică a Uniunii Europene.

PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.


 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 


Citește și:

Două firme controlate de familia Costea-Stamate cer insolvența, pe fondul datoriilor și al unui scandal de corupție în Portul Constanța 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii