Modificări în cadrul evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a pentru anul școlar 2025 - 2026
Modificări în cadrul evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a pentru anul școlar


Elementele de noutate în raport cu anii anteriori sunt reprezentate de:
(1) cerința ca sarcinile de evaluare/itemii testelor ce vor fi administrate elevilor aflați la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a să vizeze mai accentuat aspecte concrete (cunoștințe, deprinderi, atitudini, valori), aplicabile, conectate la viața de zi cu zi a elevilor
(2) posibilitatea de a extinde competențele evaluate pentru o relevanță curriculară mai mare.
De asemenea, s-a accentuat rolul formativ al acestor evaluări prin impactul asupra școlii și asupra educației personalizate la nivelul fiecărui copil (inclusiv cu implicarea părinților în asimilarea comprehensivă a rezultatelor).
Calendarul de administrare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2025 - 2026 este următorul:
Evaluarea Naţională de la finalul clasei a II-a:
- 12 mai 2026 Limbă şi comunicare - scris - limba română
- 12 mai 2026 Limbă şi comunicare - scris - limba maternă
- 13 mai 2026 Limbă si comunicare - citit - limba română
- 13 mai 2026 Limbă si comunicare - citit - limba maternă
- 14 mai 2026 Matematică şi explorarea mediului
- 15 mai 2026 Limbă si comunicare - scris - citit Limba română pentru minorităţile naţionale
- 19 mai 2026 Limbă si comunicare - limba română/limba română/pentru minoritătile naţionale
- 20 mai 2026 Matematică şi ştiinţe ale naturii
- 21 mai 2026 Limbă şi comunicare - limba maternă
- 26 mai 2026 Limbă si comunicare - limba română/limba română pentru minorităţile naţionale
- 27 mai 2026 Matematică şi ştiinţe ale naturii
- 28 mai 2026 Limbă şi comunicare - limba maternă
Această abordare sistematică, graduală, adaptată nivelului de vârstă al elevilor, țintește nu doar rezultate și o mai bună performanță sistemică la studiile comparative internaționale la care participă România (de ex.: OECD-PISA, IEA-TIMSS, IEA-PIRLS etc.), ci și concentrarea programatică pe responsabilizarea pentru propria învățare, pe conștientizarea punctelor tari și a celor ce necesită efort pentru propria dezvoltare, pentru atingerea propriului potențial, pe internalizarea principiului învățării pe tot parcursul vieții, pe orientarea către o carieră și o viață împlinită.
Ministrul Educației a transmis în cadrul unui eveniment că testările naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor include - pentru prima dată - itemi de tip PISA, care evaluează capacitatea elevilor de a aplica cunoștințele în situații de viață reală:
„Am introdus în testările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a nu doar itemi din programă, ci și itemi prin care acele cunoștințe sunt utilizate în viața de zi cu zi, extinzând inclusiv posibilitatea de a testa mai multe competențe. În final, acestea trebuie să ajute școala și elevii pentru o educație cât mai personalizată și eficientă.” - a transmis ministrul.
În discursul său, ministrul a atras atenția și asupra faptului că transferul de competențe către elevi trebuie să fie complet, incluzând cunoștințe declarative, procedurale și valori.
„Insistăm pe cunoștințe declarative, în unele cazuri și pe cunoștințe procedurale, dar foarte mulți uităm valorile. Iar apoi, ne mirăm că avem mulți copii care nu vin cu plăcere la școală. Vin să învețe lucruri, dar nu văd de ce acele lucruri sunt importante pentru ei și pentru viață.”- a menționat ministrul Daniel David
Citește și:
Ministrul Daniel David - „Măsurile de control privind criza fiscal-bugetară ne vor permite începerea anului școlar cu salarii și burse în educație-cercetare”
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp