Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
13:45 13 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Elena Mocanu „Veganismul mi-a schimbat viaţa. Trebuie să fim conştienţi de ceea ce mâncăm“

ro

26 Jul, 2014 00:00 9407 Marime text
Elena Mocanu este o constănţeancă de 32 de ani care, în urmă cu aproximativ patru ani, a optat pentru un stil de viaţă vegan. Ce a presupus această alegere? În ce fel s-a schimbat viaţa sa? Cât de multe ştim, de fapt, despre veganism? Câte dintre informaţiile care se vehiculează sunt adevăruri ştiinţifice şi câte sunt mituri urbane? Am discutat despre aceste aspecte cu Elena Mocanu, în cadrul unui interviu acordat cotidianului ZIUA de Constanţa.

1. Cum ai ajuns să fii adepta unui stil de viaţă vegan?

În momentul în care am rămas însărcinată cu Ama, fetiţa cea mare, am început să fiu mai atentă cu alimentaţia familiei noastre. Am început să citesc mai întâi pe Internet, apoi am început să-mi cumpăr şi cărţi legate de un stil de viaţă vegan şi vegetarian. Încet, încet, am început să pun în practică un stil de viaţă sănătos.
Nu a fost o trecere bruscă, ci un proces îndelungat, în care am renunţat treptat la produsele de provenienţă animală.

2. Veganismul este un subiect controversat, însă puţini sunt cei care ştiu ce presupune exact o dietă vegană, cu atât mai puţin un stil de viaţă vegan. Aşadar, ce înseamnă să fii vegan?

A fi vegan presupune, în primul rând, să nu mănânci produse de provenienţă animală, aşa cum sunt carnea, laptele, ouăle, mierea. Totodată, presupune să nu foloseşti nimic din ce provine de la un animal: gelatină, diverse balsamuri de buze şi alte produse derivate.
La extremă, un vegan nu poarte nici obiecte şi accesorii realizate din piele animală, iar asta poartă numele de „environmental veganism“.
Aş vrea să dau aici un exemplu. În Australia, de pildă, sunt foarte mulţi vegani care nu consumă ulei de palmier şi asta din cauza faptului că, pentru producerea acestui ulei, au fost defrişate zone imense de vegetaţie, păduri de palmieri, ceea ce a atras implicit pericolul de dispariţie a unor specii de animale.

3. Care este diferenţa dintre un vegan şi un vegetarian?

Vegetarienii au o paletă mai mare de produse pe care le pot consuma şi folosi. Ei se împart în mai multe categorii: poti fi lacto-vegetarieni, ovo-lacto-vegetarieni, aşa numiţii frutarian, semi-vegetarieni, pesco-vegetarieni. E foarte greu să clasifici, pentru că de cele mai multe ori apar divergenţe de opinie.
Un vegan elimină toate produsele de provenienţă animală şi pe acelea pentru a căror producere au fost folosite animale. Tocmai de aceea, veganii mai sunt numiţi şi „strict vegetarieni“.

4. Care sunt principalele obstacole de care se loveşte un vegan în viaţa de zi cu zi?

Eu personal nu prea mă lovesc de obstacole, pentru că nu mi-am impus ceva drastic, totul este natural. Sunt însă foarte multe persoane care nu sunt de acord cu acest stil de viaţă şi care au tendinţa de a face critici şi de a ironiza.

5. Cum au reacţionat familia şi prietenii tăi atunci când ai făcut această alegere?

Familia şi prietenii mei au fost încântaţi de alegerea mea. Cei mai mulţi dintre prietenii mei sunt, şi ei, fie vegetarieni, fie vegani şi împărtăşim aceleaşi principii. În cercul meu de apropiaţi, ne respectăm între noi stilurile de viaţă, indiferent dacă unii consumă produse de provenienţă animală sau nu.

6. Care sunt beneficiile pe care le oferă un stil de viaţă vegan?

Un stil de viaţă vegan scade riscul bolilor cardio-vasculare, al bolilor ficatului, al celor legate de fiere, de colon şi rinichi.

7. În ce fel ţi s-a schimbat viaţa după ce ai devenit vegană?

Veganismul mi-a schimbat viaţa. În primul rând, tenul meu este mult mai curat de când am renunţat la produsele animale. Analizele la sânge sunt excelente.
Menţionez aici şi un echilibru interior, o stare generală pozitivă şi multă energie.

8. Există subdiviziuni ale acestui stil alimentar. Unii decid să consume doar alimente în stare crudă, în vreme ce alţii includ şi mâncarea gătită. Sunt şi vegani mai stricţi, care optează pentru un regim bazat exclusiv pe nuci şi seminţe. Tu unde te situezi?

Veganii au o subdiviziune numită raw vegan, ceea ce presupune că ei nu mănâncă nimic procesat termic, cu toate că şi ei au nişte mici „portiţe“, aşa cum sunt gelatina agar-agar (este o gelatină din alge, care trebuie fiartă, adică procesată termic), siropul de agave (care nu este un produs crud, contrar opiniei generale). Chiar şi raw veganii, în perioadele reci, adoptă un stil vegan din cauza lipsei de ofertă a produselor vegetale de pe piaţă.
De cele mai multe ori, raw veganii sunt persoane care au avut în familie decese din cauza cancerului. Cel mai probabil, ei aleg acest regim alimentar pentru că se spune că ar reduce riscul acestui gen de boli.

9. Care sunt alimentele şi reţetele tale preferate?

Dintre fructe, preferatul meu este avocado. În ceea ce priveşte reţetele, am foarte multe preferate: multe torturi vegane şi raw vegane pe care le fac cu drag familiei şi prietenilor.

10. Pentru unii dintre cei care aleg să devină vegani contează dragostea şi grija lor pentru animale. Alţii sunt motivaţi de menţinerea unei stări bune de sănătate. Pentru tine ce criteriu a funcţionat în luarea acestei decizii?

La mine a fost un cumul de influenţe: starea de sănătate în primul rând,  fiind sfătuiţi de doctor să optăm pentru o alimentaţie vegetariană. Şi dragostea faţă de animale a avut un rol important, noi fiind o familie care iubeşte natura şi tot ce presupune ea.

11. Alegerea stilului de viaţă vegan este o decizie care se ia la maturitate? Pot părinţii să decidă pentru copiii lor, în sensul în care să stabilească pentru aceştia o dietă vegană?

Da. Eu sunt de părere că acest stil de viaţă nu trebuie să fie impus copiilor, deoarece ei sunt în perioada creşterii şi au nevoie de un aport mult mai mare de alimente bogate în nutrienţi, pentru o dezvoltare armonioasă, în comparaţie cu un adult.
Copiii mei au o alimentaţie variată, dar sănătoasă, fără produse procesate (gen mezeluri şi dulciuri din comerţ). Chiar şi aşa, nu frustrez copiii interzicându-le complet aceste produse, pentru că mediul în care trăim este bombardat de ele, dar încerc să reduc la minimum contactul la acestea.
În societatea actuală este la modă să fii vegetarian sau vegan. Acesta nu este un lucru rău, deoarece e un pas spre educarea alimentaţiei noastre. Este important să citim etichetele produselor şi, dacă un ingredient nu ne este cunoscut, să punem produsul la loc în raft. Trebuie să fim conştienţi de ceea ce mâncăm.

12. Dacă luaţi masa în oraş, iar restaurantul nu are specific vegan, ce comandaţi?

E foarte simplu, tot timpul găseşti salate în meniu şi garniturile sunt, de fiecare dată, vegetariene. La un restaurant se poate specifica să nu fie folosit untul.

13. Ce înseamnă „raw food“?

Înseamnă mâncare neprocesată termic, bazată pe legume, fructe, oleaginoase, care pot fi consumate în stare naturală, deshidratate sau procesate termic până în 40 de grade Celsius, pentru ca enzimele lor să nu fie distruse.

14. A fi vegan atrage după sine nişte carenţe nutriţionale?

S-a observat că alimentaţia veganilor este bogată în fibre, magneziu, acid folic, vitamina C, vitamina E, dar mai săracă în calorii, grăsimi saturate, colesterol, vitamina D, calciu, zinc şi vitamina B12. Vitamina B12 rezultă din bacterii produse de alimentele animale, iar veganilor le este recomandat să ia suplimente sau să mănânce alimente fortificate cu această vitamină.

15. Un vegan apelează şi la suplimente de vitamine, cum ar fi complexul de vitamina B, la spirulină?

Da, un vegan apelează la diverse suplimente de vitamine: B12, spirulină, chlorella, cele două alge fiind recomandate şi pentru un stil de viaţă mixt.

Ti-a placut articolul?

Comentarii