Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:19 29 03 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu online cu Drăguţ Encică şi Dan Baltag, şefii Direcţiei Poliţia Locală Constanţa „De anul viitor vom fi mai prezenţi în stradă, după angajarea celor 100 de persoane în serviciile de ordine publică“

ro

16 Dec, 2017 00:00 7830 Marime text

Direcţia Generală Poliţia Locală Constanţa este un compartiment funcţional în cadrul aparatului de specialitate al primarului. Poliţia Locală s-a înfiinţat în scopul exercitării atribuţiilor privind apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanei, a proprietăţii private şi publice, prevenirea şi descoperirea infracţiunilor în următoarele domenii: ordinea şi liniştea publică, paza bunurilor, circulaţia pe drumurile publice, disciplina în construcţii şi afişajul stradal, protecţia mediului, activitatea comercială şi evidenţa persoanelor.

Ce a însemnat anul 2017 pentru Poliţia Locală, care au fost direcţiile de acţiune, campaniile desfăşurate şi rezultatele activităţilor desfăşurate de poliţiştii locali am aflat de la Drăguţ Encică, şef Serviciul Inspecţie Activitate Comercială, delegat temporar director general adjunct, şi Dan Baltag, şef Serviciul Siguranţă Rutieră din cadrul Direcţiei Generale Poliţia Locală.

Întrebările redacţiei:
 
Câţi angajaţi are în acest moment Direcţia Poliţia Locală?

Drăguţ Encică: În momentul de faţă, avem ocupate 126 de posturi de poliţişti locali, dar 103 desfăşoară activitate de teren. Ceilalţi îşi desfăşoară activitatea în dispecerat şi în cadrul serviciului de identificări persoane. În cursul anului 2018, vor fi desfăşurate concursuri pentru ocuparea altor 100 de posturi de poliţişti locali pentru compartimentele de ordine şi siguranţă publică, unde, în prezent, avem un deficit de personal. 
 
Ce a însemnat anul 2017 pentru Poliţia Locală, care au fost direcţiile de acţiune, campaniile desfăşurate şi rezultatele activităţilor desfăşurate de poliţiştii locali?

Drăguţ Encică: În 2017, Direcţia Poliţia Locală s-a reorganizat la nivel de Direcţie Generală de Poliţie Locală. Posturile din organigramă s-au reconfigurat. 2017 este un an în care am obţinut rezultate foarte bune, cu un minimum de personal. Anul acesta, până la începutul lunii decembrie, pentru activitatea de comerţ ambulant au fost sancţionate 673 de persoane şi au fost aplicate amenzi în cuantum de 310.000 de lei. Totuşi, cele mai mari sancţiuni prevăzute de lege sunt pe ceea ce înseamnă nerespectarea legislaţiei în domeniul executării lucrărilor de construcţie. Au fost aplicate amenzi de 50.000 de lei pentru nerespectarea prevederilor autorizaţiilor de construire. Pe rolul instanţelor sunt şi procese de contestare a amenzilor.

Pe parcursul acestui an, aţi desfăşurat mai multe acţiuni de verificare privind respectarea normelor în construcţii şi afişajul stradal. Care au fost cele mai frecvente abateri pentru care s-au acordat contravenţii?


Drăguţ Encică: Cele mai frecvente abateri pentru care s-au acordat contravenţii au fost pentru  lipsa autorizaţiilor pentru construcţii. Au fost şi situaţii în care au fost duse la îndeplinire măsurile de desfiinţare a lucrărilor nelegale, dispuse prin procesele-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor.

Poliţia Locală constată executarea de lucrări de construcţii. Legea 50/1991, republicată, prevede că pentru orice modificare a faţadei unui imobil este necesară emiterea unei autorizaţii de construire. Acest lucru este valabil şi pentru închiderea balcoanelor imobilelor. Lucrările exceptate de la autorizare sunt prevăzute la art. 11 din Legea 50/1991.
 
Care sunt riscurile la care se expune populaţia prin executarea de lucrări de construcţii în afara cadrului legal şi repercusiunile nerespectării prevederilor legate de disciplina în construcţii?

Drăguţ Encică: Riscurile sunt reprezentate de sancţiunile complementare dispuse prin procesul-verbal, care pot duce inclusiv la desfiinţarea construcţiilor nelegal realizate. O alta categorie de riscuri o reprezintă executarea de lucrări de construcţii în zonele în care este instituit un regim de protecţie. La nivelul municipiului, vorbim despre situri arheologice si situri urbane care transformă fapta din contravenţională într-una de natură penală. 
 
Primăria Constanţa a anunţat că intenţionează să achiziţioneze un sistem informatic integrat pentru Direcţia de Urbanism şi Poliţia Locală. Ce activităţi specifice derulate de Direcţia Poliţia Locală vor fi coordonate prin intermediul acestui sistem?

Drăguţ Encică: Prin intermediul softului vor putea fi verificate în timp real existenţa actelor administrative emise de Primăria Constanţa (autorizaţii de construire şi certificate de urbanism) şi documentaţiile aferente pentru titularii unor drepturi reale asupra imobilelor.  
 
Lunile aprilie şi octombrie sunt decretate drept lunile curăţeniei în municipiu. Ce sancţiuni au aplicat poliţiştii constănţeni cetăţenilor care nu păstrează curăţenia, în afara avertismentelor? Cum se va proceda de anul viitor, în timpul acestor campanii, când efectivele Poliţiei Locale vor fi sporite?
 
Drăguţ Encică: În afara amenzilor cu avertisment aplicate, Poliţia Locală a aplicat 55 de sancţiuni cu amendă, cuprinse între 400 şi 800 de lei, pentru răscolirea gunoiului sau pentru cei care aruncă gunoaie pe stradă. Poliţia Locală nu urmăreşte aplicarea de sancţiuni în cadrul acestor campanii, ci imprimarea unui comportament corect şi civilizat, bazat pe respectarea normelor legale. De-a lungul anului, s-a realizat o campanie intensă de conştientizare a populaţiei în ceea ce priveşte necesitatea menţinerii unui mediu curat.

Pentru anul 2018, ne dorim ca reprezentanţii asociaţiilor de proprietari să înţeleagă că scopul nostru este să avem un oraş curat şi tocmai de aceea este şi obligaţia asociaţiilor să menţină curăţenia în perimetrul asociaţiei, implicit toaletarea gardului viu şi întreţinerea spatiilor verzi din jurul blocurilor.

Constănţenii i-au întâlnit pe poliţiştii locali şi în mijloacele de transport ale RATC. Care este misiunea dvs. în timpul acestor controale?
 
Dan Baltag: 
Scopul nostru este ca cei care utilizează mijloacele de transport în comun să deţină un titlu de călătorie valabilă. Prin prezenţa poliţiştilor locali, ne dorim sa crească gradul de încredere în transportul public şi prevenirea faptelor antisociale. Abordăm în special liniile predispuse la incidente. Poliţia Locală a aplicat 3.000 de sancţiuni (conf. Legii 92/2007, art. 45 - privind serviciile de transport public local) celor care nu deţineau bilet sau titlu de călătorie valabil. Acţiunile se desfăşoară în colaborare cu reprezentanţii RATC, ai IPJ şi ai Grupării Mobile.

Poliţia Locală s-a implicat şi în raziile desfăşurate la nivelul municipiului Constanţa în autovehiculele care efectuează transport de călători în regim de maxi-taxi sau taxi. În continuare, ne lovim, în calitate de cetăţeni, de practicile nelegale în transportul de persoane. Ce acţiuni pregătiţi în acest sens pe viitor? Care sunt zonele cele mai fierbinţi din punctul de vedere al ilegalităţilor în domeniul taximetriei?

Dan Baltag: Exista planuri de acţiune comună cu alte instituţii care au atribuţii în domeniu şi anul viitor se va acţiona pentru verificarea modului în care se desfăşoară activitatea de transport în regim taxi sau maxi-taxi. Acţiunile vizează existenţa autorizaţiilor şi a atestatelor profesionale, să existe o legitimaţie la bordul autovehiculelor cu fotografia conducătorului în cazul taxiurilor, dar şi modul în care se realizează activitatea de transport, de la ţinută, la pornirea aparatului de marcat sau neintervenţia asupra componentelor aparatului de taxat. Există anumite zone în care, din cauza aşteptării clienţilor în locuri nepermise, apar perturbări alte traficului rutier - Gară, Spital, City Park şi, pe timp de vară, staţiunea Mamaia. În aceste cazuri sunt aplicate sancţiuni contravenţionale, conform codului rutier, pentru oprire sau staţionare neregulamentară.
 
Poliţia Locală a început acţiunea de ridicare a maşinilor abandonate în Constanţa. Sunt informaţii că, pe viitor, veţi trece şi la ridicarea maşinilor parcate la întâmplare, cu încălcarea prevederilor regulamentului de organizare şi funcţionare a parcărilor publice de pe raza municipiului Constanţa. Unde vor ajunge aceste maşini şi care vor fi sancţiunile şi costurile de recuperare a maşinilor de către proprietari?

Dan Baltag: Până în luna iunie 2017 au fost ridicate 18 vehicule abandonate sau fără stăpân de raza municipiului. A fost demarată procedura pentru 260 de vehicule, este în desfăşurare. Majoritatea deţinătorilor se conformează somaţiei şi remediază problemele.

Administratorul drumului public este în curs de achiziţionare a unei autospeciale pentru ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar pe drumurile publice. Ridicarea poate fi dispusă de poliţistul rutier sau de poliţistul local cu atribuţii în domeniul circulaţiei pe drumurile publice. Vehiculele ridicate vor fi transportate într-un spaţiu special amenajat al Confort Urban, cu pază şi supraveghere video. Sancţiunile sunt prevăzute de Codul rutier, respectiv 4-5 puncte de amendă şi 3 puncte de penalizare pentru permisul de conducere.
 
Foarte mulţi constănţeni şi-ar dori ca Poliţia Locală să fie mai prezentă în municipiu, mai ales după lăsarea serii. În multe cartiere din municipiu, iluminatul public funcţionează cu intermitenţe, sunt mulţi elevi care termină cursurile la şcoli şi licee după ora 18.00, când este deja întuneric afară, şi ar avea nevoie de măsuri de siguranţă suplimentare etc. Puteţi acoperi în acest moment măcar reţeaua şcolară din municipiu?

Drăguţ Encică
: În cursul anului 2017, prin lucrătorii compartimentelor cu atribuţii în domeniul circulaţiei pe drumurile publice, s-au asigurat măsuri de fluidizare a traficului în zona unităţilor de învăţământ. Cei care au atribuţii rutiere au şi atribuţii de ordine publică, iar atunci când constată o faptă antisocială, iau şi măsurile de rigoare. De anul viitor vom fi mai prezenţi în stradă, după angajarea celor 100 de persoane în serviciile de ordine publică.

Ce atribuţii mai are în acest moment Poliţia Locală pe linie de circulaţie rutieră?

Dan Baltag: Asigură fluenţa circulaţiei pe drumurile publice, efectuează semnale regulamentare de oprire a conducătorilor auto, exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor stabilite prin art. 7 din Legea 155/2010 - constată şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staţionarea sau parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune masuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar; constată contravenţii pentru nerespectarea masei maxime admise şi accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire a conducătorilor acestor vehicule; constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti sau conducători de mopede şi vehicule cu tracţiune animală, participăm împreună cu Poliţia Rutieră pentru asigurarea masurilor de circulaţie ocazionate de adunări publice, mitinguri sau alte activităţi care se desfăşoară pe drumurile publice etc.
 
Sunteţi pregătiţi să faceţi faţă exigenţelor similare Poliţiei Naţionale, după ce comisarul-şef Tudorel Dogaru, actualul şef al Poliţiei Municipale, va fi detaşat în fruntea Poliţiei Locale Constanţa?

Drăguţ Encică: Da, 100%. Exigenţele după care îşi desfăşoară activitatea Poliţia Locală sunt impuse de lege, dar suntem siguri că prezenţa comisarului-şef Dogaru va imprima Poliţiei Locale un randament sporit în toate activităţile pentru le va desfăşura.

Întrebările cititorilor:

Marcu: Este adevărat că exista un conflict între politiştii locali și cei din Poliția Română? Așa reiese din mai multe postări de pe unele forumuri și grupuri de Facebook.

D.E.: Nu există un conflict între cele două instituții. În prezent există acțiuni comune desfășurate cu echipaje mixte în sistem integrat.

Marcu: Nu mă refeream la un conflict între instituții, ci la un conflict între angajați, de ce nu se fac mai multe exerciții sau evenimente împreuna pentru caștigarea încrederii cetațenilor? Să stiți că există o doză de scepticism în legătură cu Poliția Locală din aceasta cauză.

D.E.: Poliția Locală, așa cum am menționat mai sus, are acțiuni săptămânale pe care le desfășoară în comun cu lucrătorii Poliției Municipiului Constanța. În momentul de fața nu avem cunostință despre existența unor asemenea conflicte.

Stefaniasoare: Băiatul meu dă anul acesta bacalaureatul și ar vrea să opteze pentru Poliția Locală, dar umblă vorba că ar fi foarte greu și se cer șpăgi pentru angajare. Care ar fi criteriile pentru angajare?

D.E.: Pentru anul viitor, așa cum am răspuns deja, Poliția Locală va organiza concurs de angajare pentru 100 de polițiști, iar ponderea locurilor se adresează absolvenților de liceu cu bacalaureat. Mai multe informații puteți obține de la Direcția de Resurse Umane din cadrul Primăriei.

Stefaniasoare: Eu vă cred pe cuvânt, dar cum se va organiza acest concurs, vor fi publice aceste informații pe vreun site? Trebuie sa sun? Pe site-ul Primăriei nu există informațiile acestea, totuși, e nevoie de mai multă transparență.
 
 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • geo 15 Dec, 2017 14:35 cu ce data va incepe activitatea dl Dogaru la politia locala???