Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
00:58 27 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Filiera "Motorina"

ro

07 Jul, 2003 00:00 1538 Marime text

Traficati cu combustibil, capturati in Portul Constanta

Un nou caz de contrabanda cu produse petroliere a fost descoperit in Portul Constanta * O salupa ultradotata tehnic a fost depistata in timp ce efectua curse cu motorina Euro intre o nava din cheul petrolier si un punct aflat pe cheul Digului de Nord * Politistii de Frontiera urmareau traficul de mai mult timp * Salupa descoperita era propulsata de motoare fiabile de mare putere * Ambarcatiunea a fost proiectata si construita special pentru a putea transporta cantitati cat mai mari de produse petroliere * Salupa nu era inmatriculata si nici nu avea numele inscris pe bordaj * Conducatorii nu aveau brevete si nici pregatirea necesara pentru a putea conduce astfel de ambarcatiuni

Politistii de frontiera au capturat, vineri noaptea, in bazinul portuar Constanta, o salupa neinregistrata si neomologata la Capitania Zonala Constanta, in timp ce transporta aproximativ 18 tone de motorina. Vineri seara, un echipaj al Grupului de Nave al Politiei de Frontiera a plecat in misiune in acvatoriul Portului Constanta, in regim de camuflaj nocturn la bordul salupei de patrulare "Harpoon-82". Marinarii au manevrat fara lumini de navigatie cu scopul de a nu fi descoperiti de contrabandisti. La un moment dat, folosind aparatura de observare pe timp de noapte, politistii au sesizat miscarea unei ambarcatiuni care venea dinspre danele petroliere. Ei au procedat la avertizarea ambarcatiunii si au somat echipajul sa opreasca motoarele si sa se supuna controlului. Fara sa opuna rezistenta si fara sa incerce sa fuga, salupa a fost condusa fara alte incidente la cheul danei Politiei de Frontiera.

Salupa clandestina

Dupa ce ambarcatiunea a fost condusa la cheu, politistii au constatat ca au de-a face cu o salupa a carei structura a fost modificata special pentru a transporta o cantitate cat mai mare de combustibil. Deplasandu-ne la fata locului, am observat ca salupa este de fapt construita pe carena unei alte ambarcatiuni mai vechi, de tipul celor rusesti cu motoare 3D6, care sunt frecvente prin port, dar care a avut modificata suprastructura, iar compartimentele au fost inlocuite cu tancuri de marfa. Ambarcatiunea este propulsata de motoare de mare putere marca Mercury, care pot dezvolta o viteza de peste 20 de noduri, in conditiile in care la bord se afla 20 de tone de combustibil. La bord exista o instalatie de incarcare-descarcare a combustibilului. In prova, salupa are un tanc de combustibil cu o capacitate de aproximativ cinci tone, in care exista o pompa actionata electric la sursa de 380 de volti, precum si o reductie speciala universala de refulare combustibil. Dovada sta un stecher trifazic la care se pot conecta un cablu de alimentare a pompei de transfer, precum si un tambuchi care ascundea gura de refulare. Se vede clar ca salupa a fost construita exclusiv pentru trafic de combustibil si ca aceasta avea in punctul de descarcare un sistem de alimentare electric pentru pompa de transfer. Cu ajutorul acestor sisteme descarcarea se putea face atat la cheu, daca era o sursa de curent, ori in tancurile altor ambarcatiuni.Echipaj fara documente eliberate de CapitanieIn momentul in care au fost surprinsi de Politia de Frontiera, salupa era condusa de asa-zisul proprietar al acesteia, Vasile Delicoti, in varsta de 31 de ani, si mecanicul Florin Subtirica, de 28 de ani, care au fost dusi la sediul Grupului de Nave al Politiei de Frontiera, pentru cercetari. Luati la intrebari de catre reprezentantii legii, cei doi au declarat ca se plimbau pur si simplu prin port atunci cand au fost opriti de politisti si ca aveau la bord doar 15 tone de motorina pe care le-ar fi achizitionat in luna ianuarie, pentru campania agricola de toamna. Nimic deosebit pana aici, numai ca, in momentul in care politistii au solicitat ca barbatii sa prezinte documente justificative, cei doi marinari de ocazie nu au putut prezenta nici o factura. Se pare ca motorina aflata la bordul salupei fusese luata de pe nava "Unicom 2". Celor doi le-au fost intocmite dosare penale, ei fiind acuzati, deocamdata, de furt calificat. Totodata, in vederea continuarii cercetarilor, politistii au prelevat probe de motorina din salupa, precum si de pe o alta nava din port care in acea zi se afla in curs de descarcare a combustibilului. Conform declaratiei date de catre purtatorul de cuvant al Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera Constanta, comisar sef Petru Mentel, dosarul celor doi a fost preluat de Serviciul Economic al Politiei Judetene Constanta. Cei doi mai pot fi acuzati si pentru ca au preluat comanda unei ambarcatiuni fara sa posede documente emise de Capitanie.

Traficant de meserie

Surse oficiale care au dorit sa-si pastreze anonimatul au declarat ca proprietarul ambarcatiunii, in speta Vasile Delicoti, mai este cercetat pentru o evaziune fiscala de aproximativ trei miliarde lei intr-un alt dosar, tot pe linia traficului cu produse petroliere. In alta ordine de idei, barbatul este cunoscut prin Portul Constanta ca un mare afacerist cu combustibil, dar si ca un personaj cu multa influenta. Conform informatiilor primite din partea unor politisti de frontiera, aceasta ambarcatiune era luata in vizor de mai mult timp. Politistii au urmarit sa stabileasca structura intregii filiere. In noaptea in care s-a petrecut flagrantul, un autoturism tip Jeep astepta in zona platformei petroliere a Petromar, iar in momentul in care s-a aflat de capturarea salupei Jeepul a disparut subit, parasind in tromba Portul Constanta. Exista informatii conform carora in Portul Constanta exista, de aproximativ doi ani, o filiera a traficantilor de combustibil bine pusa la punct, care platesc multe persoane influente din port in schimbul tacerii si discretiei. Asta in conditiile in care absolut toate miscarile de nave din Portul Constanta, fie ele mari sau mici, sunt supervizate de cei de la Port Control.

Precedente exista

Sa nu uitam - atat noi, cat si autoritatile - de primul incident in care a fost implicata nava "Osman Hasertler", sub pavilion Turcia, care in seara de 5 septembrie 2001 terminase operatiunile de descarcare, urmand sa paraseasca portul. Simuland o defectiune la motorul principal, nava a ramas in rada interioara pe timp de noapte. Fara sa anunte Port Controlul, nava a ridicat, spre dimineata, ancora, indreptandu-se catre iesirea din port. Miscarea fusese observata de ofiterul de serviciu de la Port Control, care a anuntat Garda de Coasta. Nava a reusit sa fuga. In 20 noiembrie 2001, la ora 22.00, pe ecranul radarului din Port Control a aparut o tinta, care proceda spre iesirea portului. La apelurile de identificare nava somata nu a raspuns. Abia dupa abordarea acesteia de catre navele Garzii de Coasta, s-a constatat ca nava "fantoma" era, de fapt, vasul tanc-petrolier "Unicom 3". Exista inca de pe atunci conjuncturi dubioase in care tancurile de aprovizionare cu combustibil au fost implicate, dar nu au existat probe care sa conduca la vreo actiune ilegala in care sa fie implicate aceste nave si echipajele lor. "Unicom 3" a fost in zona si la momentul in care a fost descarcat containerul cu tigari de contrabanda la dana 125, in seara zilei de 20 noiembrie 2001, de la bordul unei nave care a intrat in Portul Constanta fara sa se identifice si fara sa fie controlata. Iata ca filierele apar si dispar, se activeaza si reactiveaza sub nasul politistilor.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii