Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
03:01 04 05 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Rata importului este mai mare decat cea a exportului

ro

23 Apr, 2004 00:00 935 Marime text

Bani de la bugetul de stat pentru sprijinirea firmelor de comert exterior

Camera de Comert Constanta a organizat, ieri, seminarul "Sisteme de instrumente pentru sustinerea si promovarea exporturilor romanesti" * Invitatii CCINA la acest seminar au fost Adrian Mitu, subsecretar de stat in cadrul Ministerului Economiei si Comertului, Departamentul de Comert Exterior, precum si reprezentanti ai Centrului Roman de Comert Exterior, Directiei Regionale a Vamilor Constanta * In lunile ianuarie si februarie s-a realizat o depasire a ratei comertului exterior de 13,2%, importul avand o pondere de 14,1%, comparativ cu indicele de export care a inregistrat un salt de 11% fata de anul trecut, in aceeasi perioada * Reprezentantul Ministerului Economiei si Comertului a prezentat o serie de instrumente de sprijin acordate de stat firmelor de comert exterior din fonduri bugetare

Pentru a veni in sprijinul societatilor comerciale cu activitate de export din judetul Constanta, in vederea unei mai bune cunoasteri a legislatiei romanesti privind promovarea si stimularea exporturilor, Camera de Comert Constanta a organizat, ieri, seminarul "Sisteme de instrumente pentru sustinerea si promovarea exporturilor romanesti". Invitatii CCINA la acest seminar au fost Adrian Mitu, subsecretar de stat in cadrul Ministerului Economiei si Comertului, Departamentul de Comert Exterior, precum si reprezentanti ai Centrului Roman de Comert Exterior, Directiei Regionale a Vamilor Constanta. Participantii la eveniment au fost alesi din randul institutiilor bancare, prezenta acestora justificandu-se prin implementarea unor programe de stimulare a exporturilor prin intermediul acestora, agenti economici ce desfasoara activitati legate de comertul exterior, respectiv CN "APM" Constanta, care au putut fi pusi la curent cu strategii si politici privind comertul exterior practicat la noi in tara, pe termen scurt si mediu. Adrian Mitu a declarat ca legislatia romaneasca nu este atat de perfectionata, in prezent existand doua acte normative, singurele sisteme de instrumente pentru sustinerea si promovarea exporturilor cu finantare de la bugetul de stat, OUG 120/2002 si HG 64/2003. Numai ca si aceste acte normative sunt interpretabile, aparand o serie de probleme pe plan bancar si comercial, in ceea ce priveste sectorul de comert exterior. Tendinta comertului exterior este crescatoare, a mai afirmat subsecretarul de stat, in primele doua luni ale anului 2004 constatandu-se o crestere a acestui indicator, net superior celorlalti indicatori economici. Astfel, in lunile ianuarie si februarie s-a realizat o depasire a ratei comertului exterior de 13,2%, importul avand o pondere de 14,1%, comparativ cu indicele de export care a inregistrat un salt de 11% fata de anul trecut, in aceeasi perioada. De asemenea, ponderea importurilor in sectorul privat a fost stabilita la 74%, iar exportul efectuat de agentii economici din acest tip de sector este de 69%. Prioritatile anului 2004 in acest domeniu le reprezinta agricultura ecologica, unde se preconizeaza exporturi mari, fiind de altfel si una dintre preocuparile actualului Guvern privind indeplinirea directivelor impuse prin aquis-ul comunitar, mobilierul de lemn, constructiile navale, precum si domeniul electronic si electrotehnic. Politica comerciala va fi influentata de elaborarea unor instrumente care sa duca la cresterea calitatii comertului intern si extern. Totodata, Adrian Mitu a ridicat problema lipsei de interes a agentilor economici din Romania fata de manifestarile expozitionale organizate de Ministerul Economiei si Comertului, respectiv de stat. Din cele relatate de invitat, rata participarii agentilor economici din diverse domenii este relativ restransa care, in opinia lui Mitu, nu-si cunosc interesele, practicand in continuare o forma de comert traditionalist. In primul rand, un salon expozitional reprezinta un mod prin care oricare agent economic, din orice domeniu de activitate, isi poate prezenta potentialul comercial, isi poate deservi interesele folosindu-se de o politica de advertising la standarde internationale pentru a patrunde pe piata romaneasca si occidentala, avand totodata un impact pozitiv in randul partenerilor de acelasi calibru.

Instrumente de sprijin

Reprezentantul Ministerului Economiei si Comertului a prezentat o serie de instrumente de sprijin acordate de stat firmelor de comert exterior din fonduri bugetare, precizand ca a fost proiectat un asemenea program pentru care s-au dispus fonduri consistente, anume 2970 de miliarde de lei, administrati de Eximbank, partener constant al statului in cadrul unor programe de acest fel din mai multe domenii de activitate. Un alt program perfectat si pus la dispozitia agentilor economici din tara, destinat aceluiasi tip de activitate, este cel de promovare a exportului, unde s-au alocat 200 de miliarde de lei. Nu in ultimul rand au fost mentionate si instrumente de sprijin pentru IMM-uri, care sunt finantate cu 100 miliarde de lei, bani de la bugetul statului. O alta politica de stimulare a firmelor de comert exterior initiata de statul roman a fost acordarea unor prime de export pentru unele categorii de produse, suma alocata fiind de 400 de miliarde de lei. "Sunt sume la care se poate ajunge de catre agentii economici din domeniu", a declarat Adrian Mitu. De asemenea, au fost discutate si actualele acorduri intre alte state si Romania privind scutirea de taxe vamale, de micsorari de cuantumuri ale acestora intre tarile membre ale diverselor organizatii internationale comerciale.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii