Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
01:01 17 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

„Bătrâna şi hoţul“, în premieră la Constanţa Duelul vârstelor sau viaţa pe scenă la 86 de ani. La mulţi ani, Ileana Ploscaru! (galerie foto)

ro

23 Jan, 2017 00:00 2487 Marime text
Chiar dacă peste câteva zile - pe 31 ianuarie - va împlini 86 de ani, timpul pare să o fi ocolit pe Ileana Ploscaru. A demonstrat acest lucru în spectacolele mai... vechi ale Teatrului de Stat Constanţa, instituţie cu care colaborează în prezent şi de care o leagă 55 de ani de amintiri, dar şi în comedia contemporană cu accente de dramă „Bătrâna şi hoţul“, scrisă de băcăuanul Viorel Savin, în regia lui Iulian Enache, care a avut premiera în cea de-a 21 zi a lunii Gerar. A interpretat rolul unei bătrâne profesoare de desen, văduva unui pictor celebru, „victimă“ a unui hoţ de tablouri, întruchipat de mai tânărul său coleg Dan Cojocaru, născut tot în ultima zi a lunii lui Gerar.
 
Cei doi actori din generaţii diferite şi-au dat replica pe scenă, punând faţă în faţă două lumi diferite, cu sisteme de valori diferite: una distinsă, de „modă veche“, cu înclinaţii spirituale, şi una meschină, prozaică, sclavă a ceea ce este material. Publicul a fost martor, timp de aproximativ o oră şi jumătate, la un dialog despre viaţă şi... moarte - hoţul ameninţă că ar fi făcut-o „îngeroaică“ pe bătrână, dacă aceasta ar fi fugit -, despre arta care asigură perenitate, întrerupt doar de apariţiile episodice ale unor personaje, de la „protecţie şi pază“, întruchipate de Alina Manţu şi Alexandru Medveghi.
 
Hoţul care îşi face intrarea cu abilitate, escaladând o fereastră la miezul nopţii, este, la început, sigur pe sine, foloseşte cuvinte grele, tăioase, care se rostogolesc ca un bolovan, numai din dorinţa de a păstra controlul asupra situaţiei. Se enervează şi mai tare când bătrâna nici măcar nu mimează teama, ci îl persiflează şi chiar se oferă să-l ajute la împachetarea pânzei smulse fără milă din ramă. Însă tăişul făţiş al cuvintelor hoţului se dovedeşte a fi inofensiv pe lângă atitudinea atât de neobişnuită a victimei sale: condescendentă, gata să ajute şi chiar să ofere sfaturi menite să-l ţină în siguranţă între cei patru pereţi ai apartamentului său.
 
„Adevărata mea cultură este incultura“, afirmă răspicat hoţul, care, în tot ceea ce spune şi face, se dezvăluie pe sine, sub învelişul unui om dur şi hârsit ascunzându-se unul cu propriile sale adevăruri. „Oi fi eu hoţ, dar ştiu ce e dreptatea“, spune el, demonstrând că sub aparenţa sa dură se ascunde un suflet sensibil.
 
Fără să vrea, hoţul este atras într-o cursă, este enervat şi, în acelaşi timp, fascinat de efectul pe care îl are asupra sa octogenara profesoară de desen al cărei portret din tinereţe, premiat cu argint la o prestigioasă expoziţie internaţională, se încăpăţânează să-l fure.

„Nemuritori sunt oamenii mici pe care i-au iubit oamenii mari“ 

Ileana Ploscaru arată în această partitură complexă forţa sa creativă. Reuşeşte să atragă atenţia... hoţului şi a publicului. Se „joacă“ cu nervii partenerului său de dialog, într-o continuă stare de agitaţie, spunând glume în cel mai serios mod posibil. Din acest duel al cuvintelor şi al emoţiilor, în care îşi antrenează şi partenerul său de scenă, iese învingătoare bătrâna, acea fiinţă pe care „moartea de vizavi o face să fie gravă şi foarte înţeleaptă“. Altfel spus, experienţa „bate“ tinereţea: portretul din tinereţe al bătrânei doamne este salvat pentru a demonstra că  „nemuritori sunt oamenii mici pe care i-au iubit oamenii mari“. 
 
Sâmbătă seară, premiera „Bătrâna şi hoţul“ a fost răsplătită cu ropote de aplauze adresate întregii echipe: actorii Ileana Ploscaru, Dan Cojocaru, Alina Manţu şi Alexandru Medveghi, regizorul Iulian Enache, scenografa Lăcrămioara Dumitraşcu şi compozitorul Adrian Mihai.
 
Sursa foto: ZIUA de Constanţa

Ti-a placut articolul?

Comentarii