Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
22:37 18 09 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

ZIUA-n amiaza mare Directorul Gărzii de Coastă, despre timpii de așteptare ai turiștilor la frontieră, în această perioadă a vacanțelor

ro

13 Aug, 2021 13:21 3282 Marime text
 
  • Invitatul nostru de astăzi la ZIUA-n amiaza mare este directorul Gărzii de Coastă, comisarul șef Cristian Laurențiu Cicu. 
  • ZIUA-n amiaza mare poate fi urmărită site-ul nostru ZIUAConstanta.ro și pe www.facebook.com/ziuaconstanta.  
Invitatul este directorul Gărzii de Coastă, comisarul șef Cristian Laurențiu Cicu. 

Garda de Coastă este o structură unică din subordinea Inspectoratului General al Poliției de Frontieră.
 
 Este formată din polițiști care au competențe în zona de sud est a României, la granița maritimă și de uscat a țării. Sunt polițiștii aflați in spatele multor acțiuni de succes în urma cărora au fost capturate rețele care se ocupau cu traficul de migranți, traficul de droguri, sau de cazurile de contrabandă, pe mare și pe uscat.

Polițiștii de frontieră ai Gărzii de Coastă  sunt cei care fac tot posibilul să impiedice transformarea României în groapa de gunoi a Europei. Descoperă și opresc transporturile de deșeuri ilegale, inainte de a intra in țară. Au și o mulțime de alte competențe. De aceea am decis să stăm de vorbă cu șeful Gărzii de Coastă chiar la sediul instituției pe care o conduce. 

Discutăm, printre altele, despre zona de competență și aria de responsabilitate a Gărzii de Coastă, despre infracțiunile constatate la graniță și modul în care acestea sunt instrumentate de polițiștii de frontieră.

De asemenea, despre fenomenul migrației ilegale, al traficului internațional  de bunuri furate, importurile ilegale de deșeuri, dar și despre proiectele pentru următoarea perioadă. 
 
Directorul Gărzii de Coastă, comisarul șef Cristian Laurențiu Cicu ne spune ce face concret un polițist de frontieră.

Multă lume confundă instituția Poliției de Frontieră cu instituția Vămii sau cu alte instituții care își desfășoară activitatea într-un punct de frontieră. Ei se exprimă generi...în vamă!

Este foarte bine să ditingem cine ce anume face. Într-un punct de trecere a frontierei își desfășoară activitatea mai multe autorități. Poliția de Frontieră se ocupă cu asigurarea respectării legislației, la intrarea sau la ieșirea din țară a persoanelor. Nu ne rezumăm doar la verificarea documentelor, facem supravegherea frontierei. Verificările ne ajută să permitem intrarea sau ieșirea din țară, doar a celor care îmdeplinesc condițiile legale., a menționat comisarul șef Cristian Laurențiu Cicu. 

Despre timpii de așteptare

Este perioada vacanțelor, toată lumea se deplasează atât către litoralul românesc, cât și spre cel al statelor cu care ne învecinăm, Bulgaria și Grecia (știm situația în care se află acum Grecia).


Este o perioadă în care valorile de trafic de călători sunt foarte ridicate în punctele de trecere de frontieră Vama Veche, Negru Vodă, Ostrov. Avem aglomerări foarte mari, timpii ajung la peste 100 de minute și așteptare în coadă pentru a trece frontiera. Sunt foarte mulți turiști atât români, cât și din state terțe., mai spune Cicu. 

Directorul Gărzii de Coastă a vorbit despre cea mai bună soluție pentru turiști pentru a nu mai aștepta atât de mult. 

Pentru a nu mai aștepta atât de mult, cea mai bună varinată pentru turiști este să urmăreasca aplicația Poliției de Frontieră, Trafic Online, pe internet, unde sunt actualizați în timp real timpii de așteptare în punctele de trecere a frontierei. , a precizat Directorul Gărzii de Coastă, comisarul șef Cristian Laurențiu Cicu.

Despre Garda de Coastă

Garda de Coastă este unul dintre cele șase inspectorate teritoriale ale Poliției de Frontieră. Până în 2011, am fost 24 de inspectorate județene, iar din 2011 s-a trecut la un proces de reorganizare, Poliția de Frontieră s-a teritorializat. Acum suntem șase inspectorate teritoriale.

Pentru că avem deschidere la Marea Neagră și o specificitate aparte, și îndeplinim mai mult de 8 din cele 12 funcții ale Gărzilor de Coastă, la nivel mondila, s-a hotărât ca noi, Inspectoratul Teritorial Constanța, să ne numim Garda de Coastă. Gestionăm frontiera maritimă, frontiera de uscat, și județele Constanța și Tulcea, cu 11 structuri teritoriale., a mai spus a precizat Directorul Gărzii de Coastă, la ZIUA-n amiaza mare.   

Ce este diferit la Garda de Coastă, comparativ cu celelalte structuri prezente la frontieră

Diferența este că avem frontieră maritimă. Pentru a controla tot ce intră în marea teritorială, a trebuit să  inventăm și să implementăm măsuri speciale.

Astfel s-a creat acest sistem de urmărire la Marea Neagră, SCOMAR (Sistemul Complex de Observare, Supraveghere si Control al Traficului la Marea Neagra),  a mai spus Directorul Gărzii de Coastă .

Interviul integral îl puteți urmări aici

Despre SCOMAR

 
Obiectivul principal al acestui sistem integrat este acela de a asigura supravegherea frontierelor maritime romanesti si, mai mult decat atat, supravegherea frontierelor Uniunii Europene tinand cont de aderarea Romaniei in 2007 la Uniunea Europeana.
SCOMAR constituie o componenta a Sistemului Integrat de Securizare a Frontierelor de Stat (S.I.S.F.).

SCOMAR este un sistem operativ de supraveghere, bazat pe tehnologia de ultima ora, care permite detectarea timpurie, urmarirea, recunoasterea si identificarea navelor ce desfasoara activitati ilegale de trafic la Marea Neagra. Suportul tehnic va asigura transmiterea, in timp real, a informatiilor obtinute de la statiile de senzori la Centrul de Comanda si Control si a dispozitiunilor necesare pentru interceptarea amenintarilor si realizarea misiunilor de cautare si salvare.

Sistemul va asigura monitorizarea permanenta a traficului la Marea Neagra prin folosirea echipamentelor radar, echipamentelor optoelectronice de supraveghere, navelor, aparatelor de zbor si vehiculelor de patrulare, precum si a altor elemente in zona, furnizand o imagine tactica a suprafetei apei, a activitatii aeriene si a situatiei terestre in urmatoarele zone:
  • apelor teritoriale maritime (pana la 12 mile marine);
  • zonei contigue (pana la 24 mile marine);
  • zonei economice exclusive (pana la 100 mile marine);
  • frontierei de uscat (in zona de competenta de 30 km. de la frontiera in interiorul teritoriului).
Sistemul este alcatuit din urmatoarele subsisteme care reprezinta suportul tehnic pentru unitatile operative de interventie si de salvare:
  • statii de senzori;
  • comunicatii;
  • Centrul de Comandă si Control
Subsistemul statiilor de senzori detecteaza, identifica si urmareste navele suspecte, folosind functiile radarului si ale senzorilor, prin transmiterea imaginilor video sau semnalelor obtinute catre Centrul de Comanda si Control, unde amenintarea este analizata si apreciata. Mai departe sunt transmise dispozitiuni de interceptare si/sau de salvare, de la caz de caz de catre structurile special destinate.

Funcții principale:
  • cercetarea, observarea si supravegherea continua a tintelor care evolueaza la suprafata marii si posibilitatea extinderii cercetarii, observarea si supravegherea tintelor aeriene care evolueaza la joasa inaltime;
  • prelucrarea informatiilor de la statiile radar si de la alti senzori amplasati pe intreg sectorul supravegheat;
  • prelucrarea datelor privind miscarea navelor (tinte sau propii), pozitia lor si afisarea datelor de interes la Centrul de Comanda si Control in vederea luarii deciziilor;
  • supravegherea continua in timp real a tuturor pozitiilor si miscarilor navelor si reperelor de navigatie aflate in zona controlata;
  • avertizarea si alarmarea diverselor categorii de operatori de la centrele de supraveghere, diferentiate fie dupa scopul supravegherii, fie dupa pozitia ierarhica;
  • inregistrarea si gestionarea computerizata a cat mai multe informatii din sistem, din care obligatoriu: imaginea radar, elementele calculate de sistem, alarmele si avertizarile, actiunile operatorilor, inclusiv traficul telefonic, radio, starea sistemului;
  • crearea unei baze de date comune sistemului prin intermediul careia beneficiarii comunica informatiile de interes comun in timp real, transparent si independent.
Obiectivele generale:
  • consolidarea si eficientizarea supravegherii frontierelor de catre Politia de Frontiera, furnizand o solutie completa care va oferi informatii in timp real despre situatia din teren pentru unitatile de reactie;
  • urmarire mai buna a migratiilor, prevenirea imigrantilor ilegali si reducerea traficului ilegal de bunuri si contrabanda;
  • imbunatatirea capacitatii de comunicare (voce si date) pentru Politia de Frontiera folosind propriile retelele dedicate;
  • alinierea la standardele U.E. privind securitatea frontierelor si cooperare. 
SCOMAR este un sistem independent, care asigura interconectarea si accesul la bazele de date ale  institutiilor cu atributii la Marea Neagră:
  • Politia de Frontiera - Ministerul Administratiei si Internelor;
  • Statul Major al Fortelor Navale - Ministerul Apararii Nationale;
  • Autoritatea Navala Romana - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Totodata, se asigura cooperarea celorlalte institutii cu atributii la frontiera prin intermediul S.I.S.F.
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii