Un fost ministru a depus un proiect de lege privind extinderea SGR
Un fost ministru a depus un proiect de lege privind extinderea SGR
27 Oct, 2025 18:49
ZIUA de Constanta
152
Marime text
152
Marime text

Deputatul Mircea Fechet, fost minstru al Mediului, a depus un proiect de lege care vizează extinderea sistemului de garanție-returnare la mai multe produse, precum sticlele de oțet, borș sau cafea.
Obiectivele sunt creșterea ratei de reciclare și returnare a ambalajelor,reducerea deșeurilor de unică folosință,optimizarea proceselor prin infrastructura SGR existentă, implementarea este prevăzută din 1 ianuarie 2027 și va contribui la consolidarea economiei circulare și protejarea mediului.
EXPUNERE DE MOTIVE
Context și necesitate
Prezenta propunere legislativă are ca obiect extinderea Sistemului de Garanție–Returnare (SGR) la ambalajele primare reutilizabile pentru băuturi și, etapizat, la anumite ambalaje suplimentare, în vederea reducerii utilizării ambalajelor de unică folosință, creșterii ratei de returnare și reciclare, precum și stimulării reutilizării, în conformitate cu dreptul Uniunii Europene aplicabil.
Această măsură urmărește alinierea cadrului legislativ național la prevederile Regulamentului (UE) 2025/40 privind ambalajele și deșeurile de ambalaje (PPWR) — care înlocuiește Directiva 94/62/CE — și la Directiva (UE) 2019/904 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului (SUPD).
Regulamentul PPWR impune statelor membre atingerea unor niveluri înalte de colectare separată și reutilizare, consolidând tranziția către o economie circulară sustenabilă.
Soluția propusă
Proiectul prevede includerea ambalajelor primare reutilizabile pentru băuturi în cadrul SGR, prin:
- introducerea unui marcaj distinct și a unei identificări digitale (cod de bare sau cod QR) care să asigure trasabilitatea completă a ambalajelor la nivel de unitate;
- stabilirea obiectivelor anuale minime privind:
- ponderea ambalajelor reutilizabile în totalul ambalajelor gestionate prin SGR;
- rata de returnare și rata de reciclare a acestora;
- utilizarea infrastructurii existente a SGR pentru colectare, depozitare, transport și raportare, în vederea optimizării costurilor și simplificării proceselor.
Implementarea modificărilor propuse va genera următoarele rezultate:
- Creșterea ponderii ambalajelor reutilizabile în piața băuturilor și reducerea volumelor de ambalaje de unică folosință;
- Trasabilitate completă în cadrul SGR — de la momentul punerii pe piață până la reutilizare și, la finalul ciclului de viață, până la reciclare;
- Simplificarea procesului pentru consumatori, prin utilizarea acelorași puncte de returnare și reguli de rambursare a garanției, într-un sistem care beneficiază deja de un nivel ridicat de încredere publică;
- Optimizare logistică, prin valorificarea rutelor, spațiilor de depozitare și echipamentelor existente în cadrul infrastructurii actuale.
Extinderea sistemului se realizează în interiorul arhitecturii operaționale actuale a SGR, fără a necesita crearea de structuri paralele sau costuri suplimentare semnificative.
Adaptările tehnice și procedurale vor fi reglementate prin acte normative subsecvente, în limitele mecanismelor SGR existente.
Implementarea măsurii:
- nu afectează drepturile consumatorilor,
- nu generează costuri suplimentare pentru autoritățile publice,
- și contribuie la creșterea eficienței generale a sistemului, prin integrarea unui model
Extinderea Sistemului de Garanție–Returnare la ambalajele primare reutilizabile reprezintă o măsură esențială pentru atingerea obiectivelor naționale și europene privind reducerea deșeurilor, creșterea ratei de reciclare și consolidarea economiei circulare.
Această reglementare valorifică infrastructura existentă, reduce presiunea asupra mediului și contribuie la modernizarea sustenabilă a pieței ambalajelor pentru băuturi, în deplină conformitate cu legislația Uniunii Europene.
Iniţiator,
Deputat
Mircea FECHET
LEGE
privind modificarea și completarea Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje
Art. I. - Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 809 din 30 octombrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
- La articolul 10, după alineatul (5) se introduc opt noi alineate, alineatele (5^1-5^8), cu următorul cuprins:
„(5^1) Începând cu 1 ianuarie 2027, sistemul de garanție-returnare de la alin. (5) se va aplica și pentru ambalajele primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, utilizate pentru a face disponibile pe piața națională oțetul, borșul, apa distilată și băuturile din cafea și pe baza de cafea, precum și orice produs alimentar astfel cum este definit în cadrul art. 2 alin. (2), pct. 1 din Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare făcute disponibile pe piață în ambalaje primare nereutilizabile constând în borcane din sticlă cu capac din plastic sau metal.
(5^2) Începând cu 1 ianuarie 2027, ambalajele primare reutilizabile utilizate pentru a face disponibile băuturile menționate la art. 10 alin. (5), vor fi incluse și gestionate exclusiv în cadrul sistemului de garanție-returnare de la alin. (5).
Vor fi exceptate de la prevederile prezentului alineat următoarele categorii de băuturi făcute disponibile pe piață în ambalaje reutilizabile:
- băuturile foarte perisabile în înțelesul articolului 24 din Regulamentul (UE) nr. 1169/2011 și laptele și produsele lactate enumerate în anexa I partea XVI la Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 și produsele analoge lactatelor din această categorie, care se încadrează la codurile 2202 99 11 și 2202 99 15 din Nomenclatura combinată (NC) din anexa I la Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului (70). Opțional, operatorii economici care introduc pe piața națională produse lactate în ambalaje primare reutilizabile din sticla, pot opta pentru includere și participare în cadrul sistemului de garanție-returnare în condițiile prezentei legi.
- categoriile de produse vitivinicole enumerate la punctele 1, 3-9, 11, 12, 15, 16 și 17 din anexa VII partea II la Regulamentul (UE) nr. 1308/2013;
- produsele vitivinicole aromatizate, astfel cum sunt definite în1 Regulamentul (UE) nr. 251/2014 al Parlamentului European și al Consiliului (71);
- produsele care sunt similare produselor vitivinicole și produselor vitivinicole aromatizate și care sunt obținute din alte fructe decât strugurii și din legume, și altor băuturi fermentate încadrate la codul NC 2206 00 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013;
- băuturile spirtoase pe bază de alcool care corespund poziției NC 2208 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013.
(5^3) Ambalajele reutilizabile primare utilizate pentru a face disponibile băuturile menționate la art. 10 alin. (5), suplimentar simbolului privind apartenența la SGR, vor fi marcate și cu un cod QR sau alt tip de suport de date standardizat care facilitează urmărirea ambalajelor și calcularea traseelor și a rotațiilor sau, dacă o asemenea calculare nu este fezabilă, o estimare medie.
(5^4) Începând cu data de 01.01.2027, este interzisă introducerea pe piață produselor ambalate în ambalajele nereutilizabile de la alin. (5^1) și care nu sunt inscripționate potrivit art. 24 din HG 1074/2021, cu excepția produselor aflate în stocurile producătorilor, distribuitorilor sau comercianților la data de 01.01.2027. Produsele aflate în stocurile producătorilor, distribuitorilor sau comercianților la data de 01.01.2027, vor putea fi comercializate cel mult până la data epuizării stocurilor, dar nu mai târziu de 31 martie 2027, dată după care introducerea pe piață sau comercializarea lor este interzisă.
(5^5) Începând cu data de 01.01.2027, este interzisă introducerea pe piață produselor ambalate în ambalajele reutilizabile de la alin. (5^2) și care nu sunt inscripționate potrivit alin. (5^3), cu excepția produselor aflate în stocurile producătorilor, distribuitorilor sau comercianților la data de 01.01.2027. Produsele aflate în stocurile producătorilor, distribuitorilor sau comercianților la data de 01.01.2027, vor putea fi comercializate cel mult până la data epuizării stocurilor, dar nu mai târziu de 31 martie 2027, dată după care introducerea pe piață sau comercializarea lor este interzisă.
(5^6) Ambalaje primare nereutilizabile și reutilizabile incluse în sistemul de garanție-returnare, trebuie să îndeplinească următoarele caracteristici:
a) volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv
b) diametrul exterior al ambalajului: min. 40 mm - max. 130 mm, cu excepția borcanelor din sticla care trebuie sa aibă un diametru exterior cuprins între min. 50 mm – max. 130 mm;
c) înălțimea ambalajului, inclusiv închiderea: min. 75 mm - max. 360 mm;
d) greutatea ambalajului (fără conținut/băutură): max. 1 kg.
(5^7) Caracteristicile de la alin. (5^6) vor fi determinate și incluse în registrul ambalajelor conform procedurii de testare a mostrelor de ambalaje ce urmează să fie introduse pe piața națională, elaborată și gestionată de către administratorul sistemului garanție-returnare.
(5^8) Hotărârea de Guvern nr. 1074/2021 privind sistemul de garanție-returnare se va modifica în sensul aplicării prevederilor prezentei legi, în conformitate cu dispozițiile acesteia, în termen de maxim 90 de zile de la adoptarea prezentelor prevederi.”
- La articolul 11, se introduc cinci noi alineate, alineatele (2)-(5), cu următorul cuprins:
“(2) În condițiile art. 10 alin. (52), operatorii economici care introduc pe piața națională produse ambalate prevăzute la art. 10 alin. (5) sunt obligați să aibă, începând cu data de 1 ianuarie 2027, un procent al numărului de unități de ambalaje primare reutilizabile, din numărul total al unităților de ambalaje primare menționate la art. 10 alin. (5) introduse pe piață într-un an, astfel cum este prevăzut in Anexa nr. 5^1.
(3) Operatorii economici de la alin. (2), sunt obligați să realizeze obiectivele minime anuale de returnare și reciclare pentru ambalajele primare reutilizabile incluse în SGR, prin intermediul administratorului SGR, astfel cum sunt prevăzute în Anexa nr. 51.
(4) Gradul de îndeplinire a obiectivelor de returnare de la alin. (3) se calculează prin raportul dintre cantitățile de ambalaje primare reutilizabile introduse pe piață pentru prima dată și după fiecare rotație și cantitățile de ambalaje primare reutilizabile validate în baza codului de bare ca fiind returnate în cadrul SGR în anul calendaristic de referință.
(5) Operatorii economici prevăzuți la art. 10 alin. (5) , sunt obligați să realizeze obiectivul minim anual privind numărul de ambalaje primare reutilizabile introduse pe piață astfel cum este prevăzut la alin. (2). Gradul de îndeplinire al obiectivelor se calculează prin raportul dintre numărul de unități de ambalaje nereutilizabile SGR introduse pe piață într-un an, și numărul de unități de ambalaje primare reutilizabile declarate către administratorul SGR și Administrația Fondului pentru Mediu ca fiind introduse pe piață într-un an.
- La articolul 13, alineatul (1), lit. b) si c) se modifică și vor avea următorul conținut:
c) să returneze, la solicitarea consumatorului, valoarea garanției bănești cu respectarea condițiilor de rambursare a garanției.”
- La articolul 13, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alineatele (1^1), (1^2), (1^3) si (1^4), cu următorul cuprins:
“(1^1) Începând cu data de 01 ianuarie 2027, operatorii economici care comercializează cu amănuntul produse ambalate în ambalaje primare reutilizabile, au obligația să se asigure că procentul corespunzător obiectivului din Anexa nr. 5^1 este atins, respectiv a numărului de unități de ambalaje reutilizabile făcute disponibile pe piață într-un an. Numărul de ambalaje reutilizabile se determină în raport de numărul de unități de ambalaje primare SGR nereutilizabile făcute disponibile pe piață în anul de referință. Prin excepție, comerciantul cu o suprafață de vânzare de cel mult 100 m2, este scutit de obligația de a îndeplini obiectivele din Anexa nr. 5^1, pentru anul calendaristic în care suprafața de vânzare nu depășește 100 m2;
(1^2) Operatorii economici prevăzuți la alin. (1^1), sunt obligați să realizeze obiectivele minime anuale stabilite în sarcina lor potrivit Anexei nr. 5^1.
(1^3) Gradul de îndeplinire al obiectivului operatorilor economici de la alin. (1^1) se calculează prin raportul dintre numărul total de unități ambalaje SGR nereutilizabile făcute disponibile pe piață într-un an și numărul total de unități de ambalaje SGR reutilizabile făcute disponibile pe piață într-un an.
(1^4) Operatorii economici prevăzuți la alin. (1^1), cu suprafața de vânzare sub 100 mp, vor fi exceptați de la organizarea punctelor de returnare astfel cum sunt definite de HG nr. 1074/2021. În cazul în care vor opta pentru organizarea punctelor de returnare a ambalajelor primare reutilizabile, aceștia o pot face individual sau prin asociere cu alți comercianți care au structuri de vânzare cu o suprafață mai mică de 100 mp și cu acordul prealabil al Administratorului SGR.”
- După Anexa nr. 5, se introduce o noua anexa, Anexa nr. 5^1, având cuprinsul în Anexa nr. 1 la prezenta lege.
Art. II. – 1. Sancțiunile și contribuțiile pentru neîndeplinirea obiectivelor aferente ambalajelor primare reutilizabile menționate la art. 10 alin. (52) din Legea 249/2015 vor fi prevăzute în cadrul HG nr. 1074/2021 privind sistemul garanție-returnare și în OUG 196/2005 privind Fondul pentru Mediu.
2. Verificarea îndeplinirii obiectivelor pentru ambalajele primare reutilizabile menționate la art. 10 alin. (52) se va realiza de către Administrația Fondului pentru Mediu.
Art. III. - Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 809 din 30 octombrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicată, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 din Constituția României, republicată.
Valorile minime ale obiectivelor privind ambalajele primare reutilizabile incluse în sistemul de garanție-returnare
| Nr. crt | 2027 | 2028 | 2029 | |||
| 1. | Obiectiv minim anual de returnare | Obiectiv minim anual de reciclare* |
Obiectiv minim anual de returnare | Obiectiv minim anual de reciclare* |
Obiectiv minim anual de returnare | Obiectiv minim anual de reciclare* |
| 80% | 65% | 85% | 70% | 90% | 75% | |
| 2 | Obiectiv privind numărul de ambalaje reutilizabile introduse pe piață potrivit art. 11 alin. (2) | Obiectiv privind numărul de ambalaje reutilizabile introduse pe piață potrivit art. 11 alin. (2) | Obiectiv privind numărul de ambalaje reutilizabile introduse pe piață potrivit art. 11 alin. (2) | |||
| 30% | 35% | 40% | ||||
| 3. | Obiectiv privind numărul de ambalaje reutilizabile făcute disponibile pe piață potrivit art. 13 alin. (11) | Obiectiv privind numărul de ambalaje reutilizabile făcute disponibile pe piață potrivit art. 13 alin. (11) | Obiectiv privind numărul de ambalaje reutilizabile făcute disponibile pe piață potrivit art. 13 alin. (11) | |||
| 30% | 35% | 40% | ||||
* Obiectivul de reciclare se va calcula la cantitatea de ambalaje reutilizabile introduse pe piață care au atins numărul maxim de rotații și va fi luat în calcul la obiectivul de reciclare global din Anexa nr. 5.
Citește și:
Anunțul ministrului MediuluiSe deschid centre de reciclare în Constanța, Oradea și Suceava
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi


