Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
00:25 30 11 2020 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Se împlinesc 104 ani de la aruncarea în aer a podului de la Fetești

ro

12 Oct, 2020 10:09 2742 Marime text
  • Astăzi se împlinesc 104 ani de la aruncarea în aer a podului de la Fetești de către trupele române.

În timpul Primului Război Mondial, în noaptea de 11/24 spre 12/25 octombrie 1916, un grup de marinari aruncă în aer podul de la Fetești, pentru a opri astfel înaintarea armatelor bulgaro-germane din Dobrogea către Muntenia.

Astfel, potrivit wikipedia.org, abandonarea pozițiilor defensive terestre din capul de pod Cernavodă din noaptea respectivă a fost precedată de ordinul trimis către trupele de geniu de a arunca în aer podurile de peste Dunăre.

„Veți căuta a distruge cu orice preț podul Cernavodă. În caz de imposibil, distrugeți cel puțin o parte peste Borcea... Veți bara intrarea vaselor inamice pe Borcea și pe Dunăre la sud de Cernavodă. Veți fi gata în orice moment a respinge atacul flotei de operațiuni, atacând-o când împrejurarea va cere aceasta. Se cere vigoare și energie“


Fragmentul de mai sus este desprins din Ordinul adresat de către Marele Cartier General la 12 octombrie 1916 contraamiralului Nicolae Negrescu, după cum se arată în articolul scris de Constantin Iordache „Rolul Marinei în Războiul pentru întregirea neamului (II)“, publicat în revista Marina Română, Anul II, Nr. 8, septembrie 1991; p. 6 și preluat pe wikipedia.org.

Surse vremii atestă că, pentru această operațiune, fuseseră aduse în stația „Dunărea” șase vagoane de dinamită, conform wikipedia.org.

Deși acțiunea fusese precedată de studii desfășurate timp de luni de zile, acțiunea din ziua de 11/24 octombrie desfășurată timp de 7 ore, a dat greș.

Ca efect, la 12/25 octombrie Marele Cartier General a ordonat contraaamiralului Nicolae Negrescu să distrugă cu orice preț podul de peste Dunăre și – în caz de nereușită, să-l distrugă cel puțin segmentul de peste brațul Borcea.

Se arată în continuare pe wiipedia.org că, prin urmare, marinarii de pe monitorul Lahovary și de pe vedetele care-l însoțeau – aflați sub ordinele comandorului V. Toescu, au reușit la 13/26 octombrie 1916 să distrugă podul de la Fetești instalând mine de baraj plutitoare Hertz puternic încărcate cu trotil, burate pe plăcile de susținere ale aparatelor de așezare a grinzilor independente pe console.

Tablierul a fost astfel dislocat și a căzut în apele fluviului. Alături, a fost distrus și podul intermediar tot de către minele Marinei.

După ce Comandamentul Armatei de Dobrogea hotărâse să abandoneze Cernavodă, dat fiind că nu se reușise distrugerea podului Regele Carol I, detașamentul rus format din canonierele Doneț, Kubaneț și Tereț a primit ordin de la contraamiralul Constantin Bălescu să distrugă segmentul de pod dinspre malul dobrogean, în timpul retragerii.

În contextul avansului rapid al trupelor inamice, navele nu au reușit să ducă la îndeplinire misiunea încredințată.

Cu toate acestea, podul era deja nefuncțional datorită faptului că centurile superioare și inferioare fuseseră afectate de explozii.

Problemele segmentului de pod dinspre Cernavodă au fost rapid remediate de germani întimpul ocupației, se arată pe wikipedia.org.

Reconstrucția podului peste brațul Borcea a fost finalizată la 22 decembrie 1921.

Sursa foto: wikipedia.org

Ti-a placut articolul?

Comentarii