Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
20:02 01 12 2022 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

S-au împlinit 35 de ani de când Nava Fundulea a fost atacată de 10 rachete cu napalm

ro

25 Nov, 2022 00:00 5145 Marime text
  • În data de 23 noiembrie 2022 s-au împlinit 35 de ani de când nava românească Fundulea a fost atacată în Golful Persic
  • Comandantul navei, Radu Lupu a murit la trei luni de la atac
  • Nava Fundulea a fost dusă la casat în ianuarie 2000
Au trecut 35 de ani de când Nava Fundulea a fost ținta unui atac terorist petrecut în Golful Persic. Vasul a fost bombardat cu nu mai puțin de 10 rachete cu napalm lansate de o navă iraniană. Comandantul navei, Radu Lupu, și-a pierdut viața în urma atacului. Același destin l-au avut și alți membri, în timp ce o parte din echipaj a rămas cu răni și amintiri neplăcute pe viață.

Nava Fundulea se afla într-un voiaj început la data de 4 octombrie 1987. Era încărcată cu cherestea pentru Alexandria, iar ulterior descărcării, nava a preluat pentru transport marmură vrac din Marina di Carrara pentru Kuwait, potrivit unui document trimis de Dacian Botta, ofițer mecanic la bordul navei.

În dimineața zilei de 23 noiembrie 1987, la ora 06:00, Fundulea ajungea în strâmtoarea Hurmuz. A fost interpelată de o navă militară iraniană, care i-a permis trecerea după ce s-a lămurit în privința conținutului transportat, a destinației, locului de încărcare și a pavilionului. Apoi, în jurul orei 09:45, o altă navă iraniană, fără pavilion sau însemne militare a interpelat vasul. Comandantul Radu Lupu a oferit aceleași informații despre pavilion, marfă, destinație și locul încărcării. Iranienii păreau că vor lăsa echipajul român să treacă mai departe, dar, deodată, nava a lansat 10 rachete cu napalm spre Fundulea țintind cabina de comandă, cabinele și sala motoare. Radu Lupu a fost rănit grav și transportat la două spitale din Dubai și Elveția, însă, trei luni mai târziu, acesta a murit la București.

Remorcherul specializat „Nice Tango” a reușit să stingă flăcările ce au cuprins nava și a remorcat-o în portul Dubai.
În același document trimis de Dacian Botta se regăsește o listă cu numele celor care și-au pierdut viața în urma bombardamentului: Lupu Radu Ioan, Marinescu Ștefan, Constantin Dorinel, Negre Grau Octavian, Pricop Costache, Mocanu Constantin, Dinu Sergiu Victor, Lazar Petre și Orghidan Ciprian.
 

Cum a fost văzut atacul de cei aflați la bordul navei

În noiembrie anul trecut, jurnalista Feri Predescu i-a intervievat, pentru ZIUA de Constanța, pe Dumitrache Delicote, fostul ofițer șef mecanic și pe Dacian Botta, fostul ofițer mecanic cu privire la atacul din 23 noiembrie 1987.
 
Eram la mine în cabină când s-a întâmplat. La primele rachete s-a dezmembrat patul. Am crezut, la prima impresie, că ne-a pus pe uscat. Mi-am dat seama apoi că suntem atacați”, a povestit Dacian Botta.

Vreau ca acest eveniment să nu treacă în uitare. Am încercat să aflu câte persoane sunt încă în viață, am descoperit 15. 7 persoane încă nu le-am identificat. Unii au decedat din cauza vârstei, fiind atunci în pragul pensionării. Am încercat să văd dacă reușesc să găsesc copii, nepoți. Voi continua să încerc”, a mai adăugat el.

 

Dumitrache Delicote a spus:
A fost un semnal de alarmă pentru România. S-a tras către comandă și cabine. Scopul nu a fost scufundarea navei. Incendiul a fost instantaneu. E greu de uitat vreodată.

El a dezmințit și zvonurile conform cărora Nava Fundulea transporta arme în loc de marmură.
În acel moment, transportam marmură, nu arme. Am transportat arme cu alte ocazii. Totul era în regulă, legal”, a mărturisit fostul ofițer șef mecanic.

 

La interviu a fost invitat și Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. El a declarat:
 
Zona în care am fost atacați a fost și a rămas în continuare periculoasă. Fenomenul pirateresc a fost acceptat destul de târziu, atunci când a fost luată ostatică o navă cu tot cu echipaj. Acest pericol s-a mărit în multe zone.

Ce s-a întâmplat cu Nava Fundulea

În anul 1988, cargo-ul „Fundulea” a fost dus la Constanța de remorcherul „Hercules” și a fost reparat. Costul total a fost de peste 2 milioane de dolari.
Nava a fost construită în anul 1980 la SN Galați. De-a lungul timpului a mai fost denumită „Atilla K” și „Simona”.

A fost casată în data de 19 ianuarie 2000 la Aliaga Scrap Yard Turcia.

Citește și:
ZIUA-n amiaza mare Rememorarea bombardării navei Fundulea, detalii de la supraviețuitori

 

 

Urmareste-ne pe Google News

Ti-a placut articolul?

Comentarii