Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
21:32 11 08 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Probleme mari constatate de corpul de control la mai multe Direcții Silvice de la Romsilva, printre care și Constanța! A fost sesizat Parchetul General pentru continuarea cercetărilor

ro

08 Aug, 2025 19:17 510 Marime text
Foto: MMAPCorpul de Control al MMAP a efectuat o verificare amplă la nivelul Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva și al direcțiilor silvice din subordine, pentru perioada 2020–2024.

Potrivit MMAP, obiectivele controlului au vizat: indicatorii financiari, modul de gestionare a resurselor umane, utilizarea fondurilor speciale destinate pădurilor, precum și modul de acordare a premiilor și participării la profit pentru angajați.

Concluzii referitoare la modul de realizare a indicatorilor financiari, la nivelul fiecărei Direcții Silvice și centralizat pe Regia Națională a Pădurilor – ROMSILVA, pentru perioada 2020 – 2024

În urma analizării evoluției indicatorului financiar de performanță (profit brut/pierdere) la nivelul Regiei Naționale a Pădurilor – ROMSILVA, se constată următoarele:

– La nivelul RNP Romsilva, evoluția indicatorului financiar de performanță (profit brut/pierdere) la sfârșitul anilor 2023 (251.985.393 lei) și 2024 (42.269.533 lei), față de anul 2022 (403.217.913 lei), este nefavorabilă întrucât rezultatul brut al profitului înregistrează o scădere cu suma de 151.232.520,00 lei, în anul 2023 și cu suma de 360.948.380,00 lei (89,51%), în anul 2024.

– La nivelul RNP Romsilva, evoluția indicatorului financiar de performanță (profit brut/pierdere) la sfârșitul anului 2024 (42.269.533 lei), față de anul 2023 (251.985.393 lei), este nefavorabilă întrucât rezultatul brut al profitului înregistrează o scădere cu suma de 209.715.860,00 lei (83,22%).

În urma analizei deficitelor înregistrate de către direcțiile silvice, au rezultat următoarele:

– În perioada 2020-2024, un număr de 6 Direcții Silvice (DS Bistrița Năsăud, DS Constanța, DS Dolj, DS Mehedinți, DS Teleorman, DS Tulcea) au înregistrat pierderi financiare mari în 5 ani consecutiv, după cum urmează:

• DS Bistrița Năsăud, total pierderi = 62.565.714 lei;
DS Constanța, total pierderi = 53.214.509 lei;
• DS Dolj, total pierderi = 42.282.275 lei;
• DS Mehedinți, total pierderi = 40.901.740 lei;
• DS Teleorman, total pierderi = 26.752.913 lei;
• DS Tulcea, total pierderi = 79.490.084 lei.

– În perioada 2020-2024, un număr de 4 Direcții Silvice (DS Caraș Severin, DS Gorj, DS Maramureș și DS Sălaj) au înregistrat pierderi financiare mari în cel puțin doi ani consecutivi, după cum urmează:
• DS Caraș Severin: total pierderi = 58.573.672 lei, din care în perioada 2023 – 2024 a înregistrat pierderi financiare mari în 2 ani consecutiv în cuantum total de 44.021.534 lei;

• DS Gorj: total pierderi = 18.706.538 lei, din care în perioada 2020 – 2021 a înregistrat pierderi financiare mari în 2 ani consecutiv în cuantum total de 8.194.140 lei și în perioada 2023 – 2024 a înregistrat pierderi financiare mari în 2 ani consecutiv în cuantum total de 10.512.398 lei;
• DS Maramureș: total pierderi = 31.686.870 lei, din care în perioada 2023 – 2024 a înregistrat pierderi financiare mari în 2 ani consecutiv în cuantum total de 27.219.840 lei;
• DS Sălaj: total pierderi = 13.559.631 lei, din care în perioada 2020 – 2021 a înregistrat pierderi financiare mari în 2 ani consecutiv în cuantum total de 6.033.508 lei și în perioada 2023 – 2024 a înregistrat pierderi financiare mari în 2 ani consecutiv în cuantum total de 7.526.123 lei.

– În cazul DS Arad, s-au înregistrat pierderi financiare mari în cuantum de 14.726.621 lei în anul 2024 față de anul 2023, an în care structura silvică a înregistrat profit în cuantum de 7.472.964 lei.

– La un număr de 9 Direcții Silvice s-au înregistrat pierderi financiare mari în anul 2024 comparativ cu anul 2023, după cum urmează:
• DS Caraș Severin – pierderi 2024: 34.798.294 lei (+73,49% față de 2023)
• DS Constanța – pierderi 2024: 17.598.787 lei (+33,50% față de 2023)
• DS Gorj – pierderi 2024: 8.600.783 lei (+77,77% față de 2023)
• DS Maramureș – pierderi 2024: 15.882.949 lei (+28,62% față de 2023)
• DS Mehedinți – pierderi 2024: 11.737.213 lei (+56,69% față de 2023)
• DS Sălaj – pierderi 2024: 6.289.353 lei (+80,33% față de 2023)
• DS Teleorman – pierderi 2024: 9.632.815 lei (+48,44% față de 2023)
• DS Dolj – pierderi 2024: 14.021.216 lei (+26,29% față de 2023)
• DS Tulcea – pierderi 2024: 25.358.316 lei (+37,43% față de 2023)

Raportat la suprafața de Fond Forestier Național proprietate publică a statului, administrată de către Direcțiile Silvice, se constată următoarele:

– în anul 2024, DS Arad (101.091 ha) a înregistrat pierderi financiare mari în cuantum total de 14.726.621,00 lei, comparativ cu DS Argeș (112.632 ha), care a înregistrat un profit brut de 3.619.934 lei.
– în anul 2024, DS Dâmbovița (53.467 ha) a înregistrat pierderi financiare mari în cuantum total de 11.860.025,00 lei, comparativ cu DS Bihor (60.793 ha) care a înregistrat un profit brut total de 45.362 lei.
– în anul 2024, DS Hunedoara (154.258 ha) a înregistrat pierderi financiare de 1.621.427 lei, comparativ cu DS Neamț (161.040 ha) care a înregistrat un profit brut de 52.472.019 lei.

Pentru eliminarea acestor deficiențe este necesară reorganizarea unităților silvice operaționale fără personalitate juridică din cadrul RNP Romsilva, astfel încât să poată fi atinse obiectivele cuantificate cu privire la reducerea pierderilor, creșterea profitului, a cifrei de afaceri și a productivității muncii, stabilite la nivelul RNP ROMSILVA“ - conform MMAP

Concluzii referitoare la raportul „Cheltuieli de personal/Cifra de afaceri” pe Direcții Silvice

Pe baza datelor prezentate în raportul de control se pot evidenția concluzii referitoare la eficiența activității direcțiilor silvice în raport cu cheltuielile de personal și cifra de afaceri, după cum urmează:

În perioada 2020-2024, un număr de 2 Direcții Silvice (DS Constanța și DS Galați) au înregistrat cheltuieli mari cu personalul care au depășit indicatorul cifra de afaceri în 5 ani consecutivi. Precizăm că, în anul 2024, la nivelul DS Constanța cheltuielile cu personalul au depășit indicatorul cifra de afaceri cu 289,59%.

În perioada 2020-2024, cheltuielile cu personalul în cazul unui număr de 8 Direcții Silvice au depășit indicatorul cifra de afaceri cel puțin 2 ani, după cum urmează:

– DS Mehedinți: doi ani consecutiv în perioada 2020-2021
– DS Teleorman: doi ani consecutiv în perioada 2020-2021 și doi ani consecutiv în perioada 2023-2024
– DS Tulcea: doi ani consecutiv în perioada 2020-2022, precum și în anul 2024
– DS Brăila: doi ani consecutiv în perioada 2020-2021 și doi ani consecutivi în perioada 2023-2024
– DS Bistrița Năsăud: doi ani consecutiv în perioada 2022-2023, precum și anul 2020
– DS Ilfov: doi ani consecutiv în perioada 2020-2021
– DS Ialomița: doi ani consecutiv în perioada 2020-2021
– DS Sălaj: în anul 2020 și în anul 2024

În urma analizării modului de încadrare a cheltuielilor de natură salarială în prevederile Bugetului de Venituri și Cheltuieli pe anul 2021, aprobat prin HG nr. 653/2021, se constată că valoarea indicatorului economic în cuantum total de 1.426.385.282,32 lei, reprezentând cheltuielile cu personalul (prezentat de către reprezentanții RNP Romsilva) a depășit cu 26.385.282,32 lei, valoarea indicatorului economic în cuantum total de 1.400.000.000,00 lei aprobat prin HG nr. 653/2021, reprezentând cheltuielile cu personalul.

De asemenea, în urma analizării modului de încadrare a cheltuielilor de natură salarială în prevederile Bugetului de Venituri și Cheltuieli pe anul 2023, aprobat prin HG nr. 280/2023, se constată că valoarea indicatorului economic în cuantum total de 1.896.981.408,59 lei, reprezentând cheltuielile cu personalul (prezentat de către reprezentanții RNP Romsilva) a depășit cu 22.581.408,59 lei, valoarea indicatorului economic în cuantum total de 1.874.000.000,00 lei aprobat prin HG nr. 280/2023, reprezentând cheltuielile cu personalul.

Această situație contravine prevederilor OG nr. 26/2013, potrivit căreia, cheltuielile cu personalul (cheltuielile salariale) sunt limite maxime ce nu pot fi depășite. Numai în cazuri justificate și cu respectarea politicii salariale aprobate prin legea bugetului de stat din anul respectiv, se pot face demersuri pentru rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli, însă, în cazul de față, nu au existat astfel de demersuri, iar depășirea totală a cheltuielilor cu personalul în anul 2021 și anul 2023 a fost în cuantum de 48.966.690,91 lei. Astfel, au fost încălcate prevederile art. 10 alin. (1) lit. a) din OUG nr. 26/2013 și prevederile HG nr. 653/2021 și HG nr. 280/2023“ - conform MMAP

Concluzii referitoare la evoluția productivității muncii în raport cu cifra de afaceri și numărul faptic de angajați pe Direcții Silvice, inclusiv RNP Romsilva, pentru perioada 2020-2024

Nivelul productivității muncii determinată ca raport între cifra de afaceri și numărul total de salariați, înregistrează creșteri în perioada 2020-2023, pentru un număr de 34 de Direcții Silvice, în condițiile dinamicii crescătoare a cifrei de afaceri, iar pentru un număr de 7 Direcții Silvice (DS Ilfov, DS Harghita, DS Constanța, DS Călărași, DS Brăila, DS Brașov și DS Bihor) evoluția eficienței muncii este nefavorabilă, în sensul scăderii productivității muncii, în anul 2023 față de anul 2022.

De-a lungul perioadei analizate 2023-2024, se constată o scădere nejustificată a dinamicii indicatorului cifrei de afaceri pentru un număr de 36 de Direcții Silvice din cadrul RNP Romsilva, iar pentru un număr de 5 Direcții Silvice (DS Vrancea, DS Suceava, DS Prahova, DS Harghita și DS Satu Mare) evoluția cifrei de afaceri este favorabilă, în sensul creșterii indicatorului în anul 2024 față de anul 2023.

Pentru un număr de 34 Direcții Silvice din cadrul RNP Romsilva, nivelul productivității muncii determinată ca raport între cifra de afaceri și numărul total de salariați, înregistrează scăderi semnificative/nejustificate în perioada 2023-2024, în condițiile evoluției nefavorabile a dinamicii cifrei de afaceri, iar pentru un număr de 7 Direcții Silvice (DS Vrancea, DS Suceava, DS Satu Mare, DS Prahova, DS Neamț, DS Harghita și DS Brașov) evoluția eficienței muncii este favorabilă, în sensul creșterii productivității muncii în anul 2024 față de anul 2023.

Concluzii referitoare la modul de constituire și gestionare a fondului de conservare și regenerare a pădurilor la nivelul Regiei Naționale a Pădurilor – ROMSILVA

Sumele destinate fondului de conservare și regenerare a pădurilor pot fi vărsate doar în cont special constituit, sumele fiind evidențiate la sfârșitul anului financiar în contul contabil REZERVE cu ajutorul căruia se ține evidența rezervelor constituite. Sumele se află la dispoziția ocolului silvic și se utilizează obligatoriu pentru categoriile de lucrări prevăzute de legislația silvică (art. 33 alin. (3) din Legea nr. 46/2008).

Conform datelor prezentate în raportul de control, în perioada 2020-2024, la nivelul RNP Romsilva, soldul final al fondului de conservare și regenerare a pădurilor la sfârșitul fiecărui an a fost următorul:
  • 2020: -26.843.292,40 lei
  • 2021: 853.374,85 lei
  • 2022: 5.486.704,76 lei
  • 2023: -3.804.657,51 lei
  • 2024: -24.715.633,34 lei
Din analiza aspectelor constatate și a precizărilor reprezentantului RNP Romsilva, se constată următoarele:

– În cazul fondului de conservare și regenerare al pădurilor, RNP Romsilva a înregistrat un sold negativ la sfârșitul anului 2024 în cuantum total de 24.715.633,34 lei, deși în cursul anului 2024 la nivelul ocoalelor silvice s-au valorificat și exploatat volume mari de masă lemnoasă;
– În urma numeroaselor transferuri privind venituri în avans din Fondul de conservare și regenerare a pădurilor, între direcțiile silvice și RNP, pe parcursul anului financiar 2024 s-a constatat că la nivelul unor Direcții Silvice fondul special a înregistrat solduri negative (ex: DS Brașov, DS Constanța, DS Mehedinți etc.), deși înainte de transfer soldurile aveau valori pozitive.

Deși în anul 2024, soldul fondului de conservare și regenerare constituit la nivelul RNP ROMSILVA era pozitiv, în cuantum total de 389.571.442,76 lei, din care s-a utilizat 271.612.922,89 lei, în urma transferurilor efectuate între Direcțiile Silvice și RNP ROMSILVA au rezultat solduri negative în cuantum total de -24.715.633,34 lei. Prin urmare, s-a constatat că sumele utilizate din fondul de conservare și regenerare al pădurilor în anul 2024, pentru categoriile de lucrări silvice prevăzute la art. 33 alin (3) din Legea nr. 46/2008 privind codul silvic nu depășesc sumele constituite din fondul special prezentat de către entitatea verificată.

Astfel, au fost încălcate prevederile art. 33 alin. (4) din Legea nr. 46/2008, în care se menționează că: „(4) Constituirea fondului de conservare și regenerare a pădurilor pentru resursele prevăzute la alin. (2) lit. f) se face la data valorificării acestora. Alimentarea fondului de conservare și regenerare a pădurilor se face la data la care resursele prevăzute la alin. (2) devin exigibile”.

În ceea ce privește prevederile Procedurii operaționale privind constituirea și utilizarea fondului de conservare și regenerare a pădurilor Cod. PO-11.02, Ediția 1, Revizia. 4, se constată următoarele:

– Formula de calcul aplicată de către RNP Romsilva pentru fondul de conservare și regenerare al pădurilor (FCR = (volum autorizat x 164 lei x 25) / 125) a fost elaborată luându-se în considerare o metodă de calcul asemănătoare cu cea prin care se extrage TVA dintr-o sumă.

În cazul fondului special de conservare și regenerare al pădurilor, considerăm că nu poate fi aplicat acest mod de calcul utilizând principiul extragerii TVA sau sutei majorate deoarece prin aplicarea acestei formule rezultă sume mai mici, comparativ cu sumele rezultate în urma aplicării calculului procentajului de 25% dintr-o valoare.

Exemplu:
1 mc x 164 lei x 25% = 41 lei
(1 mc x 164 lei x 25) / 125 = 32,8 lei

Concluzii referitoare la modul de constituire și gestionare a fondului de accesibilizare la nivelul Regiei Naționale a Pădurilor – ROMSILVA

În urma analizării documentelor contabile aferente fondului de accesibilizare, se constată o diferență în cuantum de 8.727.416,09 lei între soldul din registrele parteneri și disponibilul în bănci, fiind încălcate prevederile legale aplicabile.

Formula de calcul aplicată de către RNP Romsilva (FA = suma încasată x 7 / 107) pentru fondul de accesibilizare a pădurilor a condus la sume mai mici decât procentul aprobat de autoritatea publică centrală.

Concluzii referitoare la modul de acordare a sumelor cu titlu de premii pentru rezultate deosebite angajaților RNP ROMSILVA

Din analiza datelor prezentate de către RNP ROMSILVA se constată că nu sunt îndeplinite criteriile prevăzute de contractul colectiv de muncă și implicit nu era justificată acordarea premiilor pentru salariații direcțiilor silvice (în perioada 2021–2022: DS Bistrița-Năsăud, DS Brăila, DS Constanța, DS Dolj, DS Galați, DS Giurgiu, DS Ialomița, DS Mehedinți, DS Teleorman și DS Tulcea, DS Buzău, DS Dâmbovița, DS Gorj, DS Iași, DS Ilfov, DS Olt, DS Sălaj, DS Satu Mare și DS Vaslui; în anul 2023: DS Caraș-Severin, DS Ilfov, DS Maramureș și DS Satu Mare) care au raportat pierderi financiare semnificative (în cuantum total de: 113.615.648,00 lei, în anul 2021; 52.116.528,00 lei, în anul 2022; 26.569.891,00 lei, în anul 2023) deoarece în lipsa unei analize amănunțite a situației financiare de către conducerea RNP Romsilva, aprobată de CA al RNP Romsilva, acordarea premiilor cu încălcarea criteriilor reprezintă un risc potențial și poate angaja răspunderea instituției.

În urma analizării datelor prezentate de către RNP ROMSILVA se constată că acordarea premiilor pentru rezultate deosebite (alte premii decât cele ocazionale) nu a avut la bază o analiză obiectivă a rezultatelor obținute de salariații din cadrul direcțiilor silvice (s-au acordat premii salariaților din cadrul Direcțiilor Silvice care au înregistrat deficite), în condițiile în care premierea se face individual numai pentru personalul silvic care a obținut rezultate foarte bune, fiind încălcate astfel prevederile art. 137 alin. (1) din Contractul Colectiv de Muncă și prevederile art. 24, alin. 1 din OUG nr. 59/2000. În urma acordării de sume cu titlul de premii „altele decât cele ocazionale” salariaților RNP – ROMSILVA, a fost produs bugetului acestei instituții un prejudiciu în cuantum total după cum urmează:
  • 28.690.668,00 lei, în anul 2021
  • 17.664.673,00 lei, în anul 2022
  • 23.206,00 lei, în anul 2023

Total prejudiciu (2021 – 2023) = 46.378.547 lei

Concluzii referitoare la modul de acordare a calificativelor anuale pentru conducerea Direcțiilor Silvice din cadrul Regiei Naționale a Pădurilor – ROMSILVA, în raport cu profitul brut realizat, pentru perioada 2021-2022

În anul 2021, conducerea RNP ROMSILVA a acordat calificativul „Foarte Bine” directorilor a 6 Direcții Silvice (DS Dâmbovița, DS Dolj, DS Iași, DS Olt, DS Sălaj și DS Satu Mare), iar angajații unităților silvice au beneficiat de premii (altele decât cele ocazionale) în cuantum total de 10.749.173 lei, cu toate că în același an Direcțiile Silvice respective au înregistrat pierderi financiare semnificative în cuantum total de 21.871.106 lei.

În anul 2021, conducerea RNP ROMSILVA a acordat calificativul „Bine” directorilor a 13 Direcții Silvice (DS Bistrița Năsăud, DS Brăila, DS Buzău, DS Constanța, DS Galați, DS Giurgiu, DS Gorj, DS Ialomița, DS Ilfov, DS Mehedinți, DS Teleorman, DS Tulcea și DS Vaslui), iar angajații unităților silvice au beneficiat de premii (altele decât cele ocazionale) în cuantum total de 17.941.495 lei, cu toate că în același an Direcțiile Silvice respective au înregistrat pierderi financiare semnificative în cuantum total de 91.744.545 lei.

În anul 2022, conducerea RNP ROMSILVA a acordat calificativul „Foarte Bine” directorilor a 9 Direcții Silvice (DS Bistrița Năsăud, DS Brăila, DS Constanța, DS Galați, DS Giurgiu, DS Ialomița, DS Mehedinți, DS Teleorman și DS Tulcea), iar angajații unităților silvice au beneficiat de premii (altele decât cele ocazionale) în cuantum total de 15.244.673 lei, cu toate că în același an Direcțiile Silvice respective au înregistrat pierderi financiare semnificative în cuantum total de 46.902.185 lei.

Concluzii referitoare la repartizarea pe unități silvice a fondului de participare la profit a salariaților aferent perioadei 2020-2024 și stabilirea criteriilor de acordare a acestuia

Raportat la prevederile sus indicate, echipa de control din cadrul MMAP a solicitat RNP Romsilva să prezinte modul de repartizare a fondului de participare la profit a salariaților și stabilirea criteriilor de acordare a acestuia.

Din analiza Notei privind repartizarea fondului de participare la profit a salariaților aferent anilor 2020-2021 și stabilirea criteriilor de acordare a acestuia și a anexelor la aceasta se constată următoarele:

Propunerea de repartizare a sumelor în cuantum de 2.709.689,00 lei și defalcarea acestora pe Direcții Silvice, nu s-a efectuat în funcție de rezultatele și eficiența muncii depuse de către fiecare salariat în parte și nu a fost aprobată de către Consiliul de Administrație al RNP Romsilva;

Conducerea RNP ROMSILVA a repartizat fondul de participare a salariaților la profit aferent anilor 2020 și 2021, pentru toate direcțiile silvice, în condițiile în care un număr de 26 de Direcții Silvice (în anul 2020) și 20 Direcții Silvice, inclusiv centrala RNP Romsilva (în anul 2021), au raportat pierderi contabile în exercițiul financiar încheiat;

Conform MMAP se consideră că suma totală de 2.709.689,00 lei, care a fost repartizată pentru participarea salariaților la profit, putea fi utilizată pentru acoperirea pierderilor contabile din anii precedenți.

Astfel, au fost încălcate prevederile art. 138 alin. (2) din Contractul Colectiv de Muncă și prevederile art. 1 lit. c) și d) și alin. (2) din OUG nr. 64/2001.

De asemenea, din analiza Notei privind repartizarea pe unitățile din structura RNP – Romsilva și aparatul central al regiei a fondului de participare a salariaților la profit pe anul 2022 și stabilirea criteriilor de acordare a participării la profit către salariați și a anexelor la aceasta se constată următoarele:
  • Propunerea de repartizare a sumelor în cuantum de 34.454.007,00 lei și defalcarea acestora pe Direcții Silvice nu s-a efectuat în funcție de rezultatele și eficiența muncii depuse de fiecare salariat în parte și nu a fost aprobată de către Consiliul de Administrație al RNP Romsilva;
  • Conducerea RNP ROMSILVA a repartizat fondul de participare a salariaților la profit aferent anului 2022, pentru toate direcțiile silvice, în condițiile în care un număr de 9 Direcții Silvice, inclusiv centrala RNP Romsilva au raportat pierderi contabile în exercițiul financiar încheiat;
  • Considerăm că suma totală de 34.454.007,00 lei, care a fost repartizată pentru participarea salariaților la profit, putea fi utilizată pentru acoperirea pierderilor contabile din anii precedenți.

Astfel, au fost încălcate prevederile art. 138 alin. (2) din Contractul Colectiv de Muncă și prevederile art. 1 lit. c) și d) și alin. (2) din OUG nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societățile naționale, companiile naționale și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum și la regiile autonome.

Sesizare penală

Având în vedere aspectele constatate cu ocazia controlului efectuat la R.N.P. – Romsilva, raportul de control a fost transmis către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție în vederea efectuării de cercetări specifice.

Citește și: 

Au fost semnate contractele de mandat pentru noii membri ai Consiliului de Administrație al Romsilva
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii