Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
07:54 20 03 2019 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Legea Educaţiei Naţionale a fost modificată şi publicată în Monitorul Oficial

ro

14 Mar, 2019 00:00 622 Marime text
În Monitorul Oficial al României a fost publicat, în data de 13 martie 2019, decretul privind promulgarea Legii pentru modificarea şi completarea Legii Educaţiei naţionale nr. 1/2011. Legea a fost adoptată de parlamentari pe 11 martie 2019.
 
Este vorba de o lege care a suferit modificări de la propunerea iniţiatorilor până la promulgare. Astfel la data de 2 aprilie 2018, a avut loc prezentarea în Biroul Permanent al Camerei Deputaţilor a adresei iniţiatorului. După ce a fost adoptată şi de Senat, care era cameră decizională, a fost trimisă la preşedinte pentru promulgare pe 27.06.2018, însă Klaus Iohannis a cerut reexaminarea acesteia pentru că nu era clară şi lăsa loc interpretărilor. Astfel, a fost din nou adoptată, după ce au fost aduse 4 amendamente de către Camera Deputaţilor în octombrie, iar în februarie 2019, de către Senat.
 
A fost modificat articolul 63, alineatul (2), care va avea următorul cuprins: „(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în localităţile în care există cerere pentru forma de învăţământ în limba maternă a unei minorităţi naţionale, efectivele formaţiunilor de studiu se organizează, înfiinţează şi funcţionează astfel:
a) organizarea de noi formaţiuni de studiu pentru forma de
învăţământ în limba maternă a unei minorităţi naţionale, cu efective mai mici decât minimul prevăzut de prezenta lege se poate realiza la cerere, conform art. 19 alin. (3), în condiţiile legii;
b) organizarea, reorganizarea, desfiinţarea oricăror formaţiuni de
studiu inclusiv cel simultan pentru forma de învăţământ în limba maternă a unei minorităţi naţionale existente, se poate realiza cu avizul conform al Ministerului Educaţiei Naţionale, Comisiei de învăţământ şi tineret a Consiliului Minorităţilor Naţionale, aflat în coordonarea Departamentului de Relaţii Interetnice din cadrul Secretariatului General al Guvernului şi/sau al organizaţiei minorităţii naţionale reprezentate în Parlamentul României; c) în situaţii excepţionale, formaţiunile de studiu pentru antepreşcolari, preşcolari sau elevi pentru forma de învăţământ în limba maternă a unei minorităţi naţionale pot funcţiona sub efectivul minim sau
peste efectivul maxim, cu aprobarea direcţiei pentru minorităţi din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale, pe baza unei propuneri justificate din partea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ sau al organizaţiei minorităţii naţionale reprezentate în Parlamentul României, care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1).”

După alineatul (2) al articolului 63 se introduc trei noi alineate, alin. (21), (22) şi (23), cu următorul cuprins: „(21) Prevederile alin. (2) se aplică şi formaţiunilor de studiu în limba română atunci când acestea funcţionează în zone unde ponderea unei minorităţi etnice este majoritară. În aceste situaţii, avizul conform, respectiv aprobarea prevăzută la alin. (2) lit. b) şi c) se realizează de direcţia de specialitate competentă din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale. (22) Prevederile alin. (2) şi (21) se aplică doar formaţiunilor de studiu ce cuprind, conform legii, grupe, clase sau ani de studiu. Reorganizarea unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică se realizează conform art. 221. (23) Aplicarea prevederilor prezentului articol, respectiv a art. 221 nu poate avea ca efect pierderea personalităţii juridice de către unităţile de învăţământ singulare acordate conform art. 45 alin. (6).”
 
La articolul 94 alineatul (2), litera v) va avea următorul cuprins: „v) în termen de 3 luni de la sfârşitul anului şcolar dă publicităţii şi prezintă anual Parlamentului raportul privind starea învăţământului preuniversitar în România. Concomitent, sunt prezentate direcţiile şi priorităţile de dezvoltare a învăţământului preuniversitar.”
 
La articolul 216 alineatul (2), litera j) va avea următorul cuprins: „j) în termen de 3 luni de la sfârşitul anului universitar publică anual un raport privind starea învăţământului superior. Concomitent, sunt prezentate direcţiile şi priorităţile de dezvoltare a învăţământului superior.”
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii