Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
07:09 24 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Istoria căii ferate Fetești- Cernavodă. Alături de Podul Carol I a legat feroviar Dobrogea de restul țării (FOTO)

ro

12 Apr, 2023 12:44 1234 Marime text


O postare deosebită pe pagina de socializare CFR Infrastructura Constanța a apărut azi, 12 aprilie. Este vorba despre istoria căii ferate Fetești - Cernavodă, care, alături de Podul Carol I a legat feroviar Dobrogea de restul țării.

Calea ferată Cernavodă – Constanța, inaugurată în 1860, făcea legătura între Dunăre și Marea Neagră. După Războiul de Independență și alipirea Dobrogei, în 1879 a început construcția tronsonului de cale ferată București–Ciulnița–Fetești. Legătura celor două tronsoane necesita însă realizarea unor poduri peste Dunăre și Brațul Borcea.

Pe 9 octombrie 1890 s-a pus piatra de temelie pe șantierul Fetești - Cernavodă, primul proiect de traversare feroviară a Dunării, de pe teritoriul țării.
Inginerul Anghel Saligny a fost cel care a proiectat și a construit podurile „Dunărea“, cu o lungime de 1661.90 m și „Borcea“, cu o lungime de 970.00m. De asemenea, a mai existat Podul Iezer, care permitea scurgerea apelor de la inundații, peste balta Iezerului, pe insula Borcea.

Acesta a avut o lungime totala de 1455,20 m, dar a fost desființat în anul 1969 în urma desecării bălții și înlocuit cu un terasament de rambleu.

„Linia Fetești-Saligny, împreună cu toate lucrările de artă, are o lungime de 25 km. şi 716 metri coprinși între km. 146500 (Stația Fetești) şi km. 172-216 (axa stației Saligny). A fost începută în anul 1890 şi inaugurată la 14/26 Septemvrie 1895. Raza minimă este de 400 m., iar rampa maximă de 10%.

Pe această linie sunt construite cele mai mari lucrări de artă ce au legat pentru vecie Dobrogea cu țara mamă, lucrări monumentale, care au stârnit admirația întregii omeniri: este vorba de podul peste Borcea, Viaductul peste Baltă și cel mai măreț pod, Regele Carol I, peste Dunăre“ se arată în volumul Dobrogea – Cincizeci de ani de vieață românească“, editat cu prilejul semicentenarului reanexării Dobrogei în 1928.


Despre Calea ferată Constanța-Cernavodă, primul drum feroviar din Dobrogea

Pe 22 septembrie/4 octombrie 1860 se inaugura cu fast calea ferata Cernavodă-Constanța, prima din Imperiul Otoman.

Este adevărat că ideea construirii căii ferate le-a aparținut englezilor care au și înaintat propunerea către sultanul Abdul Medgid.

După aprobarea proiectului, lucrările  au început, sub coordonarea inginerilor englezi, costurile fiind acoperite tot de aceștia.

Evident că aveau un scop bine determinat, căci la acea vreme Regatul Unit intrase într-o criză economică, având nevoie urgentă de grânele din Dobrogea pentru a hrăni populația din Albion.

Lucrările la calea ferată au fost încheiate pe 4 octombrie 1860, „Danube Black Sea Railway and Kustendjie Harbour Co. Ltd” înscriindu-se în termenul impus prin contractul de concesiune.

Britanicii investiseră deja în doi ani și jumătate peste 180.000 de lire sterline pentru linia ferată și o primă tranșă de 65.000 de lire sterline pentru lucrările din portul Kiustenge.


foto: Facebook/ CFR Infrastructura Constanța
 

Citește și:

#citeșteDobrogea - Inaugurarea liniei ferate Constanța - Cernavodă, în pericol - Procesul DBSR vs Xenos (1860-1863) Răzgândirea armatorului, șicane și o lungă judecată (II)
 

#citeșteDobrogea - 159 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată Cernavodă-Constanța, pe care le-o datorăm englezilor
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii