Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
01:12 07 05 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Curtea de Conturi, la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor. Nereguli, descoperite la Constanța

ro

06 Mar, 2021 00:00 775 Marime text
  • Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a fost verificată, în 2019, de Curtea de Conturi
  • Verificări au fost făcute și la DSV Constanța, unde au fost găsite anumite nereguli


Curtea de Conturi a României a prezentat, în cadrul raportului verificărilor efectuate în anul 2019, mai multe aspecte identificate în urma controlului la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor.

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) este organizată și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subor-dinea Guvernului, sub coordonarea prim-ministrului, fiind autoritatea de reglementare și control în domeniul sanitar-veterinar și pentru siguranța alimentelor. Organizarea și funcționarea ANSVSA s-au stabilit în baza OG nr. 42/2004privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelorși a HG nr. 1.415/2009privind organizarea și funcționarea ANSVSA și a unităților din subordinea acesteia.

ANSVSA coordonează, din punct de vedere tehnic și administrativ, întreaga activitate a serviciilor sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, organizeazăși controlează efectuarea activităților publice sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor.

ANSVSA nu a întocmit și nu a transmis entităţilor din subordine, inclusiv Institutului de Diagnostic și Sănătate Animală, instituție publică aflată în subordinea ANSVSA, normele metodologice pentru stabilirea bunurilor cu caracter specific din categoria activelor fixe corporale, care au însușiri comune materialelor de natura obiectelor de inventar și care se trec în categoria acestora, contrar prevederilor art. 1, alin. (5) din OMFP nr. 221/2015 pentru completarea Normelor metodologice privind reevaluarea și amortizarea activelor fixe corporale aflate în patri-moniul instituțiilor publice, aprobate prin Ordinul ministrului economiei și finanțelor nr. 3.471/2008

Conducerea ANSVSA nu a întreprins demersuri pentru recuperarea despăgubirilor în sumă de 464 mii lei, pe care instituţia a fost obligată să le achite unui salariat, prin punerea în executare a unei sentințe a instanței de judecată, ca urmare a eliberării din funcție a persoanei în cauză fără a se respecta prevederile legale care reglementează situația eliberării funcționarilor publici din funcția publică, respectiv a art. 99 alin. (2) lit. b) și art. 100 alin. (4) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici.RecomandăriLuarea măsurilor care se impun în vederea recuperării prejudiciului în sumă de 464 mii lei, reprezentând despăgubiri pe care instituția a fost obligată să le plătească în baza sentinței definitive a instanței, prin careaceasta a stabilit nelegalitatea actului administrativ de eliberare din funcție a unui salariat.

Totodată, se vor calcula şi recupera accesoriile aferente. Întocmirea unei proceduri pentru analizarea și clarificarea cauzelor și împrejurărilor care au generat efectuarea unor cheltuieli suplimentare din bugetul de stat (sume reprezentând despăgubiri și daune morale), în baza unor hotărâri judecătorești definitive, în scopul stabilirii răspunderii și inițierii demersurilor de recuperare, după caz, a sumelor achitate.

Conform Programului de activitate al Curţii de Conturi pe anul 2020, în perioada ianuarie-aprilie 2020, camerele de conturi au efectuat misiuni de audit financiar la 24 de instituții din subordinea ANSVSA, respectiv la Institutul pentru Controlul Produselor Biologice și Medicamentelor de Uz Veterinar (ICPBMUV), Institutul de Diagnostic și Sănătate Animală (IDSA) și la 22 de DSVSA-uri județene, respectiv la DSVSA: Alba, Argeș, Bihor, Bistrița, Brăila, București, Buzău, Călărași, Cluj, Constanța, Covasna, Dâmbovița, Galați, Giurgiu, Hunedoara, Ialomița, Prahova, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timiș și Vâlcea. În urma auditului efectuat au fost exprimate patru opinii fără rezerve la DSVSA: Bistrița, București, Buzău, Dâmbovița, opt opinii contrare la DSVSA: Alba, Argeș, Călărași, Cluj, Giurgiu, Suceava, Vâlcea și Institutul de Diagnostic și Sănătate Animalăși 12 opinii cu rezerve, cu paragraf de evidențiere a unor aspecte, la DSVSA: Brăila, Bihor, Constanța, Covasna, Galați, Hunedoara, Ialomița, Prahova, Sibiu, Teleorman, Timiș și Institutul pentru Controlul Produselor Biologice și Medicamentelor de Uz Veterinar.


Neregulile găsite la Constanța sunt:

  • neconstituirea de provizioane și ajustări cu privire la clienții incerți sau aflați în litigiu (DSVSA: Constanța, Brăila, Suceava și Sibiu);
  • nu au fost respectate reglementările legale privind operațiunile cu numerar efectuate de entitate, documentele de încasări în numerar nu au fost supuse controlului financiar preventiv și nici nu s-a efectuat controlul inopinat al casieriei, cel puțin o dată pe lună, prin numărarea și verificarea tuturor valorilor existente în casă, potrivit Regulamentului operațiilor de casă (DSVSA Călărași și Constanța);
  • nerespectarea prevederilor legale aplicabile operațiunilor derulate prin casierie de către DSVSA Constanța:
    • sumele erau încasate direct de către inspectorii de specialitate de la nivelul punctelor de inspecție la frontieră (PIF), fără ca aceștia să fie împuterniciți în calitatea de casieri pentru activitățile derulate, și erau depuse la trezorerie, fără ca acestea sa treacă prin circuitul documentelor din casieria organizatălegal în sediul DSVSA Constanța;
    • sumele încasate și plățile efectuate în numerar (inclusiv depunerile la trezorerie) în cadrul PIF erau consemnate într-un registru de casă, fără a fi preluat în acesta tot ce se întocmea în aceeași zi în cadrul casieriei din sediul DSVSA Constanța.

Ti-a placut articolul?

Comentarii