Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:45 18 05 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

KPMG Au mai ramas 104 zile

ro

16 Sep, 2009 16:11 4824 Marime text

niculae-done-kpmg.jpgKPMG organizează astazi la Bucureşti o conferinţă despre Pachetul de TVA şi noile reguli de impozitare în domeniul accizelor care vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2010.

Începând cu 1 ianuarie 2010 vor intra în vigoare în toate Statele Membre ale Uniunii Europene noi prevederi legislative în materie de TVA. Acestea sunt prevederile din Directiva 2008/8/CE, Directiva 2008/9/CE şi Regulamentul (CE) nr. 143/2008, care formează aşa-numitul "Pachet de TVA".

Noile prevederi legislative abordează, în principal, două aspecte majore ale legislaţiei TVA, şi anume, regulile referitoare la locul taxării pentru prestările de servicii şi procedurile legate de rambursarea TVA pentru contribuabili persoane nerezidente, dar şi aspecte legate de colaborarea şi transmiterea de informaţii între autorităţile fiscale ale statelor membre.

Ministerul Finanţelor Publice a publicat recent proiectul de modificare a Codului Fiscal în vederea implementării pachetului de TVA, precum şi a altor directive şi regulamente europene în domeniul impozitului pe profit şi al accizelor.

Peste 350 de participanţi, reprezentanţi ai societăţilor locale şi internaţionale din toate domeniile de activitate, majoritatea clienţi KPMG, au confirmat prezenţa la conferinţa susţinută de KPMG România în Bucureşti în perioada 16 - 17 septembrie 2009 având ca principală temă de dezbatere pachetul de TVA şi noile reguli aplicabile în domeniul accizelor. Reprezentanţii KPMG au adus la cunoştinţa participanţilor ultimele modificări ale regulilor de impozitare, au identificat aspectele care vor ridica anumite dificultăţi practice de implementare începând cu 1 ianuarie 2010 dar au prezentat şi procedurile simplificate de recuperare a taxei din alte State Membre.

Niculae Done, Senior Tax Partner în cadrul KPMG, a deschis conferinţa printr-o prezentare a importanţei impozitelor indirecte, mai ales din perspectiva încasărilor considerabile la bugetul de stat precum şi a sistemului de colectare accesibil.

ramona-jurubita-tax-partner-kpmg.jpgRamona Jurubiţă, Tax Partner în cadrul KPMG România şi coordonator al echipei de impozite indirecte, a prezentat, în continuare, motivele care au stat la baza schimbărilor regimului TVA şi modul în care acestea afectează noile reguli contribuabilii români. În prezent, regula generală privind taxarea serviciilor stipulează că locul de taxare a acestora este locul unde este stabilit prestatorul, de la această regulă existând însă o serie de excepţii ce ţin cont de natura serviciului prestat. Începând cu 1 ianuarie 2010, pachetul de TVA prevede ca regulă generală în cazul serviciilor prestate către beneficiari, persoane impozabile, taxarea la locul unde este stabilit beneficiarul. Pe de altă parte, în cazul serviciilor prestate către beneficiari, persoane neimpozabile, regula generală prevede că serviciile sunt taxabile la locul unde este stabilit prestatorul, regulă aplicabilă, de altfel, şi în prezent.

Noile reguli vor prevedea, de asemenea, excepţii de la regulile de bază menţionate anterior, tot în funcţie de natura serviciilor. Astfel, există, de exemplu, reguli specifice de impozitare în cazul serviciilor de intermediere, de transport, precum şi pentru serviciile de închiriere de mijloace de transport şi ambarcaţiuni de agrement (acestea din urmă având reguli diferite în funcţie de durata contractelor) şi altele.

Ramona Jurubiţă a explicat intenţia Comisiei Europene care a stat la baza introducerii noilor reguli în materie de TVA, şi anume, armonizarea impozitării serviciilor la nivelul tuturor statelor membre şi, pe cât posibil, eliminarea operaţiunilor care generează TVA în alt stat membru decât cel în care contribuabilul este stabilit. Toate aceste demersuri au fost făcute în vederea scăderii nivelului costurilor cu TVA la nivelul contribuabililor. Pe de altă parte, totuşi, toate aceste „simplificări" ale regulilor de impozitare generează obligaţii declarative noi, printre care, cea mai importantă fiind întocmirea declaraţiei recapitulative a serviciilor prestate către / primite de la alte persoane impozabile din UE.

Tot în vederea scăderii costurilor cu TVA, s-a simplificat şi procedura de rambursare a taxei către persoanele impozabile stabilite în alt Stat Membru decât cel în care taxa este datorată. Ramona Jurubiţă a continuat cu detalierea regulilor noii proceduri de rambursare a TVA din alte State Membre. Astfel, începând cu 1 ianuarie 2010, contribuabili români vor transmite electronic cererile de rambursare a TVA din alte State Membre către autorităţile fiscale române. Conform noii Directive, autorităţile fiscale sunt obligate să soluţioneze aceste cereri de rambursare în termen de 4 luni de la data depunerii şi să plătească taxa datorată în termen de 10 zile de la data soluţionării.

Din punct de vedere practic, toate aceste noi reguli fiscale se traduc în schimbări în sistemele IT ale societăţilor, pentru a asigura declararea corectă şi completă a operaţiunilor desfăşurate. Cristian Itu, Senior Manager în departamentul IT Advisory al KPMG România, a prezentat principalele considerente care ar trebui să stea la baza modificărilor sistemelor IT şi a amintit că persoanele impozabile trebuie să înceapă cât mai curând identificarea impactului şi implementarea corespunzătoare a noilor reguli asupra operaţiunilor desfăşurate, pentru a fi siguri că prima declaraţie recapitulativă pentru servicii şi decontul de TVA sunt întocmite corect şi sunt depuse la timp, respectiv, pe 25 februarie 2010.

Mihai Petre, Manager în cadrul departamentului de impozite indirecte din cadrul KPMG România, a vorbit în continuare despre modificările in domeniul legislaţiei privind accizele ce vor fi aplicabile din 2010, datorate, în principal, obligaţiilor României de a transpune în legislaţia internă prevederile noii directive ce va reglementa regimul general al accizelor la nivel european începând cu 1 aprilie 2010 (Directiva 2008/118/CE). Principalele modificări (aplicabile începând cu 1 aprilie 2010) vor viza (1) procedura de autorizare a agenţilor economici ca si antrepozit fiscal pentru produse accizabile (de exemplu, necesitatea prezentării unui manual de proceduri interne, a randamentului utilajelor), (2) simplificarea si utilizarea in format electronic a documentaţiei aferente circulaţiei in regim suspensiv a produselor accizabil, (3) modul in care societăţile din alte state membre ale Uniunii Europene care vor livra direct către consumatori finali din România gaz natural şi electricitate îşi vor putea stinge obligaţiile privind accizele aferente acestor livrări. O altă modificare importantă ce va intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2010 va fi renunţarea la accizarea produselor considerate de lux (de exemplu: confecţii din blana naturala, articole din cristal, bijuterii din aur si/sau platina, produse de parfumerie, arme si arme de vânătoare, iahturi şi alte nave şi ambarcaţiuni cu sau fără motor pentru agrement), cu excepţia cafelei (verde, prăjita şi solubilă) care va rămâne în continuare subiect de accize.

În încheiere, Ramona Jurubiţă a subliniat necesitatea începerii cât mai curând posibil a proiectelor de implementare a prevederilor Pachetului de TVA în cadrul societăţilor. Luaţi în considerare că au mai rămas doar 104 zile până la intrarea în vigoare a noilor reguli iar până la acea dată trebuie să identificaţi cum va afectează noile reguli, ce schimbări de sisteme se impun şi cum trebuie să pregătiţi personalul pentru a asigura o trecere lină de la regulile actuale la cele noi.

Despre KPMG:

KPMG este reţeaua globală de firme de servicii profesionale care furnizează servicii de audit, consultanţă fiscală şi în domeniul afacerilor. Ne desfăşurăm activitatea în 140 de ţări şi avem 135.000 de angajaţi în firmele membre din întreaga lume. Societăţile independente membre ale reţelei KPMG sunt afiliate la KPMG Internaţional , o corporaţie elveţiană.

În România şi Republica Moldova, KPMG îşi desfăşoară activitatea în cadrul celor şase birouri din Bucureşti, Cluj-Napoca, Constanţa, Iaşi, Timişoara şi Chişinău. În prezent dispunem de un număr de peste 500 de angajaţi şi parteneri, atât cetăţeni români cât şi expatriaţi.

© 2009 KPMG România SRL, societatea română membră a KPMG Internaţional, o corporaţie elveţiană. Toate drepturile rezervate.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii