Ședințe CJC Aleșii votează mandatarea președintelui Consiliului Județean Constanța privind exercitarea dreptului de preemțiune asupra monumentelor istorice în 2025 (DOCUMENT)
Ședințe CJC: Aleșii votează mandatarea președintelui Consiliului Județean Constanța privind exercitarea
18 Jun, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
151
Marime text



- Această hotărâre va permite președintelui să decidă dacă Consiliul Județean va exercita dreptul de preemțiune, adică prioritatea de a cumpăra aceste imobile pentru a proteja patrimoniul cultural și istoric al județului
- Dreptul de preemțiune este reglementat prin lege pentru a proteja monumentele istorice, iar Consiliul Județean are competența de a-l exercita în numele comunității locale, în scopul conservării patrimoniului
- Astfel, până la finalul anului, Președintele Consiliului Județean Constanța va putea exprima voința județului privind cumpărarea sau renunțarea la cumpărarea imobilelor clasate monumente istorice sau aflate în curs de clasare, în funcție de interesele și resursele județului, conform mandatului primit de la Consiliul Județean
Lavinia SĂNDESCU-SICLITARU
Consiliul Judeţean Constanţa se reunește în şedinţă ordinară pentru data de 23.06.2025, ora 10:00, ședință ce se va desfășura în format fizic.
Pe ordinea de zi se află și proiect de hotărâre nr.143/12.06.2025 privind mandatarea Președintelui Consiliului Județean Constanța să exprime în numele și pentru Județul Constanța - Consiliul Județean Constanța, exercitarea/neexercitarea dreptului de preemțiune cu privire la intențiile proprietarilor de înstrăinare a imobilelor clasate monumente istorice sau a celor aflate în curs de clasare, pentru anul 2025.
Potrivit proiectului care poate fi studiat integral în secțiunea „documente”, conform prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată cu modificările și completările ulterioare, monumentele istorice aflate în proprietatea persoanelor fizice de drept privat pot fi vândute numai în condițiile exercitării dreptului de preempțiune ale Statului Român, prin Ministerul Culturii, pentru monumentele istorice clasate în grupa A, sau prin serviciile deconcentrate ale ministerului Culturii, pentru monumentele istorice clasate în grupa B, ori al unităților administrativ-teritoriale, după caz, sub sancțiunea nulității absolute a vânzării.
Totodată, în temeiul competențelor stabilite prin art. 4 alin. (8) și 4(8A 1) din Legea nr. 422/2001 republicată, cu modificările și completările ulterioare, privind protejarea monumetelor istorice, „în cazul în care Ministerul Culturii sau serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii nu își exercită dreptul de preempțiune în termenul prevăzut la alin. (7), acest drept se transferă autorităților publice locale. Autoritățile publice locale transmit cu celeritate proprietarului intenția de a-și exercita dreptul de preempțiune, respectiv comunicarea de neexercitare a dreptului, în condițiile legii, fără a depăși 30 de zile lucrătoare calculate de la data comunicării neexercitării dreptului de preempțiune de către Ministerul Culturii, respectiv de către serviciile publice deconcentrate ale acestuia.”
Comunicările privind neexercitarea dreptului de preempțiune au termen de valabilitate pentru întregul an calendaristic în care au fost emise, inclusiv pentru situații în care momentul istoric este vândut de mai multe ori.
Efectele actului administrativ asupra actelor administrative în vigoare și măsuri de implementare
Protivit Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, monumentele istorice aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat pot fi vândute numai în condițiile exercitării dreptului de preempțiune ale Statului Român, prin Ministerul Culturii, pentru monumentele istorice clasate în grupa A, sau prin serviciile deconcentrate ale ministerului Culturii, pentru monumentele istorice clasate în grupa B, ori al unităților administrativ-teritoriale, după caz, sub sancțiunea nulității absolute a vânzării;
După adoptare, actul administrativ va fi comunicat în termenul legal către Instituția Prefectului Județului Constanța, în vederea exercitării controlului de legalitate, precum și Serviciului acte administrative și arhivă din cadrul Direcției Generale Administrație Locală pentru punerea în aplicare.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Ședință ordinară la Consiliul Județean Constanța. Iată ce proiecte se află pe ordinea de zi
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii