03:54 26 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Astronomii australieni au descoperit o galaxie foarte, foarte îndepărtată

06 Jul, 2015 23:29 1505 Marime text
O galaxie situată la cinci miliarde de ani lumină de Terra a fost descoperită cu un telescop performant amplasat într-o zonă izolată din Australia, anunță un comunicat de presă difuzat astăzi de agenția federală de cercetare științifică din această țară, "The Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation" (CSIRO). Această descoperire - la care au contribuit mai multe universități australiene - va ajuta la cunoașterea unei perioade puțin studiate din istoria Universului.
Galaxia a fost detectată, într-o emisie de radiații care circula către Pământ, de telescopul performant SKA Pathfinder (ASKAP). Colectivul de cercetători, condus de James Allison, a folosit o metodă specială pentru a detecta modificările undelor radio provenite din centrul strălucitor al galaxiei PKS B1740-517, care se află în apropiere de constelația Ara (Altarului).
Emisia de radiații cu o vechime de 5 miliarde de ani era "marcată" de hidrogenul gazos prin care a călătorit până pe Terra. Gazul absoarbe unele dintre radiații, generând slabe scăderi ale semnalului. "Acestea sunt mascate de zgomotul de fond la multe observatoare, dar al nostru le-a perceput cu claritate", a explicat cercetătorul James Allison.
Tehnica absorbției va fi utilizată cu ASKAP pentru a găsi sute de galaxii situate la o distanță de până la 10 miliarde de ani lumină și pentru a determina cât hidrogen gazos conțin ele. Cu ajutorul acestor date, oamenii de știință vor putea înțelege de ce formarea stelelor, care este întreținută de hidrogenul gazos, a scăzut în Univers după punctul maxim atins în urmă cu 10 miliarde de ani.