Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:04 26 04 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Senatorul Onaca "Daca PPE este cel mai mare partid din Europa, nu vad de ce PD nu ar ajunge cel mai

ro

11 Nov, 2006 00:00 867 Marime text
Senatorul PD de Constanta Dorel Onaca a ales o modalitate inedita de a-si promova activitatea politica: un market plan agresiv al Constantei in Europa, care ar putea aduce beneficii dupa integrarea in Uniunea Europeana. Ridicarea unui port mall la Costinesti, construirea unui muzeu de sticla la Cernavoda, conservarea situ-lui Hamangia, sunt doar cateva tinte de pe lista proiectelor locale. Ramane de vazut daca Uniunea Europeana va investi in proiectele primarilor constanteni sau ne va trimite din nou in corzile ringului neadaptatilor.Cu prilejul unui seminar desfasurat la Mangalia ati afirmat ca vreti sa deschideti un birou pe langa grupul Partidului Popular European la Bruxelles. Care este scopul acestei actiuni? Cine va va reprezenta la Bruxelles?Scopul acestei actiuni este urmarirea proiectelor pe care primariile din judetul Constanta intentioneaza sa le depuna in vederea accesarii de fonduri structurale. De monitorizarea acestei actiuni se va ocupa o echipa de consilieri parlamentari, care au avut deja intalniri cu expertii parlamentari si euro - observatorii romani de la Bruxelles. Misiunea lor este crearea unei vizibilitati in jurul proiectelor romanesti in zona comisiilor Parlamentului European.V-ati adus un aport deosebit in cadrul negocierilor pe care PD le-a avut la Bruxelles. Verdictul dat de Biroul Politic al PPE a fost unul favorabil. Va asteptati la acest parcurs, relativ rudimentar si lipsit de probleme majore, in conditiile in care PD s-a trezit intr-o dimineata democrat iar, seara, cand "a plecat la culcare" era deja popular?Eram sigur ca PD va fi acceptat in marea familie populara ca membru asociat si ca prin votul care a avut loc pe 9 noiembrie s-a inteles implicit ca vom deveni membri deplini dupa 1 ianuarie 2007.Ce sanse exista ca reprezentantii PPE sa sprijine Romania pentru obtinerea finantarii necesare unor proiecte de dezvoltare?PPE are cel mai mare grup parlamentar din Parlamentul European si are reprezentanti de marca in comisiile parlamentare unde se abordeaza finantarile. Intalnirea de la Cluj cu reprezentantii PPE a fost un semn pozitiv ca ne vor sustine proiectele. Majoritatea proiectelor depuse au deja girul de principiu atat al parlamentarilor cat si al expertilor din comisii. Finantarile sunt deja alocate pe anumite domenii, noi trebuie doar sa sustinem ferm aceste proiecte.Ati fost solicitat de autoritatile locale sa va implicati in sustinerea unor proiecte. Transformarea podului Anghel Saligny intr-un muzeu al tehnicii europene, construirea unui muzeu de sticla la Cernavoda, un mall la Costinesti sunt doar cateva din prospectele de piata romanesti care ar putea fi exportate in Europa. Care sunt probabilitatile concretizarii acestor proiecte?Daca va deveni un proiect de interes national, voi sustine programul "Saligny". Cu prilejul intalnirii de la Cernavoda am dezbatut tema reprezentarii specificului romanesc in Europa. In cazul acestui proiect, este vorba de o cofinantare. O parte din bani va fi contributia Centralei Nucleare, iar cele mai multe fonduri vor veni fie din sectorul privat, fie din fonduri europene. Va trebui sa facem o discutie mai larga legata de acest proiect. Trebuie sa stim exact in ce stadiu se afla acest proiect, ca sa stim ce sa solicitam partenerilor nostri. In discutia cu PPE, am aratat disponibilitatea de a promova valorile romanesti.Recent ati organizat la sediul ANR din Constanta o dezbatere care vizeaza modificarea si completarea OU 42/1997 privind transportul naval. Care sunt amendamentele pe care le propuneti pentru modificarea normativului in vigoare?A fost o intalnire la care am participat ca parlamentar de Constanta alaturi de agenti economici, institutii care-si desfasoara activitatea in zona navala, agenti de nave, operatori in transportul naval, etc. Ordonanta 74/2006 reprezinta in fapt doar o ajustare a Legii 42/1997, iar amendamentele care completeaza normativul sunt de forma si nu de fond. Astept de la Comisia economica din Senat sa imbunatateasca clar aceasta lege. Pentru mine este esential ca actul normativ sa fie clar si transparent pentru ca este cartea de capatai a transportului naval si a transportatorilor, a prestatorilor de servicii, a operatorilor.La fel si armatorii, care asteapta ceva foarte clar de la aceasta lege, care sa le confere un mediu propice pentru desfasurarea activitatii lor specifice.Care preconizati ca va fi traiectoria acestui sector odata cu integrarea europeana?Portul Constanta este cea mai importanta poarta economica din sud-estul Europei. Infrastructura acestei entitati economice ne permite sa ne intoarcem cu fata spre Occident, dar este nevoie de o legislatie permisiva, de o imbunatatire a prestatorilor de servicii, o libera concurenta intre operatori. Trebuie sa fructificam potentialul arealului portuar. Intotdeauna am considerat ca relansarea flotei romanesti trebuie sa fie o prioritate pentru Romania. Infrastructura nu ne poate lasa indiferenti, trebuie sa ne reflectam foarte serios la posibilitatile reale de refacere a flotei maritime si fluviale. Comunicarea intre autoritatile portuare si lucratorii si operatorii din sistem este cheia dezvoltarii europene a portului. In momentul in care fiecare din parti isi va asuma obligatiile si-si va cunoaste beneficiile, mecanismele portuare vor fi relansate. Vad un viitor clar si frenetic numai daca va exista un dialog si nu o retorica. La toate acestea trebuie sa adaugam, fireste, o legislatie coerenta.Mai multi parlamentari au semnalat in diverse ocazii necesitatea elaborarii unei legi a marinarului roman, care sa-i apere interesele si sa-i confere siguranta locului de munca. Cum vedeti viitorul marinarilor si, de ce nu, al armatorilor romani dupa integrare? Exista potential pentru renasterea acestei ,,industrii" in Romania?Totul pleaca de la respectarea obligatiilor atat de armator, cat si de marinarul angajat. Aici intervin conventiile internationale la care Romania este cosemnatara si in consecinta vor beneficia de protectie. Aceste tratate trebuie insa respectate in litera lor, pentru ca o simpla semnatura nu reprezinta doar un refugiu, ci si obligatii serioase.Cum priviti situatia politica din Alianta? Va reusi sa reziste ADA pana la viitoarele alegeri?Alianta are un protocol semnat si daca nu exista discutii pe marginea acestui protocol nu vad de ce nu ar merge. Actuala formula de conducere a Aliantei este capabila sa-si duca la indeplinire programul de guvernare asumat de executiv.PD a devenit principalul partid al coalitiei. Langa cine credeti ca ar trebui sa se pozitioneze PD in viitoarea schema politica care se va relansa odata cu 2007? Langa partidul lui Stolojan, langa PSD sau ar trebui sa continue colaborarea cu PNL?Partidul Democrat trebuie sa se gandeasca ca are de castigat alegerile din 2008. Doar in conditiile in care Alianta Dreptate si Adevar nu va mai exista se va putea discuta de alte colaborari. Deocamdata este prematur. Starea degradata in care se gaseste la acest moment Alianta DA este consecinta instabilitatii PNL atat in plan intern cat si in relatia cu PD. Partidul Democrat are suficient potential politic si uman sa participe pe cont propriu la alegerile din 2008. Daca PPE este cel mai mare partid din Parlamentul European, nu vad de ce si PD nu si-ar dori sa devina cel mai mare partid din Romania.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii