Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
03:57 18 09 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

USR Constanța insistă pe necesitatea modificării Regulamentului spațiilor verzi

ro

13 Sep, 2021 00:00 1727 Marime text
  • Multe spații verzi din oraș nu s-au bucurat de atenția autorităților în acest an
  • Un astfel de loc este în Tomis Nord, între Aleea Hortensiei nr 15 și Bd. Aurel Vlaicu, susține președintele USR Constanța, consilierul local, Dumitru Caragheorghe
  • În acest context, reprezentantul USR Constanța insistă asupra faptului că Regulamentul de gospodărire a spațiilor verzi din HCL 77 are nevoie de modificări care să stabilească cu adevărat că autoritatea locală este cea care trebuie să se ocupe de spații similare celui îngrijit de voluntari
  • Consilierii locali municipali ai USR Constanța au anunțat încă din vara acestui an că au înregistrat la secretariatul CLM, un proiect care să modifice prevederile HCL 77/2021
 
 
 
Sunt foarte multe spații verzi în oraș asupra cărora autoritățile nu au intervenit deloc în acest an.
 
Un astfel de loc este în Tomis Nord, între Aleea Hortensiei nr 15 și Bd. Aurel Vlaicu, susține președintele USR Constanța, consilierul local, Dumitru Caragheorghe.
 
„În ultimii 4 ani aici se intervenea măcar de două ori pe an pentru acțiune de cosit buruienile. Anul acesta, a intervenit Verde Urban, o dată în primăvară și zilele trecute, la început de toamnă”, mai susține liderul aleșilor locali USR din cadrul Consiliului Local Municipal Constanța.
 
În acest context, reprezentantul USR Constanța insistă asupra faptului că Regulamentul de gospodărire a spațiilor verzi din HCL 77 are nevoie de modificări care să stabilească cu adevărat că autoritatea locală este cea care trebuie să se ocupe de spații similare celui îngrijit de voluntarii Verde Urban.
 
De altfel, nu doar cei de la USR Constanța sunt nemulțumiți de prevederile HCL 77/2021 privind Regulamentul pentru îmbunătățirea activității de gospodărire, protecția mediului, întreținerea și înfrumusețarea municipiului Constanța, ci și foarte mulți constănțeni.
 
Consilierii locali municipali ai USR Constanța au anunțat încă din vara acestui an că au înregistrat la secretariatul CLM, un proiect care să modifice actualul Regulament.
 
 

Iată propunerile din proiectul depus de aleșii USR-PLUS

“Prin HCL nr.77/2021 a fost aprobat Regulamentul privind îmbunătățirea activității de gospodărire, protecția mediului, întreținerea și înfrumusețarea municipiului Constanța.
Articolul 5 pct.1 si 2 din această hotărâre a adus modificări esențiale regulamentului anterior, privind obligațiile asociațiilor de proprietari de a îngriji spațiile adiacente condominiilor.

În concret, s-a stabilit obligația acestor asociații de a efectua lucrările de întreținere și curățenie a imobilelor aflate în proprietate sau în folosință și a împrejurimilor acestora, respectiv a spațiilor verzi , stabilindu-se un perimetru de intervenție pâna la jumătatea distanței dintre blocuri/imobile aparținând unor asociații diferite ori operatori economici.

Aceste obligații au fost explicitate prin adrese transmise asociațiilor de proprietari din care a rezultat, printre altele, sarcina de a asigura cosirea ierbii, tunderea gardului viu, întreținerea arbuștilor și a arborilor (fără a se arata în ce modalitate) precum și de a colecta, încarca și transporta resturile vegetale.

Potrivit art. 2 lit. d din Legea nr. 196/2018, privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, asociația de proprietari este o formă de asociere autonomă și fără scop lucrativ a proprietarilor dintr-un condominiu, având ca scop administrarea, exploatarea, întreținerea, repararea, reabilitarea și modernizarea proprietății comune, menținerea în stare bună a imobilului, respectarea drepturilor și asumarea obligațiilor de către toți proprietarii.

Din analiza acestei dispoziții legale, rezultă că scopul înființării asociației de proprietari este acela al realizării unei bune administrări a proprietății comune și menținerea în stare bună a imobilului, acestea fiind de altfel și obligațiile impuse de legiuitor în sarcina asociațiilor de proprietari prin dispozițiile art. 63 din lege, sfera obligațiilor asociației de proprietari fiind strict limitată la partea de proprietate comună.
 
Obligația întreținerii spațiilor verzi publice aferente cvartalelor de blocuri, excede obligațiilor stabilite de legiuitor în sarcina asociațiilor de proprietari prin Legea nr. 196/2018, obligații limitate strict la aspecte ce privesc proprietatea comună deținută de proprietarii locuințelor dintr-un condominiu.

Cu toate acestea, posibilitatea legală a derogării de la principiul anterior se poate face cu respectarea art. 12 din OG 21/2002:  (1) Consiliile locale pot stabili ca unele dintre obiectivele vizând buna gospodărire, întreţinere, curăţenie şi înfrumuseţare a localităţilor să fie realizate, integral sau parţial, prin contribuţia directă a cetăţenilor.
 
Însa, conform art. 13 din acelasi act normativ, obiectivele stabilite de consiliile locale potrivit art. 12 se supun aprobării locuitorilor prin referendum local, organizat în condiţiile legii, împreună cu modalităţile de efectuare a contribuţiei cetăţenilor şi cu întinderea acesteia.  Rezulta, așadar ca, în lipsa îndeplinirii acestei conditii, asociațiile de proprietari nu pot fi obligate să realizeze prin efort propriu activitățile de cosire a ierbii și toaletare a copacilor de pe un teren proprietate publică.
 
Prin urmare, propunem modificarea punctelor 1 si 2 ale art.5 ale HCL 19/2021 după cum urmează:
 
Art. 5 Instituțiile publice și persoanele fizice sau juridice au următoarele obligații:
 
Să efectueze lucrările de întreținere și curățenie a imobilelor aflate în proprietate sau în folosință, precum și a împrejmuirilor acestora.
1^1 În cazul nerespectării obligațiilor prevăzute la art.9 alin (1) lit. d), e), f), h), i) și k) din Ordonanța nr. 21/30.01.2002 privind gospodărirea localităților urbane, în concordanță cu art.24^1 din act normativ, după expirarea termenului de 30 de zile stabilit prin notificarea transmisă în prealabil  proprietarului, primarul poate aproba executarea de către autoritățile publice locale a acțiunilor de curățare și igienizare. Lucrările se efectuează în numele și pe cheltuiala proprietarilor notificați, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinație în bugetul local, cu condiția constituirii dreptului de creanță și a recuperării cheltuielilor de la proprietarii notificați în condițiile legii.

1^2 În toate cazurile în care proprietarul notificat conform 1^1 nu permite accesul în imobilul supus lucrărilor de intervenție în vederea executării acestora de către autoritatea administrației publice locale, primarul solicită autorizarea efectuării lucrărilor de către instanța judecătorească competentă, prin ordonanță președințială, dată cu citarea părților.

1^3 Identificarea proprietarilor sau deținătorilor legali, emiterea somației cu termen de 30 de zile și întocmirea notei de constatare de conformare la măsurile dispuse, în cazul în care proprietarii remediază deficiențele semnalate, sau a procesului verbal de constatare a contravenției, în cazul în care aceștia nu se conformează, cade în sarcina lucrătorilor desemnați.

1^4 După aplicarea sancțiunii contravenționale, lucrătorii desemnați din cadrul Direcției gestionare servicii publice vor demara procedurile legale pentru efectuarea lucrărilor de curățare și igienizare și de constituire a dreptului de creanță și de recuperare a cheltuielilor de la proprietarii notificați.

1^5 În situația în care proprietarul, notificat conform 1^1, nu permite accesul în imobilul supus lucrărilor de intervenție în vederea executării acestora de către autoritatea administrației publice locale, reprezentanții Direcției gestionare servicii publice vor solicita instanței competente, prin intermediul Compartimentului Juridic Contencios, autorizarea accesului în imobilul supus lucrărilor de intervenție, emiterea unei ordonanțe președințiale care să le confere acest drept.

Să mențină curățenia trotuarelor din dreptul imobilelor pe care le dețin, a locurilor de parcare pe care le folosesc și a spațiilor verzi existente din dreptul imobilelor pe care le dețin sau le folosesc. Prin spațiu verde pentru care există obligația menținerii curățeniei de către asociațiile de proprietari/operatori economici se înțelege suprafața de spațiu verde tangentă imobilului aflat în proprietatea sau în folosința acestora până la intersecția cu un trotuar, alee, stradă, bulevard. Limita de demarcație o reprezintă jumătatea distanței dintre blocuri/imobile aparținând unor asociații diferite/operatori economici; să asigure condiții de igienă, inclusiv prin operațiuni de curățare, dezinsecție, dezinfecție și deratizare, a imobilelor aflate în proprietate sau în folosință, precum și a spațiilor comune din cadrul asociațiilor de proprietari.

Instituțiile publice și persoanele juridice, cu excepţia asociaţiilor de proprietari, au obligația de a încheia contracte cu prestatori de servicii specializați în colectarea, transportul și eliminarea/valorificarea  deșeurilor municipale selective.

Operatorii economici deținători de active situate pe arterele stradale principale, au obligația ca în perioada 01.12 - 07.01 a fiecărui an, cu ocazia sărbătorilor de iarnă, să amenajeze prin decorare și iluminare vitrinele activelor pe o suprafață de minim 50%. Iluminatul activelor va funcționa cel puțin concomitent cu iluminatul stradal asigurat de administrația publică locală; persoanele juridice și instituțiile publice, cu excepţia asociaţiilor de proprietari, sunt obligate să asigure locuri special amenajate dotate cu europubele sau containere speciale pentru colectarea selectivă a deșeurilor municipale, cu cale de acces pentru evacuare; să asigure viabilitatea trotuarului pe cel puțin 1 metru, prin îndepărtarea zăpezii și a gheții din dreptul imobilelor pe care le au în proprietate sau folosință, precum şi îndepărtarea a țurțurilor de streașină și a zăpezii de pe acoperișuri, și depozitarea acestora în afara părții carosabile și în alte locuri în care circulația pietonală să nu fie afectată, imediat după încetarea fenomenelor meteo nefavorabile (viscol, ninsoare, polei, depunere de gheață).

Proprietarii terenurilor virane situate în intravilanul municipiului Constanța au obligația să le împrejmuiască și să  amplaseze pe aceste terenuri, la loc vizibil, pe frontul stradal, un panou care să cuprindă sintagma “ Proprietate Pivată” și numărul stradal aferent sau parcelă și lot atunci când imobilul nu are alocat un astfel de număr, împrejmuirea se va realiza cu respectarea prevederilor Legii nr.50/1991 modificată și completată – se arată proiectul inițiat de aleșii de la USR PLUS și rămas fără răspuns de la aparatul primarului Constanței, Vergil Chițac.
  
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 

 

Citește și:

Ședința convocată de USR PLUS sub semnul întrebării?! Aparatul primarului Chițac nu avizase modificarea Regulamentului care obligă asociațiile să întrețină spațiile verzi
 
USR PLUS Constanța vrea să modifice în ședința de Consiliu Local de vineri HCL 77/2021. Orădenii au desființat în instanță Regulamentul care îi obliga să întrețină spațiile verzi din jurul blocurilor

 

Ti-a placut articolul?

Comentarii