Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
20:21 10 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

„Şoseaua lui Mazăre. Şi cum ea trebuie să moară!” Ce părere au constănţenii despre reînvierea proiectului şoselei de coastă

ro

18 Jan, 2017 00:00 2464 Marime text
Propunerea legislativă privind completarea şi modificarea OUG 202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere, cu modificările şi completările aduse de Legea 280/2003, datează din 2008, iar printre iniţiatori se află foştii parlamentarii constănţeni ai PSD Eduard Martin şi Alexandru MazărePuiu Haşotti şi Gheorghe Dragomir, de la PNL, şi Gelil Eserghep, la acel moment membru PRM.
 
Pe contul său de socializare, deputatul USR de Constanţa Stelian Cristian Ion i-a întrebat pe constănţeni ce părere au despre proiectul şoselei de coastă promovat în trecut cu atâta ardoare de administraţia Mazăre. Consideră aceştia că ar putea afecta plajele nou-amenajate sau calitatea vieţii locuitorilor din zona vizată sau, dimpotrivă, va fi un plus pentru Constanţa prin descongestionarea traficului, prin crearea unor oportunităţi de realizare a unor noi proiecte imobiliare?

Ce modificări la legea gospodăririi zonei costiere propuneau iniţiatorii

Proiectul propune modificarea art. 35 (1): „Autorizarea de construire de noi şosele în banda litorală de 50-150 m paralelă cu linia ţărmului sau în zonele protejate este interzisă, cu excepţia unui drum de-a lungul falezei de nord a municipiului Constanţa, între staţiunea Mamaia şi Centrul Istoric al municipiului Constanţa, cu avizul Comitetului Naţional al Zonei Costiere“.

Potrivit iniţiatorilor, proiectul vine „în întâmpinarea intereselor legitime de dezvoltare a municipiului Constanţa şi are în vedere voinţa manifestată a cetăţenilor şi a întregii comunităţi locale“. Totodată, actuala formă a legii „s-a dovedit o piedică apriorică în calea realizării unor proiecte de infrastructură de importanţă regională“.

Potrivit iniţiatorilor, proiectul ar fi benefic şi din alte considerente, precum „protecţia mediului prin consolidarea falezei şi stoparea procesului de eroziune“.
 
Constănţenii sunt împărţiţi în două tabere: pro şi contra
 
Marian I. întreabă care este, de fapt, scopul şoselei de coastă. „Tranzit? De ce ai tranzita în zona cu nisip, munde costurile sunt mai mari pentru soluţiile tehnice? Turistic? Cine îşi permite să aducă turişti în maşini dacă nu le poate oferi locuri de parcare? Ce înseamnă din punct de vedere financiar să asiguri 2.000 de locuri de parcare? Se justifică? Dar dacă are scop de tranzit sau turistic nu se justifică”.
 
Adrian G. este ironic şi consideră că „scopul oficial este fluidizarea traficului“. „În schimb, scopul neoficial este aducerea infrastructurii jos pe plajă şi creşterea valorii terenului, pentru «sărmanii persecutaţi de comunism» care şi-au «recăpătat» proprietăţile (gen Borcea, Strutinsky şi alţii)“, adaugă acesta.
 
Bogdan C. se declară în principiu de acord cu acest proiect, „atât timp cât se face în urma unor studii de impact de mediu corecte, care să arate că nu afectează plajele şi/sau viaţa locuitorilor din zonă“. „De asemenea, construcţia trebuie realizată transparent în urma unor licitaţii corecte, şi nu de firme «partenere» la sume aberante“, completează acesta.
 
Mihai N. este de părere că proiectul „ar fi mult prea aproape de nisip“. „Cei care vor să stea să audă valurile mării vor auzi şi vor mirosi tobele de eşapament ale maşinilor...“, precizează acesta.
 
Dana B. consideră că şoseaua de coastă este „o soluţie de a dubla căile de acces în zonă“.
 
Mulţi dintre constănţeni se întreabă unde poate fi consultat acest proiect pentru a se putea pronunţa dacă el poate fi sau nu viabil pentru comunitate. Sorin S. îi aduce cu picioarele pe pământ pe visători: „În Constanţa s-a renovat un pasaj (IMPC) în 20 ani, în schimb, nu s-a construit un pasaj absolut necesar la intersecţia dintre Tomis şi Aurel Vlaicu, la vaporaş, şi noi discutăm despre şosea de coastă, hai să nu ne mai pierdem timpul cu discuţii inutile!“
 
Anca G. susţine: „O şosea de coastă nu are ce căuta atât de aproape de plajă fără un filtru corespunzător între acestea. Trebuie să se ia în calcul poluarea fonică (pe lângă cea a aerului), mai ales în situaţia în care şoseaua este planificată pentru un tranzit de mare viteză“.
 
Mihaela S. se întreabă: „Pentru cine a fost gândit acest proiect? Pentru constănţeni sau pentru acoliţii lui Mazăre cu interese directe în proiectele imobiliare aferente zonei costiere? Avem vară şi turişti doar două luni pe an, Mamaia aproape s-a unit cu Năvodari, constănţenii se vor descurca, cum s-au descurcat şi până acum“.
 
După Bogdan D. „construirea unor şosele de centură pentru toate localităţile ar rezolva foarte bine problema traficului. Construirea de pasaje suspendate pietonale pentru trecerile de pietoni pe calea de comunicaţie Constanţa - Mangalia, la fel. Iar prin dublarea intersecţiilor mari din localităţi cu pasaje auto s-ar fluidiza traficul permanent“.
 
Sorin B. spune un „Nu“ categoric unui astfel de proiect. Paula B. consideră că acest proiect ar fi un plus pentru Constanţa. „Poate dacă se construieşte şoseaua de coastă cei din zona rezidenţială nu vor mai arunca gunoiul peste gard şi dispar şobolanii care mişunau vara trecută în zonă“, este de părere femeia.
 
Aurelian H. spune că „această măreaţă idee este mult prea pretenţioasă pentru nivelul actual existent, în oraşul-capitală al litoralului românesc, bătrânul Tomis“.
 
Izabela B. consideră că această şosea trebuie să ofere acces doar pentru pietoni şi biciclişti.
 
Gabriel C. susţine: „Specialiştii în mediu, cât mai independenţi dacă se poate, şi specialiştii în dezvoltare urbană, de preferinţă străini, trebuie să îşi dea avizul şi pe urma să se treacă la treabă. Nu avem nevoie de firme de casă care să ne facă studiile şi pe urmă şi amenajările“.
 
Mihaela I. este optimistă şi spune: „Nu-i o idee rea în principiu, dar ar trebui să fie foarte bine gândit proiectul. Să fie reglementată o viteză de croazieră, limitată la 40 km/h. Să se prevadă locuri de parcare suficiente“.
 
Potrivit lui Stelian G., „o şosea la nivelul coastei este necesară pentru sistematizarea zonei. Astfel se va putea realiza o reţea de canalizare utilă pentru spaţiile şi utilităţile sanitare de pe plajă. Cât despre plajă, aşa cum s-a adus nisip, se va putea aduce şi în anii următori pentru menţinerea unei suprafeţe decente de plajă“.
 
În fine, Constantin C.B. consideră proiectul şoselei de coastă „un subiect delicat, dar care trebuie gândit economic-profesionist, şi nu politic, ca până acum“. „Teoretic, sună bine. Practic, cu «dezvoltarea» haotică a oraşului din ultimii 20 de ani... nu sunt sigur ca efectele pozitive vor fi chiar cele scontate“, adaugă acesta.

În perioada următoare va fi votată în Parlament legea care ar putea permite realizarea şoselei de coastă. Legea s-a aflat pe ordinea de zi la sfârşitul lunii decembrie, între Crăciun şi Revelion, dar nu a mai fost supusă dezbaterii şi votului din lipsă de timp.


Bretele de acces, sens giratoriu, parcări şi pasarelă

Primul tronson al şoselei de coastă, ce va face legătura între Portul Tomis şi plaja Modern, va avea o lungime de 2,7 kilometri. Întreaga şosea de coastă va avea 11 kilometri şi va face legătura cu staţiunea Mamaia. Şoseaua de coastă, care ar urma să fie construită la nivelul plajei, va avea două benzi, dar va exista şi o zonă pietonală şi una destinată bicicliştilor. Lucrările vor consta în amenajarea accesului cu cele două bretele de sensuri diferite şi a unei parcări, reamenajarea urbanistică a zonei Bellevue (cuprinsă între strada Mircea cel Bătrân, partea superioară a taluzului şi blocul turn), reabilitarea şi modernizarea accesului şi a sensului giratoriu - legătura cu acces la strada Mihai Eminescu. De asemenea, va fi amenajată o parcare pe strada Mihai Eminescu, în zona Bellevue va fi montat un ascensor pe plan înclinat, vor fi reabilitate scările şi va fi montată o pasarelă. Legislaţia în domeniul zonei costiere poarte fi consultată de cei interesaţi aici: http://legeaz.net/oug-202-2002-gospodarirea-integrata-zonei-costiere/

Ti-a placut articolul?

Comentarii