Damen Shipyards Mangalia SA, aflată în insolvență, într-un nou proces cu ANAF
Damen Shipyards Mangalia SA, aflată în insolvență, într-un nou proces cu ANAF
08 Aug, 2025 14:11
ZIUA de Constanta
444
Marime text



Un nou dosar a fot înregistrat la Curtea de Apel Constanța, în care Damen Shipyards Mangalia SA reclamă mai multe acte administrative emise de Ministerului Finanțelor Publice, prin două dintre structurile sale: Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor și Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili din cadrul ANAF.
Dosarul cu nr. 407/36/2025 a fost înregistrat la data de 25 iulie 2025, la Secția de contencios administrativ și fiscal și are ca obiect „ contestaţie act administrativ fiscal Decizia nr. 137/20.01.2025; Raport nr. F-MC 82/21.08.2024; Decizia de impunere nr. F-MC 110/21.08.2024; Decizia nr. F-MC 111/21.08.2024; Decizia nr. 798/22.08.2024; Decizia nr. 837/23.08.2024”.
Litigiul se află, în prezent, în faza de fond, iar judeăctorii nu au stabilit un prim termen de judecată.
Șantierul naval Damen Mangalia, deținută majoritar de statul român (prin Șantierul Naval 2 Mai SA) și minoritar de compania olandeză Damen Holding BV. – insolvență, concedieri, reorganizare
Pe 19 iunie 2024, Tribunalul Constanța a decis intrarea companiei în insolvență, după ce atât acționarul majoritar Damen Holding B.V., cât și societatea însăși au cerut acest lucru. Printre motivele consemnate în încheierea de ședință 274/2024 a Tribunalului Constanța, se numără: criza economică, efectele pandemiei, războiul din Ucraina, scăderea cifrei de afaceri, lipsa unor comenzi ferme, lipsa de suport din partea acționarilor pentru obținerea de facilități de finanțare independente.
Anterior, 70% dintre angajați (până la 1.038 de persoane) au primit notificări de întrerupere temporară a activității, între 3 iunie și 31 decembrie 2024, ceea ce a provocat îngrijorare majoră în rândul salariaților și sindicatelor.
CITR SPRL a fost desemnat administrator judiciar, având rolul de a identifica soluții de redresare.
„Pe termen lung, compania are în vedere posibilitatea de contractare a unor noi proiecte pentru construcții de structuri offshore în condițiile în care în vara anului 2025 este posibil să fie lansate noi proiecte în acest sens. În același timp, avem în vedere și creșterea productivității și a profitabilității activității curente prin implementarea unor măsuri de eficientizare a costurilor. Nu în ultimul rând, atragerea de parteneri strategici care ar putea aduce capital și expertiză de afaceri este una dintre oportunitățile pe care le avem în vedere.” a spus la vremea respective Florin Constantin, Senior Partner CITR și manager de proiect.
La finalul lui 2024, directorul general Sofien Lamiri a anunțat disponibilizări masive, fapt care a provocat multiple proteste ale angajaților, nemulțumiți că își vor pierde locul de muncă.
Anul 2025 a început la fel de dificil. Peste 200 de angajați urmau a fi concediați începând din 28 februarie, iar pentru aproape toţi ceilalţi angajaţi ai societăţii, peste o mie, şomajul tehnic a fost prelungit până pe 31 mai. O perioadă critică de stabilizare financiară și operațională a fost declanșată în luna mai a acestui an, când , conducerea a anunțat că peste 800 de angajați activi își vor primi salariile în două tranșe, după modelul lunii trecute:
60% din salariu va fi achitat între 12 și 16 mai, restul de 40%, între 26 și 30 mai.
Decizia a venit ca urmare a presiunilor financiare, însă conducerea asigura că fondurile pentru plata salariilor au fost deja asigurate, prin recuperarea unor creanțe și încasarea de avansuri de la parteneri comerciali.
Damen Shipyards Mangalia, fără drept de administrare în procedura de insolvență.
La 6 iunie 2025, Tribunalul Constanța a luat o decizie radicală! Instanța a ridicat dreptul de administrare al Damen Shipyards Mangalia SA, aflată în insolvență din vara anului 2024. Compania, cel mai mare șantier naval din România, este în blocaj de peste un an, cu majoritatea angajaților în șomaj tehnic și salarii restante. Fondul de garantare a creanțelor salariale a fost epuizat legal în perioada octombrie 2024 – februarie 2025 și nu a mai putut fi accesat.
Potrivit deciziei instanței, toate măsurile de administrare urmau a fi exercitate de către administratorul judiciar CITR SPRL, inclusiv cele privind potențiala reorganizare sau lichidare.
Șantierul Naval Mangalia vs. ANAF
La data de 11 iulie 2025, la Curtea de Apel Constanța, Secția de contencios administrativ și fiscal, s-a înregistrat dosarul nr. 369/36/2025, în care Damen Shipyards Mangalia SA, prin administratorul judiciar CITR SPRL, a dat în judecată Ministerul Finanțelor Publice și două structuri ale ANAF. Obiectul procesului este anularea Deciziei nr. 6/09.01.2025 și a Raportului nr. F-MC 69/19.07.2024, acte administrative care privesc obligațiile fiscale ale companiei în insolvență. Până în prezent, procesul se află în faza de fond, fără un termen stabilit pentru judecată.
Pe 21 iulie 2025, la Curtea de Apel Constanța, Secția a II-a Civilă, a fost înregistrat dosarul nr. 3753/118/2024/a47, în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a formulat apel împotriva unei măsuri luate de administratorul judiciar CITR SPRL. ANAF contestă modul în care a fost completat raportul de activitate al insolvenței, solicitând instanței să reanalizeze deciziile administratorului judiciar privind gestionarea activelor și creanțelor. Apelul a fost depus în contextul în care compania traversează o situație financiară foarte dificilă.
La data de 4 august 2025, tot la Curtea de Apel Constanța, Secția a II-a Civilă, s-a înregistrat dosarul nr. 3753/118/2024/a42, prin care administratorul judiciar CITR SPRL a contestat o hotărâre a Tribunalului Constanța. Aceasta hotărâre admitea parțial contestația Business Lease România SRL, creditor înscris în tabelul preliminar al creanțelor cu suma de 27.064,44 lei. CITR SPRL a depus apel pentru a contesta atât înscrierea creanței, cât și interpretarea raportului de activitate, pentru a păstra controlul asupra modului de împărțire a creanțelor în cadrul insolvenței.
Aceste procese sunt parte dintr-un context complex, în care Damen Shipyards Mangalia SA, cel mai mare șantier naval din România, se află în insolvență, cu angajați în șomaj tehnic și salarii restante. Compania încearcă să se reorganizeze, în timp ce se confruntă cu presiuni fiscale majore.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:Anul 2025 a început la fel de dificil. Peste 200 de angajați urmau a fi concediați începând din 28 februarie, iar pentru aproape toţi ceilalţi angajaţi ai societăţii, peste o mie, şomajul tehnic a fost prelungit până pe 31 mai. O perioadă critică de stabilizare financiară și operațională a fost declanșată în luna mai a acestui an, când , conducerea a anunțat că peste 800 de angajați activi își vor primi salariile în două tranșe, după modelul lunii trecute:
60% din salariu va fi achitat între 12 și 16 mai, restul de 40%, între 26 și 30 mai.
Decizia a venit ca urmare a presiunilor financiare, însă conducerea asigura că fondurile pentru plata salariilor au fost deja asigurate, prin recuperarea unor creanțe și încasarea de avansuri de la parteneri comerciali.
Damen Shipyards Mangalia, fără drept de administrare în procedura de insolvență.
La 6 iunie 2025, Tribunalul Constanța a luat o decizie radicală! Instanța a ridicat dreptul de administrare al Damen Shipyards Mangalia SA, aflată în insolvență din vara anului 2024. Compania, cel mai mare șantier naval din România, este în blocaj de peste un an, cu majoritatea angajaților în șomaj tehnic și salarii restante. Fondul de garantare a creanțelor salariale a fost epuizat legal în perioada octombrie 2024 – februarie 2025 și nu a mai putut fi accesat.
Potrivit deciziei instanței, toate măsurile de administrare urmau a fi exercitate de către administratorul judiciar CITR SPRL, inclusiv cele privind potențiala reorganizare sau lichidare.
Șantierul Naval Mangalia vs. ANAF
La data de 11 iulie 2025, la Curtea de Apel Constanța, Secția de contencios administrativ și fiscal, s-a înregistrat dosarul nr. 369/36/2025, în care Damen Shipyards Mangalia SA, prin administratorul judiciar CITR SPRL, a dat în judecată Ministerul Finanțelor Publice și două structuri ale ANAF. Obiectul procesului este anularea Deciziei nr. 6/09.01.2025 și a Raportului nr. F-MC 69/19.07.2024, acte administrative care privesc obligațiile fiscale ale companiei în insolvență. Până în prezent, procesul se află în faza de fond, fără un termen stabilit pentru judecată.
Pe 21 iulie 2025, la Curtea de Apel Constanța, Secția a II-a Civilă, a fost înregistrat dosarul nr. 3753/118/2024/a47, în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a formulat apel împotriva unei măsuri luate de administratorul judiciar CITR SPRL. ANAF contestă modul în care a fost completat raportul de activitate al insolvenței, solicitând instanței să reanalizeze deciziile administratorului judiciar privind gestionarea activelor și creanțelor. Apelul a fost depus în contextul în care compania traversează o situație financiară foarte dificilă.
La data de 4 august 2025, tot la Curtea de Apel Constanța, Secția a II-a Civilă, s-a înregistrat dosarul nr. 3753/118/2024/a42, prin care administratorul judiciar CITR SPRL a contestat o hotărâre a Tribunalului Constanța. Aceasta hotărâre admitea parțial contestația Business Lease România SRL, creditor înscris în tabelul preliminar al creanțelor cu suma de 27.064,44 lei. CITR SPRL a depus apel pentru a contesta atât înscrierea creanței, cât și interpretarea raportului de activitate, pentru a păstra controlul asupra modului de împărțire a creanțelor în cadrul insolvenței.
Aceste procese sunt parte dintr-un context complex, în care Damen Shipyards Mangalia SA, cel mai mare șantier naval din România, se află în insolvență, cu angajați în șomaj tehnic și salarii restante. Compania încearcă să se reorganizeze, în timp ce se confruntă cu presiuni fiscale majore.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Damen Shipyards Mangalia, în continuare sub presiune în insolvențăAdministratorul judiciar a contestat decizia privind creanța Business Lease România
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii