Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
06:43 18 11 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Interviu cu prof. Semra Curtomer, directorul Liceului Tehnologic „Miron Costin“ „Mentalitatea generației de astăzi o reprezintă banul“ (galerie foto)

ro

18 Oct, 2018 00:00 2502 Marime text
După cum deja se știe, rețeaua școlară a învățământului constănțean a cunoscut pentru acest an câteva modificări, cea mai importantă fiind aceea a alipirii prin absorbție a Colegiului Tehnic „Vasile Pârvan“ la Liceul Tehnologic „Gheorghe Miron Costin“, ceea ce a condus la dispariția primului.
 
La circa o lună de la debutul noului an școlar, am stat de vorbă cu prof. Semra Curtomer, directorul Liceului „Miron Costin“, aflată pentru al șaptelea an la conducere - și cel mai provocator. După alți opt ani de director adjunct.

Ce a însemnat pentru colegii din cancelarie această „contopire“?

Conform hotărârii Consiliului Local Constanța, întreg personalul didactic, didactic auxiliar și nedidactic, inclusiv efectivele de elevi au fost preluate de către liceul nostru, așa încât, de la 1 septembrie 2018, Liceul „Miron Costin“ numără 27 de clase, față de cele 19 cât a avut anul trecut școlar.
 
Au fost preluate clasele cu calificările lor pe domeniul resurse naturale și protecția mediului, clase care fac parte atât din învățământul liceal, liceal seral și post liceal, instituția pe care o conduc având învățământ profesional pe domeniul industrie alimentară și turism și alimentație.
 
A fost destul de greu pentru colegii noștri – 13 la număr - să lase în urmă locația și bunurile pe care le-au agonisit de-a lungul timpului și să vină într-o unitate școlară în care totul este nou, spațiile sunt destul de puține,  colectivul este altul.
 
Dacă în perioada de vacanță am fost tentați să spunem „ai lor“ și „ai noștri“, acum încercăm să evităm, pentru că nu este deontologic, întrucât am devenit o singură unitate școlară.
Spre deosebire de alți ani școlari, de data aceasta am organizat consilii profesorale cât mai dese, pentru că mi-am dorit să se cunoască și să se propună între ei pentru anumite comisii de lucru. Pot spune că la ora actuală este omogenitate totală, ca dovadă că nici noii colegi nu au vrut să stea deoparte, dorindu-și să se implice activ. Ba chiar cadrele didactice au avut de câștigat, în sensul că au venit cu procente de norme, iar acum și-au întregit norma la noi.
 
Ne confruntăm acum cu organizarea spațiilor școlare, pentru că cei care au realizat această clădire a unității au proiectat parter plus un etaj, iar căminul este parter plus trei etaje. Din punctul de vedere al spațiilor școlare, al sălilor de clasă suntem neîncăpători. Oricum noi învățam în două schimburi: 7,30 – 13,30 și 13,30 – 19,30.

Pe parcursul anilor, am reorganizat anumite spații din internat ca săli de clasă, astfel încât să corespundă din punct de vedere al cubajului, pentru fiecare elev. Acum mărindu-ne ca număr de elevi a trebuit să le reorganizăm și să realizăm alte săli de clasă și mini-laboratoare în internat. Sperăm să fie gata cât de curând, deoarece ne confruntăm și cu calificări noi – tehnician chimist de laborator, tehnician ecolog, la care numărul de ore de laborator tehnologic este destul de mare, în special pe ce au ei în planul de învățământ și în planul cadru.
 
Când s-a propus această absorbție nu se știa că nu sunt suficiente spații de curs?
 
Se știa, dar suntem singura unitate școlară care ne potriveam cu calificările de la Colegiul „Vasile Pârvan“. Pe parcursul verii, am avut foarte multe lucrări de reabilitare în școală, iar constructorul s-a străduit să se încadreze în termene. Plus de asta, am avut nevoie de acordul Primăriei ca să obținem acei bani, care nu sunt puțini, așa încât nu ne-am putut apuca de reabilitarea acelor săli. La ora la care vorbim, laboratoarele găzduiesc săli de clasă, deci până sunt gata acele patru spații am găsit o soluție. Acestea vor funcționa cu dublu scop, pentru că la acele calificări pe lângă teorie se mai fac mici experimente și le trebuie o anexă. Oricum, noi am reabilitat și un laborator mare de analize chimice în școală, deci au fost foarte multe lucrări care au necesitat timp și, bineînțeles, suportul comunității locale.
Repet, programul școlar nu este afectat sub nicio formă.

La toate acestea s-a adăugat și o vară fierbinte, la propriu, pentru că ați fost gazda a mii de elevi participanți la olimpiadele organizate la Constanța.

Într-adevăr, a fost o vară de foc, pentru că începând chiar din iarna lui 2017, când au debutat olimpiadele la nivel național, prima fiind Olimpiada Internațională de Informatic, am găzduit 165 de elevi și cadre didactice, iar ultima a fost Olimpiada Internațională de Lectură. Am fost gazde pentru șapte sau opt olimpiade și concursuri școlare. Suntem singura unitate școlară constănțeană care asigură destul de multe locuri de cazare. În afara acestora, am mai găzduit, din luna ianuarie, și elevii interni ai Liceului cu program sportiv „Nicolae Rotaru“, al cărui internat este în reabilitare totală. Acum, însă, au plecat la Colegiul „Tomis“, pentru că sunt mai aproape de bazele lor sportive și erau probleme cu naveta.
 
Am traversat o perioadă destul de fierbinte, dar am avut și sprijinul colectivului de aici.
Nu îmi asum niciun fel de merit pentru ceea ce s-a făcut. Dacă nu aș fi fost ajutată de întreg personalul - pentru că funcția îți oferă o oarecare atitudine - singură nu le-aș fi putut face pe toate. Am avut concursul tuturor, pentru ca de fiecare dată să spunem că iese bine.
Ne-am străduit să fim gazde bune pentru acești copii, unii dintre ei nemaifiind la mare vreodată sau la Constanța. Am încercat să le oferim tot confortul pentru a se bucura, dincolo de participarea la olimpiadă, și de mare și Constanța.

Specializările dvs. sunt dintre cele mai căutate pe piața muncii. Cum stați cu solicitările la învățământul profesional?

Învățământul profesional le asigură copiilor o pregătire foarte bună. Și când spun acest lucru mă refer la ceea ce am văzut în Constanța, dar și în alte județe, unde sunt acele centre de formare. Din prisma profesorului de specialitate alimentație publică, eu nu cred că un bucătar sau un ospătar poate fi pregătit bine din punct de vedere profesional, după un curs de calificare de trei-șase luni, spre deosebire de trei ani, cât durează învățământul profesional și în care ei își însușesc anumite competențe utile.
 
În anul III au foarte multe săptămâni de practică și chiar nu au li se cere multă teorie, cum se mai vorbește. În vară, am fost bombardați de cereri de forță de muncă și nu am putut face față. Chiar din anul I de învățământ profesional ei își găsesc de muncă, fie în week-enduri și sunt obișnuiți cu anumiți agenți economici. Dar la cererea pe care am avut-o noi în vară de la diverși agenți economici nu știu dacă am putut s-o onorăm 60-70%. Există cerere pe piața forței de muncă de bucătar, cofetar, ospătar. În vară a terminat prima serie de absolvenți specializarea ospătari și vorbeam cu doamna dirigintă că au locuri de muncă bune, gen Ibis.
Și consider că acesta este viitorul, pentru că fiecare avem nevoie de un cofetar, un brutar, avem nevoie de foarte mulți muncitori calificați. Dacă toată lumea ar fi inginer și medic unde am ajunge?
 
Învățământul profesional este atractiv pentru ei în primul rând datorită acelei burse de 200 lei pe lună. Ar fi extraordinar dacă li s-ar asigura cazare și masă gratuite, pentru că la învățământul profesional elevii provin din familiile cele mai puțin potente financiare.

Din păcate, eticheta cu care vine la pachet învățământul profesional pare să-l sperie pe copilul de oraș.

Avem și elevi de oraș, de la școlile limitrofe care unii dintre ei au avut medie la examenul de evaluare națională, dar totuși au optat pentru învățământul profesional. Încet-încet, poate vom mai vorbi peste doi-trei ani, se va schimba mentalitatea lor. Dacă un tehnician în turism nu mai are căutare, în schimb un bucătar bun poate ajunge la salarii mari. Iar mentalitatea generației de astăzi o reprezintă banii! Ei sunt mult mai destupați decât noi.
 
Am mai avut învățământ profesional și erau unele dintre clasele cele mai bune, care după ce terminau învățământul profesional mergeau și la seral, că aveau dreptul. Din păcate, o dată cu introducerea școlii de arte și meserii, anul de completare și lucrurile au involuat.
Mai este o problemă cu Bacalaureatul, care ar trebui neapărat diferențiat pentru liceele tehnologice.
 
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii