Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
21:38 27 11 2021 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Fotoreportaj Povestea Farului Genovez din 1860 până în prezent. Cum arăta farul în secolul trecut (galerie foto)

ro

10 Nov, 2021 00:00 1606 Marime text
 
 
  • Farul Genovez este cel mai vechi din orașul Constanța, cu o înălțime impresionantă de 12 metri de la sol. Fiind amplasat pe un punct mai ridicat față de nivelul mării, acesta pare mai înalt. 

Timp de aproape două secole, lumina farului a rămas un simbol al Constanței. Este amplasat în zona peninsulară a orașului Constanța, având o poveste interesantă, care merită să fie cunoscută de toată lumea.

Farurile fiind importante, chiar încă din antichitate, de la legendarul far din Alexandria. În perioada în care acesta a fost construit, genovezii era deja mari negustori și corăbieri pe Mare Neagră. Memoria colectivă a acestui nume, Farul Genovez, nu este numai o legendă asumată, ci reflectă și importanța pe care locuitorii din această zonă au acordat-o acestei construcții.

Farul Genovez a funcționat timp de 53 de ani, în perioada 1860-1913, acesta fiind declarat stins după ce rolul de ghidare a navelor în port a revenit farului Carol I, amplasat la capătul digului din Portul Constanța. În februarie 2020, Farul Genovez a fost reaprins după 107 ani, având doar rol decorativ.

Povestea Farului Genovez este interesantă deoarece, în secolul al XIII-lea genovezii au reușit să obțină concesiune de pe Marea Neagră din direcția Imperiului de la Răsărit, marele Imperiu Bizantin. La vremea respectivă s-a realizat „cheul genovez“, care a rezistat mai multe secole, și tot atunci a fost amplasat farul.

Farul Genovez a fost construit de compania engleză „Danube & Black Sea Railway “, care încercase în anii 1857-1860, odată cu construcția căii ferate Cernavodă - Constanța, să ridice câteva obiective sociale.

În monografia sa, colonelul Ionescu Dobrogean nota: „Pe stânca din colțul sud-estic, compania ridică la 1860 un far pentru orientarea vapoarelor noaptea“.

Construcție paralelipipedică de la bază până la înălțimea de 3,5 metri și octagonală în rest, cu o înălțime de aproximativ 8 metri, farul însumează puțin peste 12 metri în total. La bază, se află postamentul compus din 2 trepte, peste care se ridică corpul paralelipipedic și după aceea prisma octogonală terminată la partea superioară cu o cornișe cu console care susțin carcasa metalică a lămpii farului ce formează totodată și acoperișul. Spațiul în interior este cilindric, cu scară în spirală din piatră. Autorul acestei creații este inginerul armean Artin Aslan.
 

Legendele de iubire ale Farului Genovez

Legenda este vehiculată într-o scrisoare semnată de un nepot de-al lui Artin Aslan din Bucureşti, citată de un alt armean, regretatul Simion Tavitian (3 februarie 1926 - 7 octombrie 2008), în volumul „Armenii dobrogeni în istoria şi civilizaţia românilor“.

 
Se spune că în timpul Războiului Crimeii, în anul 1854, Artin Aslan, marinar experimentat, cunoscând bine ţărmurile Mării Negre, transporta cu corabia soldaţi francezi, armament şi alimente. Într-o noapte aprigă, cu furtună, slaba licărire a unui far l-a condus către ţărmul constănţean al capricioasei întinderi de ape. Navigatorul obosit a bătut la prima casă ce i s-a ivit în cale, casă ce se afla vizavi de farul genovez şi în care locuia viitoarea sa soţie, frumoasa Mairam.
 
După cum precizează semnatarul epistolei, anul căsătoriei cu Mairam este acelaşi în care s-a finalizat construcția farului.

 „În anul 1861 s-a căsătorit cu Mairam Aslan, care, după cum a mărturisit, l-a făcut să se hotărască să se stabilească în Constanţa. Deoarece vechiul far genovez era foarte deteriorat, amintindu-şi că acel far l-a salvat în 1854, Artin Aslan, contribuind cu o sumă importantă şi cu contribuţia altor proprietari de corăbii, cu ajutorul unei companii engleze, care lucra pentru turci la amenajări în portul Constanţa, au construit, pe locul vechiului far genovez, un nou far, destul de avansat pentru acele vremuri“.

 În epistolă se mai spune că Artin Aslan - pe care istoria îl consemnează şi ca fiind vameş al Portului Constanţa - a îngropat la fundaţia edificiului o casetă din metal în care era un document cu numele celor care au contribuit la construcţia farului.


Farul genovez, monument istoric

Pe 3 octombrie 2015, la iniţiativa Comunităţii Armenilor din România, filiala Constanţa, în partea dreaptă a uşii de acces în interior a fost amplasată o plăcuţă care atestă faptul că Farul Genovez, situat pe bulevardul Elisabeta colţ cu strada Remus Opreanu, se află pe Lista Monumentelor Istorice (LMI), cu codul CT-II-m-A-02800.

Istoria acestui edificiu este redată pe scurt în patru limbi - română, franceză, engleză şi armeană:

„Cel mai vechi far al oraşului Constanţa, pe locul presupus al unui far genovez, a fost construit de maiorul armean Artin Aslan pentru compania engleză „Danube & Black Sea Railway“, ce a construit calea ferată Cernavodă - Constanţa şi a modernizat Portul Constanţa. A fost vizitat de principele Carol I în octombrie 1879 şi a funcţionat până în 1913, când a fost înlocuit de farul «Carol I», de pe digul de larg al portului comercial“.

 
Citește și:
 
#scrieDobrogea: Poveste de iubire multietnică, luminată de un far. Legenda Farului Genovez (galerie foto)
 
Constanța de odinioară: Farurile care ”luminează” istoria orașului (galerie foto)
 
#scrieDobrogea: Poveste de iubire multietnică, luminată de un far. Legenda Farului Genovez (galerie foto)

 
 
 
 

Ti-a placut articolul?

Comentarii