Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
22:03 14 12 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Sentinta de tip comunist

ro

03 May, 2003 00:00 656 Marime text

In urma cu cinci ani, pe drumul national situat intre Constanta si Valu lui Traian, in apropiere de drumul lateral care duce la Ferma 6 Martie, a avut loc un accident de circulatie intre un autoturism "Oltcit" de culoare bleu si o "Dacia 1300" de culoare neagra * In urma acestui impact, un barbat a decedat, iar altul s-a ales cu dosar penal pentru ucidere din culpa, desi adevaratul vinovat nu a fost identificat nici pana in ziua de azi * Dosarul a fost instrumentat timp de patru ani de catre politisti, dar fara nici un rezultat concludent * Mai mult, nici reprezentantii legii nu au dorit ca adevarul sa iasa la suprafata, iar adevaratul vinovat sa raspunda pentru fapta sa * Desi intr-un proces echitabil acuzatul trebuie sa beneficieze de toate probele solicitate pentru a-si dovedi nevinovatia, la noi inca se mai practica metode de tip comunist, cand, inca de la inceputul unui proces, se cunoaste sentinta

Camionul ucigas

In ziua de 24 octombrie 1998, Vasile Bogdan Burlacu s-a deplasat in localitatea Basarabi cu autoturismul "Oltcit", de unde l-a luat pe George Firescu cu care, in jurul orei 13.00, s-a reintors in Constanta. Aproximativ in acelasi timp, din Targul saptamanal de masini de pe b-dul Aurel Vlaicu a plecat spre Valu lui Traian, pentru probe si plata autoturismului pe care urma sa-l vanda lui Mendu Cadar, Ion Alexandru, proprietarul unei masini marca "Dacia 1300", de culoare neagra. La plecarea spre localitatea Valu lui Traian, Mendu Cadar a preluat conducerea autoturismului, in timp ce Ion Alexandru a ocupat locul din dreapta soferului, iar fiul proprietarului, Marius Alexandru, s-a asezat pe bancheta din spate a masinii. Deplasarea spre Valu lui Traian s-a facut fara probleme pana in apropierea drumului spre Ferma 6 Martie, situata pe partea dreapta a sensului normal de deplasare a acestuia, unde autoturismul circula pe banda a doua. In timp ce "Oltcit"-ul care se deplasa pe banda a doua a sensului de circulatie spre Constanta, a ajuns in apropierea intersectiei cu drumul de acces spre Ferma 6 Martie, Vasile Bogdan Burlacu, conducatorul "Olcit"-ului, a observat intrarea intempestiva a unui autocamion in fata sa, de pe banda intai, motiv pentru care, in incercarea de a evita un impact frontal cu acesta, a ales in fractiune de secunda varianta virajului spre stanga, deoarece in partea dreapta se afla o dubita din care coborau calatorii, si asta ar fi insemnat sa intre direct in ei. In urma acestei manevre, Burlacu a intrat pe sensul opus de deplasare, producandu-se un impact extrem de violent intre "Dacia 1300" si "Oltcit", iar din accident au rezultat avarierea grava a masinilor, precum si accidentarea tuturor pasagerilor aflati in cele doua autoturisme. Cei cinci accidentati au stat in coma aproximativ 15 minute, dupa care au fost transportati de urgenta la spital, timp in care camionul de marfa a parasit locul accidentului fara ca cineva sa-i ia numarul de inmatriculare. La numai cateva zile, patru dintre cei accidentati au parasit spitalul, singurul ramas in ingrijirea medicilor fiind Mendu Cadar care, dupa doua zile, a decedat, motiv pentru care Vasile Bogdan Burlacu s-a ales cu dosar penal, ulterior fiind trimis in judecata sub acuzatia de ucidere din culpa.

Moarte suspecta si certificat medico-legal controversat

A doua zi dupa accident, Mendu Cadar a fost vizitat la spital de tatal inculpatului, Stefan Burlacu, moment in care i-a cunoscut si pe ceilalti pacienti internati in acelasi salon cu Mendu Cadar. Dupa ce a discutat putin cu accidentatul, Stefan Burlacu a plecat si s-a intors dupa doua zile, cand a aflat ca acesta a decedat. Motivul decesului este destul de controversat deoarece, desi in certificatul medico-legal scrie ca victima avea trei coaste deformate si coloana rupta, unul dintre bolnavii care au fost in acelasi salon cu Mendu Cadar, iar ulterior a fost audiat ca martor in fata instantei de judecata, spune altceva. "Era bolnav de diabet in ultimul grad si i se facea transfuzie cu sange. Noaptea, pe la ora doua, i s-au inundat plamanii cu sange si nu a mai putut respira si si-a scos furtunul, spunand ceva pe turceste. Sora lui, care statea langa el, a inceput sa tipe si a plecat sa caute un medic, iar dupa circa o jumatate de ora s-a intors cu unul, dar intre timp a decedat", a declarat Ion Leu. Tot acesta a mai spus ca Mendu Cadar nu era om sa moara, deoarece mergea singur la toaleta, facea glume si din cand in cand spunea: "Daca acel camion nu taia fata "Oltcit"-ului, nu avea loc acest accident". Datorita acestor declaratii de la fata locului, instanta de judecata ar fi trebuit sa verifice aceste neconcordante, dar, din motive necunoscute, a ignorat acest lucru, chiar daca si un necunoscator si-ar pune intrebarea: "Cum se poate deplasa un om prin salon atunci cand are coloana rupta?". Mai mult, in faza procesului penal, s-au solicitat fisa medicala din spital, precum si fisa de internare, dar ambele cereri au ramas fara raspuns. De asemenea, s-au trimis doua memorii la Judecatoria Constanta, prin care s-au aratat aceste probleme si s-a insistat in mod aparte pentru obtinerea fisei medicale din spital, pentru a se constata cauza decesului, dar se pare ca acestea nici macar nu au fost citite.

Politia s-a spalat pe maini si s-a legat la ochi

Dosarul a fost instrumentat de Politie aproximativ patru ani, timp in care cinci experti, in trei expertize, au ajuns la concluzia ca pericolul a fost creat de conducatorul camionului, pe care Politia, nu se stie din ce motive, desi a avut toate datele necesare, nu a vrut sa-l identifice. Toti cei cinci experti au fost la locul accidentului, unde au efectuat masuratori si au discutat cu toate persoanele implicate in acest tragic eveniment. Asa cum rezulta din actele aflate la dosarul cauzei, a patra expertiza a fost comandata si platita de fratele victimei si a fost efectuata de inginerul Dumitru Orhei care, conform declaratiei date de catre tatal inculpatului, Stefan Burlacu, nu a fost la fata locului si a facut expertiza direct din birou. Deoarece tatal inculpatului, Stefan Burlacu, a sesizat ca cineva incearca sa ascunda adevarul in acest caz, a pornit o adevarata investigatie pe cont propriu, in cele din urma descoperind ca neamurile lui Mendu Cadar incearca sa vanda, pur si simplu, sufletul mortului deoarece acestia solicita despagubiri uriase. Mai mult, avandu-se in vedere toate declaratiile martorilor care au spus ca accidentul a avut loc din cauza acelui camion care a taiat fata "Oltcit"-ului, precum si constatarile din cele trei expertize, tatal inculpatului a ajuns la concluzia ca in acel camion, care nici pana in ziua de astazi nu a fost identificat, se afla chiar nepotul victimei, Cuscun Abdulcaim, acesta fiind motivul pentru care familia lui Mendu Cadar incearca sa ascunda adevarul. Stefan Burlacu mai sustine ca politistii care au instrumentat cazul stiu acest lucru, insa, din anumite interese, au pastrat totul la "blat". In alta ordine de idei, desi intr-un proces echitabil acuzatul trebuie sa beneficieze de toate probele solicitate pentru a-si dovedi nevinovatia, la noi inca se mai practica metode de tip comunist, cand, inca de la inceputul unui proces, se cunoaste sentinta. Dupa ce dosarul a ajuns pe masa judecatorilor, Burlacu a avut incredere ca adevarul va iesi la suprafata, insa a intampinat tot felul de greutati, precum si aceeasi indiferenta din partea judecatorilor. Motivul principal este legat de faptul ca, desi a solicitat mai multe probe in aparare, judecatorii le-au respins. Pe langa solicitarea fiselor de internare si medicala a victimei, a mai propus instantei de judecata ca trei persoane care erau suspecte ca ar fi condus acel camion al mortii sa fie testate cu poligraful, insa judecatorii au respins aceste cereri. "Am rugat instanta de judecata, prin intermediul avocatului, sa ma lase sa expun tot ce stiu, dar nu mi s-a permis", a declarat Stefan Burlacu, tatal inculpatului.In urma acestui proces, pe care si un specialist il poate considera injust, desi soferul camionului nu a fost identificat pentru ca nu s-a dorit acest lucru, tanarul care se afla la volanul "Oltcit"-ului a fost condamnat la doi ani de inchisoare cu suspendare conditionata a executarii pedepsei si obligat sa plateasca despagubiri materiale si morale familiei lui Mendu Cadar. In replica, deoarece inculpatul, un tanar de numai 27 de ani, considera ca sentinta este nelegala si netemeinica fiindca instanta nu a tinut cont de probatoriul aflat la dosar, a formulat apel impotriva acestei sentinte, care urmeaza sa se judece la Tribunalul Constanta.

Ti-a placut articolul?

Comentarii