Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
00:49 28 05 2018 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Rebuturile din galantare, pe masa muritorilor de rând

ro

10 Mar, 2012 03:02 974 Marime text
Camelia-Balan.jpgSuntem coşul de gunoi al producătorilor, care, cot la cot cu retailerii, comercializează pe piaţă produse rebut la preţuri cu mult supraevaluate. Ei, în speţă producătorii şi retailerii, se aleg cu profitul, noi cu boală pe pâine. Ei îşi rotunjesc conturile, noi ne golim buzunarele sărăcite de criză cumpărând produse mutant care, deşi sunt recomandate la raft ca alimente, nu mai au demult nicio însuşire alimentară. Ştim de ani buni acest aspect, el nu mai reprezintă pentru nimeni o noutate. Îngrozitoare sunt însă de fiecare dată statisticile Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului. Un bilanţ efectuat pe ultimii patru ani, în perioada 2007 - 2011, ne arată clar unde ne poziţionăm pe scara involuţiei alimentare, căci de evoluţie nici vorbă, şi ce am ajuns să consumăm. Din 576 de mostre recoltate în perioada 2007 - 2011, 242 nu respectau cel puţin un parametru de calitate, susţin inspectorii protecţiei consumatorilor. Amidon în prostie, sare în exces, apă cât cuprinde, acestea sunt ingredientele preferate de producători. Este clar de ce producătorii adoptă astfel de reţete. Produsele ţin mai mult şi cântăresc mai multă... apă decât carne. Să ne mai mire că reprezentanţii ANPC ne transmit şi faptul că în ultimii patru ani au constatat că 80% dintre producătorii şi comercianţii de carne supuşi controalelor au fost găsiţi cu nereguli?! Producătorii fac legea, iar consumatorii se supun - aceasta este problema. Şi mai trist este că cele câteva amenzi date de inspectorii ANPC nu-i sperie pe retailerii şi pe producătorii care-şi vând nestingheriţi produsele capcană, pe care omul de rând le cumpără gândind că au un preţ bun, un preţ pe măsura bugetului. Şi uite aşa, românul aruncă banii pe sare, amidon şi apă în exces, iar producătorii jubilează şi inventează peste noapte fel şi fel de oferte gen două sau trei salamuri la preţ de unul, doar-doar să-şi vândă rebuturile. Din păcate, românul nu îşi permite să se uite pe etichetele produselor expuse de retaileri. După o iarnă de coşmar, cu preţuri exagerate la utilităţi, la căldură, preţul cel mai mic şi cantitatea cea mai mare este singura etichetă citită de cumpărători... Şi cum produsele mutant nu părăsesc rafturile - nu le-au părăsit în ultimii patru ani, de ce ar face-o în următorii patru?! -, meniul românilor va continua să fie unul mai mult nealimentar. Şi aceasta înseamnă deopotrivă două lucruri: românii sunt prea săraci să-şi permită alimente scumpe şi de calitate, iar amenzile ANPC sunt prea mici pentru a-i determina pe producători şi pe retaileri să renunţe la prostul obicei de a vinde pe piaţă gunoaie.

Ti-a placut articolul?

Comentarii