Bacalaureat 2011 Opere dramatice, drame, dramolete
Bacalaureat 2011: Opere dramatice, drame, dramolete
4661
Marime text
Istericale confuze şi agitaţie caragialescă la Bac -
Ministerul Educaţiei şi Cercetării a ţinut să ne precizeze printr-o poziţie
oficială: „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război" nu e piesă de
teatru! O chestiune internă de barem devine temă de dezbatere naţională. E
dramatic şi, totuşi, în acelaşi timp, nu e dramatic! Apar, inevitabil,
lamentările lacrimogene multicolore: „Vina porneşte, desigur, de la autorii
subiectelor, dar până unde merge? Până la inspectorii de specialitate? Până la
şeful guvernului? Până la Dicţionarul Explicativ al Limbii Române?... Oare doar
numitul Camil Petrescu ar trebui sancţionat prin evacuare temporară din istoria
literaturii sau şi complicii acestuia, colegii de programă şcolară Ion Luca
Caragiale şi Marin Sorescu?". Şi totuşi, care ar fi, în fapt, cheia onestă în
care pot fi interpretate întâmplările?
S-a ajuns accidental, cred, într-unul dintre momentele de colaps ale acestui exerciţiu naţional-colectiv de furt al căciulii care se numeşte „Bacalaureat", în punctul în care se pare că nici supraveghetorii amabili, nici fiţuicile ascunse prin ciorapi ori prin chiloţi nu mai garantează rezolvarea satisfăcătoare a subiectelor. Lecturarea atentă a cerinţelor detaliate ale punctului al treilea de la proba scrisă la limba şi literatura română ar fi oferit numeroase motive de răzgândire pentru candidaţii care au ales să caracterizeze personajul Ştefan Gheorghidiu. Şi totuşi, unii - fie excesiv dependenţi de comentariile-şablon învăţate mecanic sau copiate din culegeri cu caracter de sursă unică de procurare a informaţiei, fie influenţaţi de curentele spontane de opinie vânturate iresponsabil prin sălile de examen - au mers până la capăt în opţiunea lor eronată.
Acest episod, împreună cu celelalte lucruri legate de Bacalaureat pe care preferăm să ne facem că nu le cunoaştem, ridică un motiv serios de reflecţie:
Bacul este doar pe hârtie examenul just de verificare a cunoştinţelor generale la încheierea liceului. În percepţia publică şi în realitate este, cât se poate de clar conturat, un simulacru din ce în ce mai jenant, care implică inegal elevi, profesori, părinţi, blazoane de liceu şi inspectorate şcolare judeţene, toţi într-o goană nebună după note umflate, împuşcate cu ghiuleaua. Finalitatea sa nu este, în cele mai multe cazuri, o notă relevantă, obţinută pe merit. Este un coeficient îngrăşat prin fraudă, inserat în dosare depuse la facultăţi cu criterii de admitere laxe, interesate doar să atragă cât mai mulţi studenţi.
Ciclul de învăţământ superior se deschide astfel cu o farsă ce creează nu perspectiva unor laboratoare de specialişti, ci pe aceea - greu de reparat - a unor fabrici de diplome cu numeroşi semidocţi, semianalfabeţi şi rebuturi intelectuale supraevaluate pe banda rulantă.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
- monica 14 Jul, 2011 13:33 felicitari! o concluzie corecta.
- Bebe 01 Jul, 2011 15:55 Si toti care termina scoala generala, liceul sau facultatea in felul acesta....nu trebuie sa ii aratam cu degetu. Se vede clar cine si cum sunt. In cel mai rau caz sunt prosti cu diploma ...
Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi


